Byggahus.se
Ersätter en gammal induktionsspis kopplad till 3-fas, nuvarande elkontakt ser ut så:

Elkontakt med tre ledningar och fastskruvade terminaler inuti en vit plasthållare, två ledningar osynliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den nyare spis, 2 år gammal, har endast 3 ledningar i nuvarande utformning:

Elektrisk anslutning för induktionsspis med tre kablar och två markerade metallkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag vill ersätta dessa 3 ledningar med en korrekt 3-fas 5-ledningar, kan man köpa en sådan kabel? vad kallas den?

den nya spisen saknar 2 metallkopplingar visade med röda pilar, kan man köpa de? vad kallas de?

här den nya spisens specar:

El-schema för en induktionsspis som visar anslutningar för 400V 2N och 230V 1N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gamla spisen verkar vara komplett inkopplad med 3-fas och nolla men det är bra att titta på hur det ser ut på plinten i själva spisen också. Den nya spisen verkar bara gå att koppla som 1-fas eller "2-fas" med nolla, inte 3-fas. Bosch eller Siemens? Bild på märkskylten med effekten? Det är inte så att du menar ny separat "induktionshäll" men skriver "induktionsspis"?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Du behöver ett perilex sladdställ. Antingen köper du ett nytt eller så plockar du det som sitter på den gamla spisen. Din nya spis kan anslutas till en eller två faser, men inte tre. Du tar bort mässingblecket mellan plint 1 och 2. Sedan lägger du en fas på plint 1 och en på plint 2. Neutral och jord ligger kvar som de gör. De saknade plintarna används inte på di spis. Så dem behöver du inte få tag på.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den gamla spisen verkar vara komplett inkopplad med 3-fas och nolla men det är bra att titta på hur det ser ut på plinten i själva spisen också. Den nya spisen verkar bara gå att koppla som 1-fas eller "2-fas" med nolla, inte 3-fas. Bosch eller Siemens? Bild på märkskylten med effekten? Det är inte så att du menar ny separat "induktionshäll" men skriver "induktionsspis"?
Det är en Electrolux och givetvis induktionshäll (my bad).

Typskylt på en Electrolux induktionshäll som visar modellnummer, spänning och effekt på 7,4 kW. Made in Germany.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Du behöver ett perilex sladdställ. Antingen köper du ett nytt eller så plockar du det som sitter på den gamla spisen. Din nya spis kan anslutas till en eller två faser, men inte tre. Du tar bort mässingblecket mellan plint 1 och 2. Sedan lägger du en fas på plint 1 och en på plint 2. Neutral och jord ligger kvar som de gör. De saknade plintarna används inte på di spis. Så dem behöver du inte få tag på.
Tack för förklaringe, jag tror vi klarar det.

Fråga: den "nya" har tidigare varit kopplad som 1-fas vad blir skillnaden effektmässigt när jag kopplar den som 2-fas?
 
Redigerat:
C ClaesMalmö skrev:
Fråga: den "nya" har tidigare varit kopplad som 1-fas vad blir skillnaden när jag kopplar den som 2-fas?
Skillnaden blir att du kan ha alla plattor på högsta effekt länge utan att säkringen löser. Till vardags klarar man sig förmodligen utmärkt på en enfasanslutning. Men finns det två faser framdragna är det bara fördelar med att använda dem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Tack för förklaringe, jag tror vi klarar det.

Fråga: den "nya" har tidigare varit kopplad som 1-fas vad blir skillnaden när jag kopplar den som 2-fas?
Lägre strömförbrukning per fas. Har du koll på vad den nya kräver för avsäkring?
 
K Kane skrev:
Lägre strömförbrukning per fas. Har du koll på vad den nya kräver för avsäkring?
Den gamla är komplett inkopplad med 3-fas och nolla och den nya blir som 1-fas eller "2-fas" med nolla.
Så i värsta fall är avsäkringsbehovet lägre för den nya. Eller är jag ute och cyklar?
 
A Avemo skrev:
Skillnaden blir att du kan ha alla plattor på högsta effekt länge utan att säkringen löser. Till vardags klarar man sig förmodligen utmärkt på en enfasanslutning. Men finns det två faser framdragna är det bara fördelar med att använda dem.
Tack nu förstår jag.
 
Kan man köpa de kopplingar som saknas i den nya hällen, markerade med röda pilar? Vad heter de?
Eller finns andra lösningar?

Interiör av en häll med elanslutning och röda pilar som pekar på saknade kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle man någonsin vilja göra det? Är förmodligen inte kopplat till något på insidan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Du ska koppla på 1 och 2 (ta bort byglingen). Du behöver inget på 3 och 5.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Kan man köpa de kopplingar som saknas i den nya hällen, markerade med röda pilar?
Typiskt är en komplett spis uppdelad så att hällen drivs med två faser och ugnen med den tredje. Hällen i sin tur brukar vara uppdelad så att en fas driver två plattor. Hällar med mer än fyra plattor kan vara kopplade till tre faser. Men det normala är att spishällen har fyra plattor och kopplas till två faser. Sedan lägger man ugnen på den tredje fasen. Vare sig du kan köpa skruvplintarna som saknas eller inte så kan du inte använda dem till något på din häll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Typiskt är en komplett spis uppdelad så att hällen drivs med två faser och ugnen med den tredje. Hällen i sin tur brukar vara uppdelad så att en fas driver två plattor. Hällar med mer än fyra plattor kan vara kopplade till tre faser. Men det normala är att spishällen har fyra plattor och kopplas till två faser. Sedan lägger man ugnen på den tredje fasen. Vare sig du kan köpa skruvplintarna som saknas eller inte så kan du inte använda dem till något på din häll.
Tack.

Ang. kopplingen gör jag som du beskrev idag 19:21
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.