Byggahus.se
Hej, vi har nyligen skaffat en villa, byggt 83 på ca 150 kvm, två plan, uppvärmt nu med ved och oljefyllda radiatorer. Huset är i värmland, vi brukar ha ganska milda vintrar, tidigare ägaren drog kring 10000 kWh / år samt ca 8 kubik ved. Vi funderar på att byta till ens värmepump, och har tagit in offerter från 3-4 ställen och alla rekommenderar lite olika. Det är semi-öppen planlösning på första plan men en massa rum på andra plan, och en luft/luft pump är nog inte optimalt, men vissa menar att 1-2 skulle räcka.

Offerterna för att dra in vattenburet i huset och borra bergvärme landar på ca 400 tkr med 11 radiatorer. Luft/vatten överväger vi men är lite osäker pga ljudnivån ute då vi bor ganska tyst, luft/luft är såklart mycket billigare och något tystare än luft/vatten har vi förstått.

Men alla säger olika. Vad tycker ni? Vi tror vi vill bo kvar länge, lönar det sig på sikt att dra in vattenburet? Är pumparna verkligen så mycket mer energieffektivt? Verkar som om SCOP värden är högre på luft/luft än bergvärme eller luft/vatten (när vi har väggelement och inte golvvärme).

Vad hade ni gjort?
 
Vad är det för prisnivå på husen i den del av Värmland som ni bor i? Värmland låter som det kan bli rejält kallt men Värmland är förstås också riktigt stort så det beror på var. Om värdet på huset stiger och ni ska bo långsiktigt i huset så skulle jag konverterat till vattenburet värmesystem även om det kostar mycket.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för prisnivå på husen i den del av Värmland som ni bor i? Värmland låter som det kan bli rejält kallt men Värmland är förstås också riktigt stort så det beror på var. Om värdet på huset stiger och ni ska bo långsiktigt i huset så skulle jag konverterat till vattenburet värmesystem även om det kostar mycket.
Hej Josth! Huset är värt 1,3 och vi bor så långt söderut i värmland man kan komma.
 
Ok. Lite knepig situation skulle jag säga. Prisnivån på hus där ni bor gör nog att man inte fullt ut kan räkna med att få igen pengarna man satsar dyrt på vattenburet värmesystem och bergvärme. 11 radiatorer på 150 kvm känns också som ett eller två för lite, men det beror ju på den detaljerade planlösningen. Om ni trivs med luftvärmepumpar och tycker ljudet och fläkten är okej så skulle jag nog då sätta en på vardera våning. Sedan sätter man ner termostaterna på oljeradiatorerna i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumparna för att få mesta möjliga energibesparing.
 
  • Gilla
tinyDavid
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Lite knepig situation skulle jag säga. Prisnivån på hus där ni bor gör nog att man inte fullt ut kan räkna med att få igen pengarna man satsar dyrt på vattenburet värmesystem och bergvärme. 11 radiatorer på 150 kvm känns också som ett eller två för lite, men det beror ju på den detaljerade planlösningen. Om ni trivs med luftvärmepumpar och tycker ljudet och fläkten är okej så skulle jag nog då sätta en på vardera våning. Sedan sätter man ner termostaterna på oljeradiatorerna i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumparna för att få mesta möjliga energibesparing.
Ja men precis. Ljudet vill vi helst slippa, men bergvärmepumpen kommer också stå ganska centralt och låta med sina 40 db eller så. Så oavsett lösning kommer det låta tycker vi, men vill helst inte ha en bullrig fläkt. Men jag tycker också det känns svår motiverat när elförbrukningen är inte högre än det. Räknar med mer än förra, kanske mellan 15-17000 kWh, men det är ett passivt solhus och välisolerat så det kanske förklarar saken.
 
Svårt att motivera 400.000 i investering i ett hus för 1,3 mkr

Skulle gå på luft/luft och spetsa med det befintliga när det är riktigt kallt.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
När man ställer kostnader mot varandra sådär så känns ju valet kanske enkelt men som alltid komfort kostar. Värdet på kåken borde ju gå upp lite med vattenburet , man kanske kan gå ner på huvudsäkring som sparar en del slantar. Enligt andra som gjort denna konverteringsresa får dom jämnare värme i kåken då deras luft luft har i princip varit deras uppvärmning. Man spar ju en del på varmvattnet å har man tonårsdöttrar som jag är det tacksamt.... vv drar ungefär drygt 2kwh om dagen för mig.Sen kanske eran varmvattenberedare är till åldern så byte där kanske inte är så långt bort....
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Wow, tack för alla svar. Och precis, det är lite klurigt det där med värdering, det är väldigt relevant om vi inte skulle bo kvar tillräckligt länge för att räkna hem det, men bor vi där på långsikt då undrar jag om vi kan tänka att det är ännu mer kostnadseffektivt då? Jag har gjort lite kalkyler då och det känns som den horisont ligger på 40-50 år lite beroende på elpriset i framtiden och lite annat.

Och precis, när vi har kikat på luft/luft har några även rekommenderat att vi skulle komplettera med en värmepumpsberedare.
 
Om du själv tycker att det värt en stor investering så kör på. Bergvärmen ger en helt annan komfort mot luftvärmepump.

Jag klarade mig med kamin och luftvärmepump i flera år, väldigt bra dessutom.
Nu tog jag i alla fall bergvärme för att jag ville ha det. Det är en stor kostnad men det är ingen onödig investering som t.ex. en Porsche 911 Turbo för typ 2 miljoner. Nej det är ju en värmepump för ett par hundra tusen.
 
  • Gilla
tinyDavid och 3 till
  • Laddar…
Jag har luft-luft i fritidshuset och bergvärme i bostadshuset.
Måste säga att det är stor skillnad på känsla och komfort.
Bergvärme är tyst och bara fungerar.
Snart kommer ni dessutom på att ni ska renovera delar av huset, t ex badrummet, och vill lägga in golvvärme.

Fördelen med en luft-luft är dock att man kan använda den till att kyla med.
 
B Byggsnyggen skrev:
Fördelen med en luft-luft är dock att man kan använda den till att kyla med.
Det kan man med bergvärme också....
 
Det kan man, ofta med lite längre rördragning.
Med LLVP kan man placera enheterna ganska nära varandra.
V Vector skrev:
Det kan man med bergvärme också....
 
R Runnis skrev:
Om du själv tycker att det värt en stor investering så kör på. Bergvärmen ger en helt annan komfort mot luftvärmepump.

Jag klarade mig med kamin och luftvärmepump i flera år, väldigt bra dessutom.
Nu tog jag i alla fall bergvärme för att jag ville ha det. Det är en stor kostnad men det är ingen onödig investering som t.ex. en Porsche 911 Turbo för typ 2 miljoner. Nej det är ju en värmepump för ett par hundra tusen.
Ja, det är en bra jämförelse. Det handlar nog inte om effektivitet men snarare komfort och känsla. Vi tycker det är bara så svårt att veta i förväg, och lutar nu till att testa ha in en LLVP och se hur bra vi skulle trivas med det, och annars flytta den till garaget och kör på bergvärme istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.