7 779 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
När Per Forsberg tog in offerter för bergvärme och FTX till huset tyckte han att det blev för dyrt. I stället för att välja en totalentreprenad upphandlade han värmepump, borrning och installation själv – en lösning som sparade närmare 100 000 kronor.
Du kan läsa artikeln här: Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
Du kan läsa artikeln här: Per handlade upp bergvärmen själv och sparade 100 000 kr
260,000 kr låter dyrt.
Vi betalade 164,000 efter ROT för värmepump Bosch 7001, 200m borrhål och VVS som paketlösning för 5 år sedan, inkl allt.
Har priserna stigit 60% på 5 år verkligen?
Vi betalade 164,000 efter ROT för värmepump Bosch 7001, 200m borrhål och VVS som paketlösning för 5 år sedan, inkl allt.
Har priserna stigit 60% på 5 år verkligen?
Redigerat:
Vi satte in BV för 2 år sedan, säljande företag skötte allt och de borrade 250m. Det landade på 259k efter rot, så ja, det har blivit mycket dyrare.Kvackatore skrev:
Med tanke på hantverkare nu för tiden verkar se materialpåslag som en av de viktigaste inkomstkällorna så är det knappast förvånande att det finns massor att spara bara på att köpa in alla grejer själv. Varför betala 10 000-tals kronor för att anlita en personal shopper?
Det här är det lustiga.
Om man själv är projektledare och upphandlare är bergvärme inte alls så dyrt jämfört med LVVP.
Vän som borrade för bergvärme i Nacka hamnade på 40.000 dyrare för bergvärme än motsvarande LVVP installation.
Det innebär med andra ord man betalar enormt mycket för projektering och projektledning.
Sen verkar problemet bli att de gånger vvs gubbsen har mycket att göra får man knappt hjälp då de såklart prioriterar jobb där de kan överfakturera kunderna.
Om man själv är projektledare och upphandlare är bergvärme inte alls så dyrt jämfört med LVVP.
Vän som borrade för bergvärme i Nacka hamnade på 40.000 dyrare för bergvärme än motsvarande LVVP installation.
Det innebär med andra ord man betalar enormt mycket för projektering och projektledning.
Sen verkar problemet bli att de gånger vvs gubbsen har mycket att göra får man knappt hjälp då de såklart prioriterar jobb där de kan överfakturera kunderna.
Det fanns säkert sådana hantverkare då med. Mitt minne från 70-talet är att snickaren som jobbade hemma hos oss skickade mig till järnhandeln för att köpa lite grejer han behövde. När jag skulle betala så fick jag rabatt eftersom jag sa att det var snickaren som skickat mig. Så där blev det billigare tack vare snickarens inblandning. På den tiden förekom heller inte framkörningsavgifter och annat som hittats på för att skinna folk på pengar. Snickaren tog helt enkelt betalt för den tid han snickrade.Intet skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nu redovisar inte artikeln i detalj varför han valde 8 kW-modellen men jag tycker att det låter lite klent för 220 kvm. Spontant skulle jag nog val en Altherma 3 GEO 10 kW.
Ja, har för mig vi betalade en bra bit över 50´ för 180 meter för 17 år sen...useless skrev:
En liknande resa som jag gjorde för 20 år sedan Det börjar alltså bli hög tid att fundera på utbyte nu.
- Köpte ut en Nibe 1230 för 45000:- (Dom kostade inte mer då)
- Lejde bort plöjning av markvärmeslinga 400 m för 17000:-
- Gjorde precis allt installationsarbete själv. Div material ca 8000:-
=> Så, komplett och körklart ca 70 kkr
Lite efteråt kompletterade jag med en separat shuntgrupp för golvvärme.
- Köpte ut en Nibe 1230 för 45000:- (Dom kostade inte mer då)
- Lejde bort plöjning av markvärmeslinga 400 m för 17000:-
- Gjorde precis allt installationsarbete själv. Div material ca 8000:-
=> Så, komplett och körklart ca 70 kkr
Lite efteråt kompletterade jag med en separat shuntgrupp för golvvärme.
Instämmer gjorde allt själv, inkl. konvertering till vattenburet. Hade bara firma för att borra hålet och det bara för att frun tvärvägrade mig att köpa en borrigg för att borra själv 😂.