Byggahus.se
Nissens Nissens skrev:
Om du inte laddar ner det så är ju det ditt egna val. Kan du beskriva vad det finns för risker med att ladda ner pdf dokument?

Jag arbetar med säkerhetsklassad information och i en miljö därefter. Inte ens där finns restriktioner mot pdf filer. Därav min nyfikenhet. Kanske vet du något ingen annan känner till?
https://www.adobe.com/acrobat/resources/can-pdfs-contain-viruses.html

Can PDFs have viruses?
Yes, they can. Because PDFs are one of the most universally used file types, hackers and bad actors can find ways to use these normally harmless files — just like dot-com files, JPGs, Gmail, and Bitcoin — to create security threats via malicious code.

Sen hänvisar de såklart till sina egna program som de säkraste, men det kommer säkerhetsuppdateringar till dem eftersom det hittas nya säkerhetshål hela tiden.

Om du jobbar i en säkerhetsklassad miljö så har ni nog mer än en kontroll av filer som laddas ner eller kommer via mail, sen har ni nog en säkerhetspoliticy som berättar om hur man ska hantera filer utan känd källa, annars har någon misslyckats på ditt jobb...
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte om du inte vill förstå eller inte.
Jodå jag vill förstå, tycker bara det är lite enkelt att klaga på molntjänster och tycker det är en tunn förklaring av hur enkelt det är att ta betalt med kort utan uppkoppling.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men har jag fel när jag tycker att de har ansvar för att deras kassasystem fungerar?
Nej, det är givetvis så.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag anlitar en dålig leverantör är inte det mitt fel? Har jag inte ett ansvar för att de fungerar?
Men är det en dålig leverantör då?
Varför, för de en gång blev hackade?
Lycka till att hitta något större företag som inte blivit hackade...

Klart de har ett ansvar, men ibland blir det fel, för alla.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du tycker inte att det är fel när en hel butikskedja får stänga och gå hem?
Jag säger att det kan hända (och händer) alla. Sen blir det alltid en avvägning, ska man stänga eller hålla öppet. Man gjorde bedömningen att stänga i det läget.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte sagt att man måste göra allt själv. Jag har sagt en kassa kanske två son fungerar offline. Du behöver inte ha lagersaldo. Du behöver ha priserna.
Du behöver uppkoppling för du behöver kunns rapportera tillbaka vad som sålts gör att saker beställs in automatiskt.

Hur tar du betalt med kort utan uppkoppling (det var ju inget problem?). Gamla, klassiska slipper?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det räcker med en dator, inte en serverhall.
Du menar en datorper butik?
Den ska ha senaste priserna, vilket betyder uppkoppling löpande, men precis innan malware installeras på denna dator ska den tas offline för att vara säker att köra offline?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det här ett minimum av funktioner för att kunna ha öppet i en butik. Tanken är att det ska fungera utan internet. Att drifta ett helt system är inte så lätt men det är inte jag som ska komma på hur man gör
Precis, det är inte så lätt...

Jag är helt övertygad om att man hade kunnat hålla en butik öppen, men bedömde att det inte var värt det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Några av de mest driftsäkra system som körs (som allmänheten ser) är banksystemen.
Är de så stabila? Jag tycker man läser om driftsstörningar hos någon av storbankerna flera gånger per år.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Är de så stabila? Jag tycker man läser om driftsstörningar hos någon av storbankerna flera gånger per år.
Driftsäkerhet och stabilitet är väl inte samma sak?
 
Nissens Nissens skrev:
Driftsäkerhet och stabilitet är väl inte samma sak?
Utifrån perspektivet "kortet fungerar ej när jag vill betala" är det samma sak. Datan är trasig!
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå jag vill förstå, tycker bara det är lite enkelt att klaga på molntjänster och tycker det är en tunn förklaring av hur enkelt det är att ta betalt med kort utan uppkoppling.
Det är inte svårt. I kreditkortens barndom gjordes allting helt manuellt. Problemet är väl att den infrastrukturen inte finns längre.
Fairlane Fairlane skrev:
Klart de har ett ansvar, men ibland blir det fel, för alla.
När jag hörde talas om SaaS för ganska många år sen, tänkte jag på hur snett det kunde gå …
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är helt övertygad om att man hade kunnat hålla en butik öppen, men bedömde att det inte var värt det.
Vi nog aldrig veta om den bedömningen var rätt. Blev förlusterna mindre genom att hålla stängt eller hade man vunnit på att ha öppet? Kanske inte ens COOP själva kommer att kunna ta reda på svaret på den frågan.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är de så stabila? Jag tycker man läser om driftsstörningar hos någon av storbankerna flera gånger per år.
Handlar det om banksystemen då, eller om kundsystemen?
 
P pmd skrev:
Handlar det om banksystemen då, eller om kundsystemen?
Ingen aning. Vet bara att rubrikerna brukar vara "driftstörning hos Nordea|Swedbank|SEB|Handelsbanken. Det går ej att betala med kort."
 
P pmd skrev:
Ett sidospår, men here goes anyway. Lärdomen av Stuxnet är att inte ha kritisk infrastruktur ansluten till internet, och inte ha några USB-portar inkopplade heller …
Nu OT, men var nästan vad som var. Inget USB och internet fanns, men långt, mycket långt, ut i nätverket och långt senare än Stuxnet.😉
 
Fairlane
P pmd skrev:
Det är inte svårt. I kreditkortens barndom gjordes allting helt manuellt. Problemet är väl att den infrastrukturen inte finns längre.
Absolut, tillbaks till gamla slippar...
Man har iofs ingen koll på om kortet är giltigt eller har täckning etc, men kör på bara...
P pmd skrev:
När jag hörde talas om SaaS för ganska många år sen, tänkte jag på hur snett det kunde gå …
Väldigt mycket, liksom i egen regi.
Det är som alltid en avvägning, kostnad, smidighet, säkerhet. Välj vilka två du vill prioritera. Väljer man bort SaaS för att få en högre säkerhet så är det inte fel, men man får räkna med att det blir dyrt.
P pmd skrev:
Vi nog aldrig veta om den bedömningen var rätt. Blev förlusterna mindre genom att hålla stängt eller hade man vunnit på att ha öppet? Kanske inte ens COOP själva kommer att kunna ta reda på svaret på den frågan.
Helt rätt och det är ändå alltid lättare efteråt än när man sitter mitt i problemet och inte vet om det är frågan om timmar, dagar, veckor eller månader det tar att lösa problemet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man har iofs ingen koll på om kortet är giltigt eller har täckning etc, men kör på bara...
Det är väl bara att bläddra i de tryckta spärrlistorna som man gjorde förr? 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå jag vill förstå, tycker bara det är lite enkelt att klaga på molntjänster och tycker det är en tunn förklaring av hur enkelt det är att ta betalt med kort utan uppkoppling.

Nej, det är givetvis så.

Men är det en dålig leverantör då?
Varför, för de en gång blev hackade?
Lycka till att hitta något större företag som inte blivit hackade...

Klart de har ett ansvar, men ibland blir det fel, för alla.

Jag säger att det kan hända (och händer) alla. Sen blir det alltid en avvägning, ska man stänga eller hålla öppet. Man gjorde bedömningen att stänga i det läget.

Du behöver uppkoppling för du behöver kunns rapportera tillbaka vad som sålts gör att saker beställs in automatiskt.

Hur tar du betalt med kort utan uppkoppling (det var ju inget problem?). Gamla, klassiska slipper?

Du menar en datorper butik?
Den ska ha senaste priserna, vilket betyder uppkoppling löpande, men precis innan malware installeras på denna dator ska den tas offline för att vara säker att köra offline?

Precis, det är inte så lätt...

Jag är helt övertygad om att man hade kunnat hålla en butik öppen, men bedömde att det inte var värt det.
Jag måste varit otydlig. Men att köra utan automatisk beställning var det jag syftade.
Skrev jag inte bara ha art nr och pris.

Men att ha en internetuppkoppling tycker jag är okej risk. Det går inte att jämföra.
offline var ett dåligt ordval.

En butik lever på att sälja varor. Är butiken stängd kan man inte sälja några varor. Eftersom en livsmedelsbutik har väldigt mycket med kort hållbarhet så blir det otroliga mängder svinn. Dessutom förlorar du rent generellt på att inte ha öppet.
Det gick inte att ja. öppet då det måste låg i molnet Jag är helt säker på att man kommer tjäna på att ha öppet.
Men att ha en dator som får uppgraderingar en gång om dagen vore avancerat? hur gjorde man innan man hade molnet?
Antingen kör du bara kontanter eller så har du en kortläsare. Eftersom jag otydlig nog och inte berättade att internet kunde finnas.

Jag tror att du medvetet missuppfattar mig.

Men du menar att de väljer att inte ha öppet? För att de är enklare. Men man hade kunnat ha öppet. Tja det kanske är billigare att slänga 2/3 av mejerikylen än att ha öppet och sälja 1/3. Jag trodde det var dyrare att slänga allting i mejeri kylen.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut, tillbaks till gamla slippar...
Man har iofs ingen koll på om kortet är giltigt eller har täckning etc, men kör på bara...
Jag skrev inte att det skulle bli bra, bara att det inte vore svårt, givet att det finns några card destructors (även kallade card imprinters) kvar. :)
Fairlane Fairlane skrev:
Väldigt mycket, liksom i egen regi.
Det är som alltid en avvägning, kostnad, smidighet, säkerhet. Välj vilka två du vill prioritera. Väljer man bort SaaS för att få en högre säkerhet så är det inte fel, men man får räkna med att det blir dyrt.
Ett dataintrång i ett system man inte har kontrollen över kan bli väldigt, väldigt dyrt.
Har inte pendeln slagit tillbaka en del när det gäller outsourcing ?

"You pays yer money and you takes yer choice".
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag måste varit otydlig. Men att köra utan automatisk beställning var det jag syftade.
Skrev jag inte bara ha art nr och pris.
Vilket tyder på att du inte har någon vetskap om hur der fungerar i praktiken idag på de stora matvarukedjorna. Det är sådana enorma mängder data så automatisk hantering är mer eller mindre ett måste.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men att ha en internetuppkoppling tycker jag är okej risk. Det går inte att jämföra.
offline var ett dåligt ordval.

En butik lever på att sälja varor. Är butiken stängd kan man inte sälja några varor. Eftersom en livsmedelsbutik har väldigt mycket med kort hållbarhet så blir det otroliga mängder svinn. Dessutom förlorar du rent generellt på att inte ha öppet.
Givetvis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det gick inte att ja. öppet då det måste låg i molnet.
Jodå, det gick, om man gått över helt till manuell hantering, men då får msn också vara beredd att betala för det och för allt efterarbete.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är helt säker på att man kommer tjäna på att ha öppet.
Då räknar du med dels dyrare drift varje dag som det inte är problem, dels allt efterarbete med allt som ska registreras för att följa lagar och regler?

Kanske är det korrekt om det tar 5 dagar att lösa problemet, men inte om det tar 2? Då har man problemet att gissa hur lång tid det tar att lösa problemet.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men att ha en dator som får uppgraderingar en gång om dagen vore avancerat?
Nej givetvis inte, men vad säger att datorn inte var smittad 3 dagar före utbrott?
Bananskalare Bananskalare skrev:
hur gjorde man innan man hade molnet?
Betalade mer för att driva organisationen?
Man kan sällan välja det optimala i varje enskild situation. Jag kör en liten, snål bil alla dagar för att spara pengar, men om jag behöver en större bil en dag så kan jag inte transformera min bil utan får betala för det. Samma gäller här och visst kan man spara en stor bil för de dagarna, men då försvinner förtjänsten.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Antingen kör du bara kontanter eller så har du en kortläsare. Eftersom jag otydlig nog och inte berättade att internet kunde finnas.
Ok, jag har internet så jag kan verifiera betalningar med kort, men vilken version av systemet ska jag köra? Dagens version fungerar inte, men jag kan ju ha gårdagens? Ajdå gårdagens version hade redan sårbarheten latent och den kickar igång så fort jag startar. Jag får ta versionen från i förrgår... etc.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att du medvetet missuppfattar mig.
Nej, men jag trorminte du har koll på hur det fungerar.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du menar att de väljer att inte ha öppet? För att de är enklare. Men man hade kunnat ha öppet. Tja det kanske är billigare att slänga 2/3 av mejerikylen än att ha öppet och sälja 1/3. Jag trodde det var dyrare att slänga allting i mejeri kylen.
Det kan vara billigare att slänga allt än att betala dels personalen nu, dels betala för möjligheten att överhuvudtaget ha alternativet.
Det är mycket möjligt att Coop valde fel väg denna gång, med facit i hand, men beslut måste fattas när saker händer, med bristande information, inte långt senare. Säg att man simulerat liknade scenarior tidigare och kommit fram till att om avbrottet är kortare än 3 dygn så är det billigare att stänga, om avbrottet är 4 dygn så går det plusminus noll att hålla öppet eller stänga och längre tid än så är det en vinst att direkt jobba för att hålla öppet och sen betala personal övertid för att inventera och registrera allt, samt få korrekt redovisning mot skatteverket.". Nu händer det något och du har ingen aning om problemet är löst på 24 timmar eller 24 dagar, vilket beslut är det rätta som ingen någonsin kommer klandra dig för?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Ett dataintrång i ett system man inte har kontrollen över kan bli väldigt, väldigt dyrt.
Har inte pendeln slagit tillbaka en del när det gäller outsourcing ?
SaaS växer, outsourcing till säg Indien däremot är nog på väg tillbaks. SaaS och outsourcing ser jag inte riktigt som samma sak.

Jag minns ett företag jag var på för många år sen, med svensk IT-support. Man flyttade service desk till Indien och kunde sen visa att supporten blev mycket billigare. Nu satt istället folk och felsöker själva för de förstod inte vad supporten sa, men supporten blev iallafall billigare... Där tror jag man delvis tänkt om. Molntjänster däremot är något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.