Byggahus.se
J Josth skrev:
Lätt att värma upp även säkringarna i huset när man har induktionshäll.
Det finns ju två sidor av detta. Det är mycket riktigt lätt att skjuta säkringen om man har en 7400W induktionshäll ansluten till en 16A säkring. Det är närmare bestämt precis lika enkelt som med en keramisk häll eller en häll med gjutjärnsplattor. Det är bara att dra på full effekt på allt och vänta någon halvtimme.

Men den andra sidan är att så gör man ganska sällan om det bara är matlagning man håller på med. För då blir maten vidbränd. Därför fungerar det oftast utmärkt att i lägenheter med enfasabonnemang att driva både häll och ugn med enfas 20A. Och av samma orsak fungerar det troligen utmärkt att driva en häll med enfas 16A. Man kan inte maxa allt. Men det behövs sällan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ok, kopplad med 1-fas och är fint i gång. tack alla

Fråga: är begränsingen med 1-fas bara att flera plattor inte kan vara på samtidigt väl? men en enda platta på max ger samma effekt i 1-fas som i 2-fas

eller har jag förstått det hela helt galet?
 
Redigerat:
C ClaesMalmö skrev:
Fråga: är begränsingen med 1-fas bara att flera plattor inte kan vara på samtidigt väl?
Du kan ha alla plattor igång samtidigt. Men du kan inte ha alla plattor på maxeffekt samtidigt.
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Vad hände med inlägg #3?
Det finns inte så mycket mer värt att säga.
Hur kunde tråden landa i en enfasinkoppling av nya hällen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Well, det hände en hel del mellan #3 och #63 vet inte om du har läst allt.

Det påpekades tidigare att det är viktigt om man kopplar i 2-fas att inte med hällen belasta samma fas som ugnen sitter på och det kom några förslag på hur man kan ta reda på det, vilket övergår min kunskap.

Så det är kopplat i enfas (precis som det var tidigare installerad i en villa) och det är vad jag förstår av tidigare inlägg, bättre, iaf tillfälligt tills elektrikern kommer.

Idag har vi haft 2 plattor på max samtidigt med ugnen under 1 timme och det gick fint.

Så tillsvidare klarar vi oss fint.
 
C ClaesMalmö skrev:
Det påpekades tidigare att det är viktigt om man kopplar i 2-fas att inte med hällen belasta samma fas som ugnen sitter på och det kom några förslag på hur man kan ta reda på det, vilket övergår min kunskap.
Det är ännu viktigare om man kopplar hällen enfas. Men det är inget farligt som händer om det blir fel.
 
A Avemo skrev:
Det är ännu viktigare om man kopplar hällen enfas. Men det är inget farligt som händer om det blir fel.
Om jag läser mellan raderna i tidigare inlägg, både med enfas och tvåfas det värsta som kan hända om jag belastar samma fas är att proppen går.

Men jag vågar inte laborera för mycket. Just nu vet jag att mer än 2 plattor och ugnen samtidigt kommer vi inte ha och idag var det lite extremt. Så jag hoppas att det är lugnt.
 
C ClaesMalmö skrev:
Well, det hände en hel del mellan #3 och #63 vet inte om du har läst allt.
Jodå, och du fick lite vägledning i #45 och #48 för hur du identifierar den fas som används av ugnen. Men ingen gav närmare instruktioner, vilket kräver lite mer info.

Här kan du visa oss ett foto på elcentralen och peka på säkringen för ugnen. Då kan du få lite mer konkreta anvisningar för hur du identifierar de två "lediga" faserna som hällen lämpligen använder. Det innefattar dock att du har en instrument för att mäta spänning.

En normal häll ska i en normal bostad kopplas in på två faser. Enfas används endast i gamla lägenheter som bara ha enfas matning.

Som det är nu vet du inte om det fungerar. Kanske ligger du på på 50 % överlast, dvs balanserar på gränsen till att lösa ut säkringen.
 
ok, här foto på elcentralen. kolumnen tv uppifrån och ner står det ugn, ugn, spis
Gammal säkringspanel bredvid modern elcentral, etiketter för ugn och spis synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre elcentral med keramiska säkringar märkta för ugn och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C ClaesMalmö skrev:
Om jag läser mellan raderna i tidigare inlägg, både med enfas och tvåfas det värsta som kan hända om jag belastar samma fas är att proppen går.
Det är helt riktigt. Men risken för det är större om du kopplar hällen enfas. Kopplar du den tvåfas utan att veta vilken fas ugnen ligger på har du en chans på tre att det blir helt rätt. Kopplar du den enfas utan att veta vilken fas ugnen ligger på har du en chans på tre att det blir sämre än om du väljer fel faser i enfasfallet.
 
Ok, en icke uppdaterad "gruppförteckning" gör det en aning besvärligare. Men den säger i alla fall att ugn och häll ligger på samma trefasgrupp från centralen, kolumnen till vänster.

Då har du en troligen kopplingsdosa någonstans i närheten av ugn och häll som fördelar strömmen. Så nästa steg blir då att titta närmare på hur det ser ut bakom ugn och det perilexuttag du har. Det är fortfarande ingenting komplicerat, men kanske inte besvärligt om ugn måste dras fram etc.

Man kan också mäta sig fram, men jag fick inget svar på om du kan mäta spänning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, en icke uppdaterad "gruppförteckning" gör det en aning besvärligare. Men den säger i alla fall att ugn och häll ligger på samma trefasgrupp från centralen, kolumnen till vänster.

Då har du en troligen kopplingsdosa någonstans i närheten av ugn och häll som fördelar strömmen. Så nästa steg blir då att titta närmare på hur det ser ut bakom ugn och det perilexuttag du har. Det är fortfarande ingenting komplicerat, men kanske inte besvärligt om ugn måste dras fram etc.

Man kan också mäta sig fram, men jag fick inget svar på om du kan mäta spänning.
jorå, jag ska kunna mäta spänning. missade svara den biten.
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad hände med inlägg #3?
Det finns inte så mycket mer värt att säga.
Hur kunde tråden landa i en enfasinkoppling av nya hällen?
det är alldeles för många på byggahus som inte borde hålla på med det de frågar om öht. de kan nte ta instruktioner och utgör en fara för sig själva och anhöriga
Men enligt charles darwin är det det naturliga urvalet...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
jorå, jag ska kunna mäta spänning. missade svara den biten.
Ok, ska vi gå vidare då? Det vore synd om du stannade vid en enfasinkoppling av hällen, även om det kanske räcker för din matlagningsvanor.

Leta upp en kopplingsdosa som delar upp ledningen till ugn och häll. Det kanske sker i eller invid perilexuttaget. Där kan man enkelt se vilken fas som ugnen använder, och därmed vilka två faser som hällen kan använda. Du får notera vilka två stift met motsvarar i perilexuttaget och koppla stickproppen därefter. Du kan alltså använda sladdstället från den gamla hällen.

Är det på nåt sätt svårt att se kan du istället mäta. Identifiera vilken säkring som går till ugnen. Mät vilket stift i perilexuttaget det motsvarar. Då vet du vilka två andra stift som hällen ska använda.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
jo, tack jag vill gärna gå vidare.

är just nu i sommarstugan men kollar det så fort jag kommer hem. återkommer asap. tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.