RoTe
Imponerande, men snart behövs ju inga fler bostäder då barnafödandet är så lågt.

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Faktiskt rätt intressant.

Sverige är nog färdigbyggt.
Vi har strypt invandringen.
Färre barn föds.

Så ev "nybyggnation" är främst för att ersätta gamla hus.

Vi kommer nog inte heller se nån markant uppgång av bostadspriserna som vi sett tidigare år.

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Nånstans kommer ju ändå visst behov bestå, mycket hus och lägenheter ligger ju på platser där intresset att bosätta sig är begränsat. Det är klart att det även på sikt kommer finnas en begränsad skara som är intresserade att bo i glesbygden men långsiktigt så finns behovet i storstadsregionerna med primärt Mälardalen, Göteborg och Malmö. Detta i kombination med viss befolkningstillväxt gör ju att 20-30.000 bostäder per år behövs nog under en överskådlig framtid.

Men det kommer ju en dag när denna förflyttning är klar, dock finns ju överhängande risk att det främst blir lägenheter även framöver. Tillgången till plats för småhus i närheten eller i tätorter minskar ju för varje år.

I stockholm är det fortfarande en del osålt även långt ut till länsgränsen, troligtvis pga priserna.

Hade priserna vart lägre så hade de sålt då behovet finns.

Och Sverige och framförallt Stockholm har ju bland de singeltätaste hushållen i världen. Om folk flyttade ihop lite mer skulle vi inte ha någon bostadsbrist alls.

Kurvan är ju helt klart bruten, kraftig minskad invandring och barnkullarna blir mindre o mindre år för år.....

I min kristallkula ser jag att priserna på bostäder kommer stå stilla under relativt lång tid framöver.
Reallöneökningarna behöver tid på sig att komma ikapp så att vi åter igen får ett rimligt förhållande mellan inkomster och boendekostnader.....

RoTe
B b8q skrev:
Och Sverige och framförallt Stockholm har ju bland de singeltätaste hushållen i världen. Om folk flyttade ihop lite mer skulle vi inte ha någon bostadsbrist alls.
Om man ändå byggde inneboende-vänligt i större utsträckning så att man kan hyra ut när barnen flyttar ut osv. Det ser man sällan eller aldrig idag men jag vet ett helt område i Uppsala byggt för enkel standard åt inneboende men det är typ från 60-talet tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.