400 läst ·
17 svar
400 läst
17 svar
FläktGroup MIDI MDAF, helt strömlös, misstänkt styrkort eller nätdel
Hej,
Typiskt nog har mitt FTX-aggregat lagt av nu lagom till påskhelgen när alla servicetekniker verkar vara lediga…
Har ett FläktGroup (Fläkt Woods) MIDI MDAF från ca 2016 i villa i Norrköping som plötsligt dött helt.
Symptom:
Någon som varit med om liknande?
Vanligt fel på dessa, säkring, nätdel eller styrkort?
Alla tips uppskattas! 🙏
Typiskt nog har mitt FTX-aggregat lagt av nu lagom till påskhelgen när alla servicetekniker verkar vara lediga…
Har ett FläktGroup (Fläkt Woods) MIDI MDAF från ca 2016 i villa i Norrköping som plötsligt dött helt.
Symptom:
- Helt dött aggregat, inga ljud alls
- Kontrollpanelen i huset är helt släckt
- Ingen reaktion vid omstart
- Ström finns fram till uttaget (testat med lampa)
- Automatsäkring på styrboxen ser inte ut att ha löst (osäker)
- Överhettningsskydd (röd knapp) testat utan effekt (osäker)
Alla tips uppskattas! 🙏
Låter som om styrkortet inte får spänningen eller är trasigtE ehanisk skrev:Hej,
Symptom:
Har inte öppnat några elboxar själv.
- Helt dött aggregat, inga ljud alls
- Kontrollpanelen i huset är helt släckt
- Ingen reaktion vid omstart
- Ström finns fram till uttaget (testat med lampa)
- Automatsäkring på styrboxen ser inte ut att ha löst (osäker)
- Överhettningsskydd (röd knapp) testat utan effekt (osäker)
Alla tips uppskattas! 🙏
Kolla om inkommande elkabel sitter fast ordentligt i styrboxens kontakt o inte glappar. Kanske finns skarvar på vägen dit också.
Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall funka
Hej,H Håbbe01 skrev:Låter som om styrkortet inte får spänningen eller är trasigt
Kolla om inkommande elkabel sitter fast ordentligt i styrboxens kontakt o inte glappar. Kanske finns skarvar på vägen dit också.
Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall funka
Jag testade igen och det verkar faktiskt ha med spänningen att göra.
Du hade rätt om den svarta knappen/säkerhetsbrytaren. När jag trycker in den (med luckan öppen) så startar de två fläktarna och jag trodde först att problemet var löst.
Men:
- Efter en kort stund, när värmaren verkar gå igång, så stannar allt igen
- Nu är den helt död igen, ingen reaktion alls
- Har provat att bryta strömmen i flera minuter, men fortfarande helt död vid återstart
Jag upptäckte felet sent igår kväll, så aggregatet var nog kallt när jag fick igång fläktarna första gången.
Jag försökte även komma åt den silvriga styrboxen för att kolla säkring eller om något ser bränt ut, men:
- En skruv sitter väldigt svårt till bakom värmaren
- Verkar som att man måste demontera mer för att komma åt ordentligt
Någon som känner igen detta beteende?
Kan det vara nätdel/styrkort som inte orkar under last, eller något annat jag kan testa utan att börja demontera?
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men svarta knappen måste vara intryckt hela tiden om du inte stänger luckan. Men det visste du kanskeE ehanisk skrev:Hej,
Jag testade igen och det verkar faktiskt ha med spänningen att göra.
Du hade rätt om den svarta knappen/säkerhetsbrytaren. När jag trycker in den (med luckan öppen) så startar de två fläktarna och jag trodde först att problemet var löst.
Men:
Min tanke är att den kanske orkar starta fläktarna, men när värmaren belastar så faller allt?
- Efter en kort stund, när värmaren verkar gå igång, så stannar allt igen
- Nu är den helt död igen, ingen reaktion alls
- Har provat att bryta strömmen i flera minuter, men fortfarande helt död vid återstart
Jag upptäckte felet sent igår kväll, så aggregatet var nog kallt när jag fick igång fläktarna första gången.
Jag försökte även komma åt den silvriga styrboxen för att kolla säkring eller om något ser bränt ut, men:
Jag har dock öppnat från utsidan och ser inget uppenbart fel (bifogar bild).
- En skruv sitter väldigt svårt till bakom värmaren
- Verkar som att man måste demontera mer för att komma åt ordentligt
Någon som känner igen detta beteende?
Kan det vara nätdel/styrkort som inte orkar under last, eller något annat jag kan testa utan att börja demontera?
Tacksam för tips!
Hej igen. Så långt är jag med 😅H Håbbe01 skrev:
När jag såg att den kom igång så monterade jag luckan och hörde fläktarna vara igång. Sen hördes när värmaren kom igång och då slutade allt. När jag testade på nytt sen med luckan öppen så hade jag svarta knappen intryckt hela tiden, men den va helt död. Jag har väntat nu i snart 2h, ska upp och testa på nytt. Men vad tror du att det kan vara?
Ok, men hur hör man värmaren , den är väl ljudlös. Vet ej på din modell men måste man slå av och på aggregatet efter man öppnat o stängt service luckanE ehanisk skrev:Hej igen. Så långt är jag med 😅
När jag såg att den kom igång så monterade jag luckan och hörde fläktarna vara igång. Sen hördes när värmaren kom igång och då slutade allt. När jag testade på nytt sen med luckan öppen så hade jag svarta knappen intryckt hela tiden, men den va helt död. Jag har väntat nu i snart 2h, ska upp och testa på nytt. Men vad tror du att det kan vara?
Den hörs, när man är nära trots att luckan är stängd. Lilla service luckan va stängd när jag testade och svarta fläktarna funkade. Dock är den öppen nu, men jag ska stänga den innan jag testar på nytt. Har du någon tanke på vad det kan vara eller hur jag ska testa?H Håbbe01 skrev:
Okey du menar att rotorn snurrade jo den hörs. Stäng o prova igen. Får du inga felmeddelanden, när den drar igång rotorn så borde det finnas en sensor som känner av om den startar , detta för att larma att remmen gått av. Denna sensor kan vara smutsig eller glappE ehanisk skrev:
Den verkar rätt död. Stängde service luckan. Ström och sen hålla in svarta knappen. Ingen reaktion. Borde jag försöka skruva loss den silvriga lådan för att leta efter säkringar eller annat?H Håbbe01 skrev:
Uppdatering:
Panelen har nu vaknat, men allt är nollställt.
Visar Styrkort SW = 0.00 / BL = 0.00.
Vid första testet lyckades jag få igång fläktarna kort när jag höll in säkerhetsbrytaren. Men så fort rotorn (värmeväxlaren) gick igång dog allt.
Sedan dess är aggregatet helt dött igen, fläktarna startar inte längre alls. Panelen lever, men verkar inte få kontakt med styrkortet.
Känns som att något kollapsar när belastningen ökar och nu har det helt gett upp.
Jag har dragit ut strömkabeln helt över natten, testar starta igång imorgon.
Någon som sett detta beteende, styrkort/nätdel som gett upp?
Panelen har nu vaknat, men allt är nollställt.
Visar Styrkort SW = 0.00 / BL = 0.00.
Vid första testet lyckades jag få igång fläktarna kort när jag höll in säkerhetsbrytaren. Men så fort rotorn (värmeväxlaren) gick igång dog allt.
Sedan dess är aggregatet helt dött igen, fläktarna startar inte längre alls. Panelen lever, men verkar inte få kontakt med styrkortet.
Känns som att något kollapsar när belastningen ökar och nu har det helt gett upp.
Jag har dragit ut strömkabeln helt över natten, testar starta igång imorgon.
Någon som sett detta beteende, styrkort/nätdel som gett upp?
Tack Håbbe01 du räddade mig. Det var säkerhetsbrytaren i mitt fall. Flärpen på luckan hade inte kommit ner i rätt spår.
H Håbbe01 skrev:Låter som om styrkortet inte får spänningen eller är trasigt
Säkerhetsbrytaren på styrboxen den svarta på sista bilden måste vara intryckt också dvs luckan stängd, om de skall fun