Byggahus.se
Claes Sörmland
T TechMark skrev:
Området är ursprungligen ett fritidshusområde med en vägsamfällighet för underhåll och plogning av den gemensamma grusvägen, på senare år har det börjat dyka upp fler och fler permanentboende hus.
Inga ändringar har gjort i vägsamfällighetsstadgarna eller någon detaljplan (tror inte ens en existerar) som reflekterar det vad jag vet.

Stadgarna är rätt ointressanta eftersom de inte ger vägsamfälligheten några rättigheter gentemot medlemmarna. Det kan i princip stå vad som helst där utan att det är av betydelse för denna fråga.

Det som ger rättighet för vägföreningen är anläggningsbeslutet. Kan läsas genom att logga in på tjänsten Min Fastighet:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/

Man får klicka lite för att hitta det gamla anläggningsbeslutet och i det står alla servitutsrättigheter som anläggningssamfälligheten har.
 
  • Gilla
janusz_w och 23 till
  • Laddar…
A
Finns endast en sak att göra: fixa samma färg i annan kulör och spraya dubbelt så mycket på styrelsens bilar och säg att de utgör en fara och förfular området
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
frasen_36 och 38 till
  • Laddar…
Tror inte det är lagligt att kladda på annans egendom.

Testa och måla på några träd hos dem som målat hos dig. Och avvakta ev reaktion.

Gärna några äppleträd, så du hittar dit i mörkret till hösten.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Nissens
T TechMark skrev:
Det är precis så dumt som rubriken anger och börjar likna Reddit-historierna om Karen's i amerikanska HOA's.
Vägsamfällighetens nya styrelse har gått "vägsyn" och anser att min bror har ett par "dåliga" träd på sin tomt som är nära vägen och att han måste ta ned dem.
Finns inget in vägsamfällighetens stadgar som ger dem rätten att tvinga fram detta.
Båda träden är i högsta grad levande men det ena har en död topp, vilket ibland händer på tallar.
Det andra är en tall som är lite gles pga att den skuggas av andra träd större delen av dagen.

Att vägsamfällighetens styrelse har en åsikt är inte problemet, de får ha vilka åsikter de vill.
Men de har dessutom tagit på sig rättigheten att gå in på privat tomtmark och märka upp sagda träd med permanent sprayfärg. Ingen diskret prick heller utan man har sprejat en fläck på runt 15x15cm i en lysande färg.

Upplevelsen är att den nya styrelsen vill "shejpa upp" området pga det klassiska fritidshusområde övergår till villa område syndromet, och i sin nit vida överträder sitt mandat ifråga om vad de kan göra och kräva.

Frågan är hur man ska gå vidare?
Jag överväger att göra en polisanmälan om skadegörelse av träden gentemot styrelsen enbart för att knäppa dem på näsan och visa dem att de gått över gränsen.
Om jag förstått det rätt är du inte ens en part i målet, så en polisanmälan från dig lär inte spela någon roll.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i någon annans träd?
 
  • Arg
  • Gilla
göran claesson och 4 till
  • Laddar…
F
Gör jävligt klart för styrelsen att träd fällda på er fastighet kommer att drivas till tinget via en civil process och ni kommer att kräva träd i motsvarande storlek återplanterade. Det kommer att få dom att dra öronen åt sig. Annars riskerar ni att hitta ett par fällda träd på fastigheten en vacker dag.
 
  • Gilla
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
Jag o min sida brukar hjälpa min syrra, då o då.

Kanske inte är vanligt i detta landet?
 
  • Gilla
EllinorLag och 13 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstått det rätt är du inte ens en part i målet, så en polisanmälan från dig lär inte spela någon roll.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i någon annans träd?
Om jag förstått det rätt är du inte ens part i målet, så ett svar från dig lär inte spela någon roll.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i någon annans tråd? 🤣
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Tomtom79 och 35 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstått det rätt är du inte ens en part i målet, så en polisanmälan från dig lär inte spela någon roll.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i någon annans träd?
Att man vill hjälpa en familjemedlem och kan bli upprörd å dennes vägnar kan väl inte anses annat än rätt normalt?
Däremot vad gäller en ev. polisanmälan så måste ju förstås brodern göra det själv (men det är nog inte vägen framåt här).

Att knacka på hos vandalerna som sprayat och förklara att det ska dem ge fan i samt citera lite av Claes paragrafer, borde väl vara det rimliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Om jag förstått det rätt är du inte ens part i målet, så ett svar från dig lär inte spela någon roll.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i någon annans tråd?
Jösses, vad hände med dig?
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K Klass0n skrev:
Att man vill hjälpa en familjemedlem och kan bli upprörd å dennes vägnar kan väl inte anses annat än rätt normalt?
Däremot vad gäller en ev. polisanmälan så måste ju förstås brodern göra det själv (men det är nog inte vägen framåt här).

Att knacka på hos vandalerna som sprayat och förklara att det ska dem ge fan i samt citera lite av Claes paragrafer, borde väl vara det rimliga.
Nja, det lät som att ts tänkte polisanmäla. Jag skulle nog inte bli lika upprörd om någon målade på min systers träd, men jag skulle förstå om hon blev det och stötta henne i det.

Håller med dig om lämplig respons. 😊
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses, vad hände med dig?
Ber om ursäkt, jag glömde en smiley på slutet. Men frågan är väl relevant, är det konstigt att bli upprörd å någon annans vägnar? Eller att hjälpa ett syskon eller annan bekant?

Och den som anmäler ett brott måste ju inte på något sätt vara samma person som drabbas av brottet, så på de grunderna kan ju TS likväl som TS syster anmäla det till polisen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Ber om ursäkt, jag glömde en smiley på slutet. Men frågan är väl relevant, är det konstigt att bli upprörd å någon annans vägnar? Eller att hjälpa ett syskon eller annan bekant?
Som sagt, att polisanmäla någon annans målade träd lär inte leda till något eftersom man inte är part i målet så att säga.

Och nej, om någon målade min systers träd så skulle jag inte gå ut och ventilera det på nätet och polisanmäla det. Däremot skulle nog min syster göra det. 😊
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, att polisanmäla någon annans målade träd lär inte leda till något eftersom man inte är part i målet så att säga.

Och nej, om någon målade min systers träd så skulle jag inte gå ut och ventilera det på nätet och polisanmäla det. Däremot skulle nog min syster göra det. 😊
En polisanmälan i det här fallet lär inte leda så långt oavsett, men den lär inte läggas ned på andra grunder bara för att TS skulle inleda den med ”Jag vill hjälpa min bror att anmäla en skadegörelse…” än om brodern själv anmäler.

Och om man har ett syskon som inte kan, orkar eller ber sitt syskon om hjälp?
Du kan verkligen inte tänka dig att andra inte har exakt samma förutsättningar som du va?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Ni kan ju testa att måla på något som är mitt.

Eller såga ned något av mina träd t ex...

Jag vill ju helst inte att det sker. Det får absolut direkta följdverkningar!

Såga ned staket, eller ge sig på mina barn....
Förstå att det ger konsekvenser.
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
En polisanmälan i det här fallet lär inte leda så långt oavsett, men den lär inte läggas ned på andra grunder bara för att TS skulle inleda den med ”Jag vill hjälpa min bror att anmäla en skadegörelse…” än om brodern själv anmäler.
Detta är den grövsta gubbgissningen jag sett på mycket länge.
tveksamt tveksamt skrev:
Och om man har ett syskon som inte kan, orkar eller ber sitt syskon om hjälp?
Du kan verkligen inte tänka dig att andra inte har exakt samma förutsättningar som du va?
Ingen har sagt att någon bett någon om hjälp.
 
  • Haha
  • Gilla
samuelc81 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.