Hej,
Typiskt nog har mitt FTX-aggregat lagt av nu lagom till påskhelgen när alla servicetekniker verkar vara lediga…

Har ett FläktGroup (Fläkt Woods) MIDI MDAF från ca 2016 i villa i Norrköping som plötsligt dött helt.

Symptom:
  • Helt dött aggregat, inga ljud alls
  • Kontrollpanelen i huset är helt släckt
  • Ingen reaktion vid omstart
  • Ström finns fram till uttaget (testat med lampa)
  • Automatsäkring på styrboxen ser inte ut att ha löst (osäker)
  • Överhettningsskydd (röd knapp) testat utan effekt (osäker)
Har inte öppnat några elboxar själv.

Någon som varit med om liknande?

Vanligt fel på dessa, säkring, nätdel eller styrkort?

Alla tips uppskattas! 🙏

• FTX-aggregat av märket Fläkt Woods installerat i en villa, med sladd kopplad till vägguttag, omgivet av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett FTX-aggregat FläktGroup MIDI MDAF med öppnade luckor som visar fläktar, ledningar och komponenter i ett ventilationssystem.
    Skapa konto
  • FTX-aggregat av modell FläktGroup MIDI MDAF från 2016 med öppet hölje, visar inre komponenter i en villa.
    Skapa konto
  • Närbild av en del av ett FTX-aggregat, inklusive en styrbox med kabelanslutningar och märkningen "RD15 160573".
    Skapa konto
E ehanisk skrev:
Hej,
Typiskt nog har mitt FTX-aggregat lagt av nu lagom till påskhelgen när alla servicetekniker verkar vara lediga…

Har ett FläktGroup (Fläkt Woods) MIDI MDAF från ca 2016 i villa i Norrköping som plötsligt dött helt.

Symptom:
  • Helt dött aggregat, inga ljud alls
  • Kontrollpanelen i huset är helt släckt
  • Ingen reaktion vid omstart
  • Ström finns fram till uttaget (testat med lampa)
  • Automatsäkring på styrboxen ser inte ut att ha löst (osäker)
  • Överhettningsskydd (röd knapp) testat utan effekt (osäker)
Har inte öppnat några elboxar själv.

Någon som varit med om liknande?

Vanligt fel på dessa, säkring, nätdel eller styrkort?

Alla tips uppskattas! 🙏
Låter som om styrkortet inte får spänningen eller är trasigt

Kolla om inkommande elkabel sitter fast ordentligt i styrboxens kontakt o inte glappar. Kanske finns skarvar på vägen dit också.

Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall funka

H Håbbe01 skrev:

Kolla om inkommande elkabel sitter fast ordentligt i styrboxens kontakt o inte glappar. Kanske finns skarvar på vägen dit också.

Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall funka
Hej,
Jag testade igen och det verkar faktiskt ha med spänningen att göra.

Du hade rätt om den svarta knappen/säkerhetsbrytaren. När jag trycker in den (med luckan öppen) så startar de två fläktarna och jag trodde först att problemet var löst.

Men:
  • Efter en kort stund, när värmaren verkar gå igång, så stannar allt igen
  • Nu är den helt död igen, ingen reaktion alls
  • Har provat att bryta strömmen i flera minuter, men fortfarande helt död vid återstart
Min tanke är att den kanske orkar starta fläktarna, men när värmaren belastar så faller allt?

Jag upptäckte felet sent igår kväll, så aggregatet var nog kallt när jag fick igång fläktarna första gången.

Jag försökte även komma åt den silvriga styrboxen för att kolla säkring eller om något ser bränt ut, men:
  • En skruv sitter väldigt svårt till bakom värmaren
  • Verkar som att man måste demontera mer för att komma åt ordentligt
Jag har dock öppnat från utsidan och ser inget uppenbart fel (bifogar bild).

Någon som känner igen detta beteende?

Kan det vara nätdel/styrkort som inte orkar under last, eller något annat jag kan testa utan att börja demontera?

Tacksam för tips!

• Närbild av en elektronisk styrbox med kretskort och flera anslutna kablar inuti en värmepump.
    Skapa konto
  • En säkerhetsbrytare på ett värmesystem med synliga kablar och komponenter i en metallstruktur.
    Skapa konto
E ehanisk skrev:
Hej,
Jag testade igen och det verkar faktiskt ha med spänningen att göra.

Du hade rätt om den svarta knappen/säkerhetsbrytaren. När jag trycker in den (med luckan öppen) så startar de två fläktarna och jag trodde först att problemet var löst.

Men:
  • Efter en kort stund, när värmaren verkar gå igång, så stannar allt igen
  • Nu är den helt död igen, ingen reaktion alls
  • Har provat att bryta strömmen i flera minuter, men fortfarande helt död vid återstart
Min tanke är att den kanske orkar starta fläktarna, men när värmaren belastar så faller allt?

Jag upptäckte felet sent igår kväll, så aggregatet var nog kallt när jag fick igång fläktarna första gången.

Jag försökte även komma åt den silvriga styrboxen för att kolla säkring eller om något ser bränt ut, men:
  • En skruv sitter väldigt svårt till bakom värmaren
  • Verkar som att man måste demontera mer för att komma åt ordentligt
Jag har dock öppnat från utsidan och ser inget uppenbart fel (bifogar bild).

Någon som känner igen detta beteende?

Kan det vara nätdel/styrkort som inte orkar under last, eller något annat jag kan testa utan att börja demontera?

Tacksam för tips!
Men svarta knappen måste vara intryckt hela tiden om du inte stänger luckan. Men det visste du kanske

H Håbbe01 skrev:
Men svarta knappen måste vara intryckt hela tiden om du inte stänger luckan. Men det visste du kanske
Hej igen. Så långt är jag med 😅
När jag såg att den kom igång så monterade jag luckan och hörde fläktarna vara igång. Sen hördes när värmaren kom igång och då slutade allt. När jag testade på nytt sen med luckan öppen så hade jag svarta knappen intryckt hela tiden, men den va helt död. Jag har väntat nu i snart 2h, ska upp och testa på nytt. Men vad tror du att det kan vara?

E ehanisk skrev:
Hej igen. Så långt är jag med 😅
När jag såg att den kom igång så monterade jag luckan och hörde fläktarna vara igång. Sen hördes när värmaren kom igång och då slutade allt. När jag testade på nytt sen med luckan öppen så hade jag svarta knappen intryckt hela tiden, men den va helt död. Jag har väntat nu i snart 2h, ska upp och testa på nytt. Men vad tror du att det kan vara?
Ok, men hur hör man värmaren , den är väl ljudlös. Vet ej på din modell men måste man slå av och på aggregatet efter man öppnat o stängt service luckan

H Håbbe01 skrev:
Ok, men hur hör man värmaren , den är väl ljudlös. Vet ej på din modell men måste man slå av och på aggregatet efter man öppnat o stängt service luckan
Den hörs, när man är nära trots att luckan är stängd. Lilla service luckan va stängd när jag testade och svarta fläktarna funkade. Dock är den öppen nu, men jag ska stänga den innan jag testar på nytt. Har du någon tanke på vad det kan vara eller hur jag ska testa?

E ehanisk skrev:
Den hörs, när man är nära trots att luckan är stängd. Lilla service luckan va stängd när jag testade och svarta fläktarna funkade. Dock är den öppen nu, men jag ska stänga den innan jag testar på nytt. Har du någon tanke på vad det kan vara eller hur jag ska testa?
Okey du menar att rotorn snurrade jo den hörs. Stäng o prova igen. Får du inga felmeddelanden, när den drar igång rotorn så borde det finnas en sensor som känner av om den startar , detta för att larma att remmen gått av. Denna sensor kan vara smutsig eller glapp

• Gilla
ehanisk
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Okey du menar att rotorn snurrade jo den hörs. Stäng o prova igen. Får du inga felmeddelanden, när den drar igång rotorn så borde det finnas en sensor som känner av om den startar , detta för att larma att remmen gått av. Denna sensor kan vara smutsig eller glapp
Den verkar rätt död. Stängde service luckan. Ström och sen hålla in svarta knappen. Ingen reaktion. Borde jag försöka skruva loss den silvriga lådan för att leta efter säkringar eller annat?

De e inte glapp i svarta knappen

H Håbbe01 skrev:
De e inte glapp i svarta knappen
Svårt för mig att avgöra. Panelen är helt död också, borde inte den vara igång?

Jo troligtvis borde display funka om det är nått med rotor osv. Men den fick en kort stund förut sade du

H Håbbe01 skrev:
Jo troligtvis borde display funka om det är nått med rotor osv. Men den fick en kort stund förut sade du
Ja, tänker så. Jag kan inte göra mer känner jag. Jag ger upp och får vänta till tisdag på att få tag på en service tekniker.. tack för att du försökte hjälpa till 🧡

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Uppdatering:
Panelen har nu vaknat, men allt är nollställt.
Visar Styrkort SW = 0.00 / BL = 0.00.

Vid första testet lyckades jag få igång fläktarna kort när jag höll in säkerhetsbrytaren. Men så fort rotorn (värmeväxlaren) gick igång dog allt.

Sedan dess är aggregatet helt dött igen, fläktarna startar inte längre alls. Panelen lever, men verkar inte få kontakt med styrkortet.

Känns som att något kollapsar när belastningen ökar och nu har det helt gett upp.

Jag har dragit ut strömkabeln helt över natten, testar starta igång imorgon.

Någon som sett detta beteende, styrkort/nätdel som gett upp?

• Kontrollpanel visar "Systemöversikt" med HMI SW 2.02, HMI BL 1.01, Styrkort SW 0.00 och Styrkort BL 0.00, samt IP-oktetter, märkt Fläkt Woods.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för Fläkt Woods med 0°C och 00:00 på displayen, visar symboler för fläkt och inställningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Martin Sverker
  • Laddar…
Tack Håbbe01 du räddade mig. Det var säkerhetsbrytaren i mitt fall. Flärpen på luckan hade inte kommit ner i rätt spår.
H Håbbe01 skrev:

Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall fun

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.