Svart kåpa på en Whirlpool köksfläkt monterad under köksskåp, i behov av demontering för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en Whirlpool köksfläkt Ikea WH med fokus på de svarta roteringshjulen och kåpan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en Whirpool köksfläkt Ikea WH, modell HOO B20 S, från ca 2005. Jag har plockat bort och rengjort stos, filter och rören uppåt.
Jag har sprayat och rengjort så mycket jag kunnat, utsidan mm och även det jag kommit åt på roteringshjulen.
Hur gör jag för att montera bort den svarta kåpan som sitter på fläktens översida? Jag förstår att att den måste bort för att kunna rengöra de snurrande hjulen och fläktens insida.
Jag har googlat men hittar ingen manual för min fläkt.
Vad köper jag bra avfettningsmedel och vilken sort.
Tacksam för hjälp
Mvh
Ingvar
 
Den där kan du göra rent underifrån, skruva bort kabelskyddet mellan fläktarna sedan tar du en fläkt i taget, skruva av dom fyra skruvarna och vik/lirka ner fläkten. Minns inte om det är bajonettfattning på själva fläkthjulen men är det inte det duger det att skrapa bort flottet med en kniv från skovlarna på fläkthjulet och sen torka rent i utrymmet där luften slungas runt.

Något avfettningsmedel för bilbruk eller om grillrent fortfarande går att köpa någonstans kan underlätta, spraya inte på motorerna bara.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Hej,
Hittade denna tråd när jag sökte på vår köksfläkt, som är av samma modell.
Vi har just kopplat bort den från IMkanalen (har system med mekanisk frånluft) och hade tänkt byta till en recirkulerande kolfilterfläkt.

Läste sedan någonstans att den vi har ska kunna kompletteras med kolfilter.
Kan dock inte se någon 'hållare' för detta.
Någon klok människa som vet något om det här?
Vh,
L.
 
M MLLA skrev:
Hej,
Hittade denna tråd när jag sökte på vår köksfläkt, som är av samma modell.
Vi har just kopplat bort den från IMkanalen (har system med mekanisk frånluft) och hade tänkt byta till en recirkulerande kolfilterfläkt.

Läste sedan någonstans att den vi har ska kunna kompletteras med kolfilter.
Kan dock inte se någon 'hållare' för detta.
Någon klok människa som vet något om det här?
Vh,
L.
Hej
Vi har en hoo b20 s.
Kompletterade du med kolfilter på din?
Intresserad av resultatet då jag tänkte komplettera med kolfilter.
Vi ska ta bort vår murstock. Så tänkte leda in imkanalen åter i köket som en tillfällig lösning tills dess att vi renoverar köket.
Hittade några träffar på passande kolfilter.
t.ex. https://fixpart.se/produkt/whirlpool-indesit-484000008581-aktivt-kolfilter-koksflakt?apl=1596140
Det står i manualen att de skruvas dit underifrån. Se bifogad bild.
 
  • Instruktioner för underhåll av fettfilter, lampa och träkolsfilter i en fläktkåpa, med bilder och textsteg på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Applash skrev:
Hej
Vi har en hoo b20 s.
Kompletterade du med kolfilter på din?
Intresserad av resultatet då jag tänkte komplettera med kolfilter.
Vi ska ta bort vår murstock. Så tänkte leda in imkanalen åter i köket som en tillfällig lösning tills dess att vi renoverar köket.
Hittade några träffar på passande kolfilter.
t.ex. [länk]
Det står i manualen att de skruvas dit underifrån. Se bifogad bild.
Hej,
Nej det blev en helt ny fläkt med kolfilter istället.
Lycka till med er renovering 🙂.
 
  • Gilla
Applash
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.