Ventilation
Wallawhoa: Hej! Av vad jag kan se så är det en delvis oisolerad frånluftkanal. Vilket skapar kondens på insidan av röret när det är kallt på vinden. Isolera med riktig byggmatta, kan behöva tätas med plast beroende på förhållandet på kallvinden.
jonaserik: Det ante mig, det finns oerhörda mängder med fukt/vatten under ett hus och när det suger så kommer det som en tunn dimma med upp. liknande den som är ute ibland fast något mindre, men konstant samma mängd. De är svårt att få bort så det rinner tillbaka, nu väntar kudden, har nästan lika som dig och återkommer i morgon.
Wallawhoa: [citat] Det syntes tydligt på tidigare bild att isoleringen inte gick hela vägen mot aggregatet. Isoleringen täcker inte övergången på röret. Vilket skapar kondens som sedan sugs in av isoleringen, fuktig isolering försämrar isolerförmågan och skapar därmed ytterligare kondens. Röret ska isoleras och tätas hela vägen fram till råspont eller ytterpanel. Står aggregatet varmt så
mlindsten: [citat] Jag ritade in kanalisering från köket till vinden och vi valde en fläkt från Fjäråskupan med en reläkontakt (tillval) som är kopplad till FTX-aggregatet. Nu aktiveras funktionen "Spiskåpa" så fort vi slår på fläkten. Funktionen kan jag enkelt konfigurera i kontrollpanelen. Just nu har jag dock både till- och frånluftsflödet på "normal", vilket innebär att ventilationen
TMatt: [citat] Jag har garage med LLVP och mini-FTX. Eftersom luftvärmepumpen fungerar som en fläkt så cirkulerar luften i garaget. Då spelar det ingen större roll var du sätter mini-FTX’en.
BirgitS: Om det ofta blåser mycket i en riktning kan det vara bra att utgå från att låta den riktningen på luften gälla även inomhus..
Funkis1955: [citat] Har tyvärr inte plats för att dra FTX system så blir bara FX på övervåningen. Funderingen var mer om jag kan koppla på golvventilationen med ett FX system?
jonaserik: Det är rätt kylig jordluft som kommer och det kan bli kondens på utsidan rören. Jag har avloppsrör och där blir det ingen kondens, inte ens på vägen upp eller på vinden. Kanske med metall kan det bli kondens, men vet inte riktigt. Ska vara då att på vintern så kan det bli kondens i rören, fukt i dom och kallt på utsidan. Så kör ett tag och se vad som blir
Hullefar: Shit vad ni är besserwissrar... i i princip alla mäklarprospekt för 70-talshus i originalskick (eller nära originalskick) beskrivs ventilationen som "Självdrag". Det är för alla som inte är nördar en vedertagen term för den typen av ventilation som i 70talshus byggdes med kanaler från badrum och tvättstuga upp till vinden/taket men utan någon typ av fläkt, i kombination med några
PochM: [citat] Det funkar inte vettigt att gå ner i dimension på rör?
Peter321: [citat] Vilket kanonpresentation. 👏 Enbart utifrån den så låter det ju som att FTX skulle kunna vara lösningen på mitt "problem". Oavsett flöde på FX-fentilationen så känns det ju logiskt att det blir så om det beskrivs i filmen (och som det blir hemma hos oss). Jag känner att det kan bli mycket rördragning att få ner ventilationen till undervåningen, är det helt orimligt att
sara von gegerfelt: Hej, vi ska renovera köket i vår nya lägenhet och behöver hitta en fläkt (spis) kåpa med forceringsspjäll utan motor. Det är en bostadsrätt och huset är från sent 1800-tal. Om jag har förstått det rätt så behöver vi installera en mekanisk fläkt där grundflödet måste kunna ställas om så det funkar för en lägenhet. Fläkten/ventilationssystemet är kopplad både till köket
TommyC: På vår modell sitter gummikuddarna bakom fläkthjulet vilket hålls fast mot motoraxeln med en skruv som har 3 mm insexskalle. Jag har ingen aning om hur det ser ut på andra fabrikat/modeller.
BirgitS: [citat] Okej, jag vet inte hur det fungerar i Norge och det jag tänkte på var om en fastighetsägare, t.ex. en bostadsrättsförening, behöver godkänna att en boende gör hål i fasaden därför att den boende inte äger fasaden. Är det någon sorts samfällighet för gemensamma delar av huset i ditt fall? Är det acceptabelt att en boende byter till ett större fönster etc. utan någon
likblek: Problemet löst - i alla fall tillfälligt. Smålänningen inuti mig satte igång direkt när offerten kom. Om det inte framgått tidigare så är jag inte någon fläktexpert så jag finkammade detta forum och Youtube efter information men hittade ingen bra genomgång för just min fläkt men dock för några liknande. Ett samtal med firman jag köpt aggregatet och som har servat det under dessa
BirgitS: Du behöver nog ha fläktar i vattenutrymmena som går jämnt på lågvarv i stället för fuktstyrda och se till att luften som kommer in i gillestugan kan röra sig bort till fläktarna under/över dörrarna på vägen. Det är det vanliga sättet att få en bra ventilation.
Arn83: Det fungerar bra efter att elektriker fick byta styrkortet nere i fläktkåpan
Thomas Buskhagen: 1. På två timmar skall hela luftvolymen i huset byts. 2. Man skall ha tilluftsventiler i alla rum utom kök och badrum/toalett. 3. I genomgångsrum, som får ordentlig tilluft från ett annat rum, kan tilluftsventil skippas. 4. frånluft, självdrag eller mekanisk, skall finnas i kök (ca 40-45% av ventilationen), badrum (ca 55-60%). Om man inte har tillgång till frånluftsmätare kan man
Gandalfen: Jag har besvär av damm och skit i luften. Köpte några luftrenare från Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/starkvind-luftrenare-vit-smart-50461942/ Enorm skillnad i huset. De samlar upp damm vådligt bra. Jag har dem i autoläget alltid. Förutom när jag städar. Då ställer jag dem på MAX. Och då är det storm i huset. Värt varenda öre. 123 kvadrat hus en våning endast frånluft. Köpte
BirgitS: Både Pax och Intellivent har badrumsfläktar som kan gå kontinuerligt och sen varva upp när det blir t.ex. extra fuktigt. Exempel: https://pax.se/sv/product/pax-products-ventilation-badrumsflktar/pax-calima-vit--VP-BDF-CALIMA--1550-1
J.Sandell: Hej, nej den är helt homogen, den är popnitad på 4 ställen bara. Så vill gärna inte öppna… Slangarna är limmade ihop så får inte loss dem heller… :-(
Vivktor r: Misstänkte att det kunde vara just... Som jag ser det finns det två vägar för oss. Undersöka FTX - spåret vilket är outstanding när det fungerar bra med som jag ser det passar sig mindre bra på vårat hus med komplex installation, underhåll och höga krav på täthet (diskutabelt) Självdrag med forcerad mekanisk ventilation vid behov. F - enklare lösning men måste dimensioneras så
Kiario: [citat] Vilken lösning 'är bäst på vinden 1 eller 2. Räcker 30 mm isolering på kallvind? [bild]
Lager: [citat] Jag kan konstatera att 8 år senare så funkar fortfarande ovan lösning. Har inte haft rotorstopp eller behövt byta rem sedan dess.
Claes Sörmland: [citat] Ja åtgärder som trots att de är anmälningspliktiga har genomförts utan startbesked efter anmälan kan byggnadsnämnden inte förelägga ska rättas efter tio år. Byggsanktionsavgift kan inte utfärdas efter fem år. Så det är preskriptionsfristerna. Att åtgärd har utförts utan anmälan och startbesked är i sig ingen grund för att neka framtida bygglov. I alla fall som praxis
BirgitS: Jag kan ju omöjligen veta vilket luftflöde som den fläkten ger. Det är vanligt med en tilluftsventil uppe vid sovloftet som jag har förstått det.
Jimmynil: [citat] Övertygad att det är tempgivaren som är trasig och därför startar avfrostningen. Inte bytt något utan tänker leva med det tills den ger upp och så sätter jag in ett nytt aggregat. Spädbarn här hemma numera så har inte orken då det är så förskräckligt placerat för att komma åt..