314 läst ·
7 svar
314 läst
7 svar
FTX: Öka ventilation i ett sovrum?
Bor i ett nybyggt enplans hus där boytan är 166 kvm med FTX (Systemair VSR 300, 45% enligt luftflödesprotokoll)
Vi har ett sovrum/gästrum på 10 kvm som enligt ventilationsritningen skall ha 7 L/S, just detta rum upplevs lite kvavare och lite sämre lukt än övriga rum i huset.
I protokoll står det Sovrum 2, projektvärde 7 uppmättvärde 7, +3 antal varv.
Undrar därför om jag kan göra något själv åt detta utan att ta in en ventilationskille
Kan jag skruva upp fläkten i sovrummet mer? Hur mycket? Ett varv?
Behöver jag öka upp någon av frånluftsflöderna? Vilken? Den närmst? Hur många varv?
Utdrag från ventilationsritningen.
FRÅNLUFTSFLÖDEN
TILLUFTSFLÖDEN
Vi har ett sovrum/gästrum på 10 kvm som enligt ventilationsritningen skall ha 7 L/S, just detta rum upplevs lite kvavare och lite sämre lukt än övriga rum i huset.
I protokoll står det Sovrum 2, projektvärde 7 uppmättvärde 7, +3 antal varv.
Undrar därför om jag kan göra något själv åt detta utan att ta in en ventilationskille
Kan jag skruva upp fläkten i sovrummet mer? Hur mycket? Ett varv?
Behöver jag öka upp någon av frånluftsflöderna? Vilken? Den närmst? Hur många varv?
Utdrag från ventilationsritningen.
FRÅNLUFTSFLÖDEN
- KÖK/MATPLATS, 10 L/S
- WC/D 2, 11 L/S
- KLK, 9 L/S
- WC/D 1, 18 L/S
- KLÄDVÅRD, 18 L/S
- TOTAL: 66 L/S
TILLUFTSFLÖDEN
- KÖK/MATPLATS, 10 L/S
- SOVRUM 2, 7 L/S
- ALLRUM, 8 L/S
- SOVRUM 3, 9L/S
- SOVRUM 4, 7 L/S
- VARDAGSRUM, 10 L/S
- TOTALT: 60 L/S
Öppnar du ventilen mer i det sovrummet kommer flödet att minska i övriga rum om inget annat görs.
du kan öppna den mer och känna efter några dagar, men ha koll på hur många varv du skruvar.
Vill du öka flödet i det rummet utan att minska det i övriga blir det ett litet pusslande där en väg är att öka fläkthastigheten lite och stänga övriga ventiler något.
Frånluften behöver också öka något för att bibehålla samma undertryck.
Inte raketforskning men du bör låna en luftflödesmätare.
du kan öppna den mer och känna efter några dagar, men ha koll på hur många varv du skruvar.
Vill du öka flödet i det rummet utan att minska det i övriga blir det ett litet pusslande där en väg är att öka fläkthastigheten lite och stänga övriga ventiler något.
Frånluften behöver också öka något för att bibehålla samma undertryck.
Inte raketforskning men du bör låna en luftflödesmätare.
Vi har två sängar där.A ajn82 skrev:
Istället för att öka på ett och sänka på ett så vill jag hellre låta mer luft flöda i systemet så öka både in och ut
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Du har redan ett frånluftsflöde som är större än de 58 l/s som motsv. normvärdet 0,35 l/s och kvm.
Det första som bör undersökas är kanske om det är 7 l/s fortfarande.
Men normen för sovrum är 4 l/s och person, så 7 l/s är ju nästan det.
Det är ovanligt att man har tilluft i kök/matplats. Är det ett mycket stort rum så att det i praktiken är 2 rum?
Det första som bör undersökas är kanske om det är 7 l/s fortfarande.
Men normen för sovrum är 4 l/s och person, så 7 l/s är ju nästan det.
Det är ovanligt att man har tilluft i kök/matplats. Är det ett mycket stort rum så att det i praktiken är 2 rum?
Värt att ha i åtanke är att 0,35 l/s/kvm är det lagstadgade minimikravet på ventilation, och kommer från en tid när fokus mest låg på att spara energi.
Har själv 12 l/s i ett dubbel sovrum, vilket är precis på gränsen för att hålla co2 under 1000 ppm med två vuxna som sover
Har själv 12 l/s i ett dubbel sovrum, vilket är precis på gränsen för att hålla co2 under 1000 ppm med två vuxna som sover
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden