Byggahus.se
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ledsen men du får ta dig tid att gå igenom och presentera argument för argument som du tycker är viktiga från artiklarna i dina länkar om vi ska komma vidare. För inte är du så här dålig?
153 svar · 49,1k läst · Trädgård allmänt
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp så är det. För rätt många år sedan, när denna pryl fortfarande var på modet, så konstaterades det att klockradion, som många hade på nattduksbordet, var den källa som utsatte en för absolut mest magnetiska fält. En stor distributionstransformator har försvinnande små magnetfält när man kommit typ en 10 meter bort. Själv skulle jag bara ha synpunkter på ljudet att
9 svar · 634 läst · Artikelkommentarer
H
hydrolift: Vad skiljer egentligen Optimow 10 och 15 förutom 1500 kronor? Ok, antal meter på begränsningskabel men det kvittar ju om man har det redan. Men annat, står i spec att laddning tar 140 min för 10 och 70 min för 15. Men samtidigt anger de samma ampere på laddaren. 😌
46 svar · 17,2k läst · Robotgräsklippare
Storsockret
Storsockret: Fisk och potät. Råkade hamna på nå restaurantaktigt. Röding i potatis- och ramslöksbuljong. Hörökt potatis, skummig sockertång och dragon. [bild]
11,8k svar · 841,5k läst · Övrigt Off Topic
R
Rejäl: [citat] Det gör du bra, ser att du har hjälpt många..
14 svar · 338 läst · Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
hsd
hsd: Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 323 andra personer som har gjort quizet "10 svåra hus- och byggord" Har såå svårt med takformer....
22 svar · 208 läst · Quizkommentarer
H
Hybro: Ni kan ju testa att måla på något som är mitt. Eller såga ned något av mina träd t ex... Jag vill ju helst inte att det sker. Det får absolut direkta följdverkningar! Såga ned staket, eller ge sig på mina barn.... Förstå att det ger konsekvenser.
28 svar · 2,0k läst · Juridik
N
Niq: [citat] Ja en äkta timmermannsyxa har ett annat huvud än en renodlad klyvyxa. Finns många modeller yxor till olika saker.
15 svar · 253 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
J
JohanLun: [citat] Fast de lösa skarvade ledningarna utanför centralen kan väl bara inte vara tillåtna? Trist att centralen inte var högre eller satt högre upp, känns som det löst problemet som nu känns väldigt svårt att lösa på ett bra sätt. Jag hade varit grymt missnöjd och inte klarat att det inte skulle göras om...
118 svar · 36,4k läst · Byggmaterial & Byggteknik
S
Sebbe c: Sitter i vardagsrummet och ser att ugnslampan sätts på i några sekunder och sedan slocknar, vad kan det bero på? Finns de nå risk att den sätts ”på” riktigt och blir varm?? Vad kan det bero på, det har aldrig hänt förut.. bifogar bild på ugnen, antar att det är en Ikea ugn.
0 svar · 0 läst · Vitvaror
N
Niq: Nej den är värdelös ge den åt mig😀. För att vara ärlig så går den där riktigt bra att elda när den är torr. Jag har eldat ved som sett betydligt sämre ut
5 svar · 78 läst · Ved, Pellets, Flis
M
Mikaela123: [citat] Kan jag måla med vanlig inomhusfärg på detta underlag tro? Det viktiga är inte att det ska vara estetiskt snyggt, utan mer att väggarna ska vara lite ljusare (med vit färg) i detta kallförråd.
4 svar · 100 läst · Färg, Måla & Tapetsera
pacman42
pacman42: [citat] Hur menar du bättre täckning? Högre hastighet eller fler bars på antennen? Om du får högre hastighet så kan man ha lagt ut mer resurser (relativt sett) på 5G än på 4G. Det betyder inte att du har bättre mottagning eller att det är mindre trängsel i luften utan bara att du kör i vänsterfilen på motorvägen. Man kan välja att göra så för att få över folk på 5G för
47 svar · 679 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Zixten
Zixten: Hur känslig är en robbotklippare för ett elstängsel som går nära begränsningsslingan? Är det något man behöver tänka på alls? Eller skall man undvika att ha ett stängsel nära? Någon som vet?
0 svar · 0 läst · Robotgräsklippare
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, så kan det vara. I synnerhet om det finns kopplingar till andra naturliga vatten, är stort nog och tillför samma sorts naturvärden som naturliga vatten. [citat] Det borde ju verkligen vara så litet att det inte drabbas (även om den ”naturliga” till- och frånrinningen kan vara komplicerande). Min plan är att anlägga runt 1.000 kvm damm, så det är viss skillnad i storlek.
9 svar · 1,1k läst · Pool
J
Josth: Vad är det för prisnivå på husen i den del av Värmland som ni bor i? Värmland låter som det kan bli rejält kallt men Värmland är förstås också riktigt stort så det beror på var. Om värdet på huset stiger och ni ska bo långsiktigt i huset så skulle jag konverterat till vattenburet värmesystem även om det kostar mycket.
1 svar · 0 läst · Värmepumpar
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ifall du inte kan få fram mer substans än att avsändaren bara antyder att det är dens egna tankar, så får du väl nöja dig. Du kan näppeligen tvinga någon till mer? Så nu har du att helt enkelt värdera det som påstods, på de grunder som presenterats. Jag kan ju påstå att jorden är rund, utan att vilja presentera några källor eller bevis eller någon annat stöd för min
9,7k svar · 420,0k läst · Övrigt Off Topic
Fairlane
Fairlane: [citat] Jodå jag vill förstå, tycker bara det är lite enkelt att klaga på molntjänster och tycker det är en tunn förklaring av hur enkelt det är att ta betalt med kort utan uppkoppling. [citat] Nej, det är givetvis så. [citat] Men är det en dålig leverantör då? Varför, för de en gång blev hackade? Lycka till att hitta något större företag som inte blivit hackade... Klart de
391 svar · 15,7k läst · Övrigt Off Topic
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Enklaste reformen är att ta bort startbeskedet men att behålla en urvattnad variant av bygglovet. Vad byggnadsnämnden får besluta om i ett bygglov beslutas av en uttömmande lista som skrivs in i PBF. Det som inte listas saknar byggnadsnämnden lagrum att besluta om. Och därmed trollar vi också bort KA-funktionen och kontrollplanen. Och slutbeskedet. Man söker bygglov och när man får det
124 svar · 4,2k läst · Artikelkommentarer
T
Takko: Länge sen jag såg en bok av Sven Hassel. Plöjde igenom en del för många år sedan 👍🏻 Till tv blipp mellan hockey o masked Singer så läppjar jag på denna. Riktigt bra i klassisk ton med bra beska. Köpt på systemet.
6,0k svar · 308,4k läst · Övrigt Off Topic
R
Robin Malmqvist1: Hej! Vi har börjat gräva pool och har/kommer ha mängder med schaktmassor (jord, sand mestadels). Hör av er vid intresse! Skicka gärna sms, är igång med grävandet så har svårt att svara. 0701-001907
0 svar · 0 läst · Fyllnadsmassor
Norrtull
Norrtull: Förlite Luft eller för mycket ved i kaminen, kan va väldigt kådigt kanske annars🤔 När jag tänder och är lite för givmild med näver så kan svartrök förekomma första minuterna, kanske 10min max. Topptänder du, eller tänder du från botten med för stora vedträn lutandes mot varann?
9 svar · 14,5k läst · Ved, Pellets, Flis
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vad hände med inlägg #3? Det finns inte så mycket mer värt att säga. Hur kunde tråden landa i en enfasinkoppling av nya hällen?
63 svar · 1,1k läst · Vitvaror
Micke..
Micke..: [citat] Har erfarenhet av båda. Nimly touch pro på ett ställe och yale ls3 på ett annat. Med facit i hand så skulle jag aldrig köpt Nimly. Nimly är som flera andra skrivit krångligt med att låsa, låsa upp, lås status. Samt att handtaget på nimly skruvas på plats av dig, det blir aldrig bra. Låset tål inte varmsol på displayen, då börjar det blinka. Låset är billigare än
12 svar · 2,0k läst · Teknik
K
Kris1: Gör i ordning odlingsplatsen som jag gjorde lite halvdant för två år sedan (första våren i huset). Blir en form av odlingsterass. Det ska bli en till lite större ”låda” längst ner och odlingslådor högst upp
31,2k svar · 4132,9k läst
·
· Övrigt husrelaterat
Davidbagare
Davidbagare: Jag strulade massor med vilken tralleverantör jag skulle välja då jag behövde få det levererat pga för mycket att plocka själv. Landande i Beijers premium trall. Blev ett par tusen dyrare än vad många andra tog betalt, men fick G4-2 istället för G4-3 som alla andra hade. Och mäste säga att halvvägs igenom 200 brädor så är jag jäkligt nöjd med kvalitén. Grannen köpte i samma
0 svar · 0 läst · Altan & Uteplats
F
FDT: Gömt under lager av gräs och växtlighet hittade jag ett betonglock och spännande ”brunn” därunder. Vad är detta eller har varit?
0 svar · 0 läst · Vatten & Avlopp
Stoneage
Stoneage: [citat] Nej, det är härifrån: https://holzmechanik.de/wooden-clock-magica.html
3,1k svar · 1610,9k läst · Möbelsnickeri
Anemon86
Anemon86: [citat] Min före detta måla fel färg på cykelskjulet, det har lossnat på många ställen. Jag har skrapat, slipat och målat. Men blir ej nöjd med överlappningarna från den gamla färgen till den nya. Så jag börja slippa bort färgen istället. Känns som att det är de jag får göra och bara avsluta de jag har påbörjat. Ja äg har redan hört att jag har köpt fel färg etc.
2 svar · 0 läst · Byggnadsvård
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.