Vi har köpt en portabel ac som ska användas i sommar. Vi har dock såna fönster att vi måste sätta för hela fönstret för att kunna sätta dit frånluftsslangen. Skulle det fungera att sätta frånluftsslangen till befintlig självdragskanal? Finns det några risker med det? Huset är byggt 49 och vi har ingen värmepump som använder någon kanal

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
AXS
Är det en villa?

Risken är att du trycker in den varma luften i något annat rum.

Kan du inte ta upp ett hål i fasaden istället?

Japp, det är en villa. Är inte så sugen på att göra något med fasaden, det får annars bli att sätta en plywood i fönstret. Jag tror att risken för att trycka in varm luft i andra rum är ganska liten, vi har ventiler som vi kan stänga i alla andra rum. Jag tänkte annars om det kunde vara risk för kondens och liknande

G Gustav Kr skrev:
Finns det några risker med det?
En risk är att aggregatet fungerar dåligt. I varje fall vissa modeller gillar inte om frånluften "möter motstånd".

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Det tråkiga är att ACn tar in lika mycket luft som den blåser ut.
Sabba inte befintlig självdragsventilation.
Kör den där portabla ACn i år och spara ihop pengar till en riktig luftvärmepump. Skillnaden i prestanda är gigantisk. Skillnaden i elförbrukning är även den gigantisk. En luftvärmepump tar några hundra watt medans en portabel konstant ligger på ca 900-1000W

R Runnis skrev:
Det tråkiga är att ACn tar in lika mycket luft som den blåser ut.
Kör den där portabla ACn i år och spara ihop pengar till en riktig luftvärmepump. Skillnaden i prestanda är gigantisk. Skillnaden i elförbrukning är även den gigantisk. En luftvärmepump tar några hundra watt medans en portabel konstant ligger på ca 900-1000W
Mm, jag får väl räkna lite på hur värt och ovärt det är. Även att prestandan talar för en fast installation så känns det ju inte värt om det är enstaka dagar ac skulle behövas på ett helt år

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Sabba och sabba. Man får lite ökat luftombyte när ACn körs och är det riktigt varmt ute drar man in antagligen oönskad varmluft någonstans i huset. Men det är ju inte så att något går sönder precis.

Jag kör en portabel AC i sovrummet några timmar innan läggdags och drar in luften på den "svala" skuggsidan. Naturligtvis inte en lika bra lösning som en "riktig luftvärmepump" men en för mig fullgod nödlösning det relativa fåtalet dagar i Sverige det är riktigt varmt.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
G Gustav Kr skrev:
Mm, jag får väl räkna lite på hur värt och ovärt det är. Även att prestandan talar för en fast installation så känns det ju inte värt om det är enstaka dagar ac skulle behövas på ett helt år
Om man har möjlighet och det inte hindras för att man bor i Hyreslägenhet eller BRF med policys, så skulle jag installera LLVP alla dagar före en Portabel AC - även om man måste lämna kvar denna några år senare. Har varit en sådan situation, med rum som blir väldigt varma av sol, och det var mer än enstaka dagar, skulle säga minst 1 månad sammantagen körtid kyldes med portabel AC per år för min del.

Väl installerad så kommer du att köra denna betydligt mer än 'enstaka dagar' dagar per år, och är det hos en BRF som man fått tillstånd att installera, så kommer det vara positivt för försäljningspriset senare eftersom det i regel är svårt att få tillstånd till sådana saker (dom syns ju, det är fult, om vi ger tillstånd för dig så kommer alla andra också vilja ha...)

Det som drog ~ 900 Watt i effekt för bullrig lite svalka från portabel AC, kyler ett helt stort rum och även angränsande rum med öppna dörrar ganska solid nedkylning på runt 200 - 300 Watt i effektförbrukning.

Steget är gigantisk mellan en portabel AC och en riktig split AC i effektivitet - dessutom det sistnämnda nästan helt tyst...

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Steget är gigantisk mellan en portabel AC och en riktig split AC i effektivitet - dessutom det sistnämnda nästan helt tyst...
Mycket tystare absolut. Nästan helt tyst har jag dock aldrig stött på.

I jämförelse med portabel AC i samma rum så är en innerdel väldigt tyst, har man inte stor värmeinflöde så arbetar innerdelen i läge 1 och då väldigt tyst, läge 2 så hörs det lite mer fläktljud, och i jämförelse med vissa hotellrum jag bodde som sent igår, inte alls störande i jämförelse med ventilationsljudet med resonanser som visslade och dånade genom badrumsdörren och påverkade även när man sov trots att den var så igenstängd som det gick...

X xxargs skrev:
I jämförelse med portabel AC i samma rum så är en innerdel väldigt tyst,
Det håller jag helt och fullt med om. Det är rent ut sagt en d-a skillnad! Här är vi helt överens.

Du skrev dock "nästan helt tyst" och någon sådan har jag ännu inte stött på trots erfarenhet av ganska många olika enheter. Här är vi alltså inte alls överens.

skulle ha skrivit 'ganska så tyst' ;-) - men förvånansvärt att på hotell tillåter att ventilation kan låta så mycket som de gör ibland och då pratar vi om nivåer högre än vad en AC i fläktläge 1 ger i vindbrus.

sommartid vid användning av fläktar för att man inte har annan alternativ är också rätt bullriga, då är väl långsamgående takfläktar ett alternativ, men där brukar motorn å andra sidan brumma hörbart...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Om man har möjlighet och det inte hindras för att man bor i Hyreslägenhet eller BRF med policys, så skulle jag installera LLVP alla dagar före en Portabel AC - även om man måste lämna kvar denna några år senare. Har varit en sådan situation, med rum som blir väldigt varma av sol, och det var mer än enstaka dagar, skulle säga minst 1 månad sammantagen körtid kyldes med portabel AC per år för min del.

Väl installerad så kommer du att köra denna betydligt mer än 'enstaka dagar' dagar per år, och är det hos en BRF som man fått tillstånd att installera, så kommer det vara positivt för försäljningspriset senare eftersom det i regel är svårt att få tillstånd till sådana saker (dom syns ju, det är fult, om vi ger tillstånd för dig så kommer alla andra också vilja ha...)

Det som drog ~ 900 Watt i effekt för bullrig lite svalka från portabel AC, kyler ett helt stort rum och även angränsande rum med öppna dörrar ganska solid nedkylning på runt 200 - 300 Watt i effektförbrukning.

Jo, men nu börjar det bli som när jag tog in offerter för lvvp och blev erbjuden llvp: relevant fakta men inte det jag var ute efter 😉

G Gustav Kr skrev:
Vi har köpt en portabel ac som ska användas i sommar. Vi har dock såna fönster att vi måste sätta för hela fönstret för att kunna sätta dit frånluftsslangen. Skulle det fungera att sätta frånluftsslangen till befintlig självdragskanal? Finns det några risker med det? Huset är byggt 49 och vi har ingen värmepump som använder någon kanal
I äldre hus med självdrag så är nog risken stor att dessa murade kanaler (murstocken) är spruckna och otäta. Man bör då undvika att trycka ut fuktig luft via badrumsfläktar, typ pax. Då fukten absorberas i murstocken istället för att evakueras till det fria. Självdrag skapas annars med sug o inte tryck.

Men i detta fall är det en AC vilket avfuktare luften i aggregatet så den risken borde vara minimal.

Nja - den fuktiga luften ur badrummet med PAX-fläktar är bara i korta perioder under dygnet och det som fällts ut på stenarna medans badandet/duschande, torkar snart upp igen när torrare varm rumsluft går igenom kanalerna när rummet torkat upp och medelvärdet av fukt i stenarna förbli rätt låga.

Portabel AC med förångning av kondensvatten ger också luft med mer vatten i sig under lång tid då dels av vatteninnehållet som följer med luften ut och adderat på det som kondenserats ut när luften inomhus avfuktas i och med att det kyls ned och sedan förångas upp igen i luften som fläktas ut. Fördel är dock att utgående luften är betydligt varmare och med det fortfarande ganska låg relativ fuktighet, så det bör inte påverka skorstensstocken med imma någon längre tid efter när det börja få lite värme i stenarna

---

Men det som skiljer sig mellan en portabel AC anno början av 2000-tal och dagens är att anno 2000-talets portabla AC med R407C nöjer sig med 90-95mm luftslang för evakuering av varmluften och med det skickade ut mindre i mängd men hetare luft (över 65 grader C varm) vilket gjorde att den inte heller drog in så mycket varm sommarluft utifrån (som sommaren 2018 där allt utomhus var varmare än inomhus under lång tid, tills husen blev genomvärmda ända in till 'märgen' av sommarvärmen och det blev jobbigt på riktigt då det inte fans någonstans längre svalt att fly till ens på källarvåningar - det var det året när varenda portabel AC försvann från affärerna och alla grossisslager tömdes till sista maskinen - även skamfilade och demoexen försvann fort, folk körde 40 mil för att köpa och hämta gamla men fungerande portabla AC, luftfläktar tog slut i alla affärerna, även dom svindyra, och fläktarna vid kassorna stals också när värmeböljan hade pågåt i några veckor...)

Medans en modernare portabel AC från 2020-talet har 150 mm slang och luften som blåser ut är mer åt pinkjumna hållet och rejält mycket större mängd - mycket för att förbättra maskinernas 'COP' i marknadsföringen genom att hålla kondenstemperaturen låg, och detta började man med långt innan man bytte köldmedel till dagens R290

Denna skillnad är viktig då med de gamla maskinerna, med ofta högtrycksfläktar av centrifugaltyp kunde trycka ut varmluften även om utloppsluften hade ganska stor motstånd som smal och/eller lång slang, medans dagens är ju närmast patetisk med trumfläkt även för varmluftsutblåset och blir andtrutna för minsta motstånd - även med 150 mm slang. (jag har båda typerna så jag har kunnat jämföra)

Med andra ord med en gammal maskin kunde man får användbar AC-kyla även om utloppet är en skafferigenomgång till yttervägg (körde med det i flertal år) och samma sak om man tänker trycka upp varmluften i en ventilationsgång i skorstenen då hydraliska diametern för 13 cm x 13 cm till 14 x 14 cm växer lite gentemot gamla maskinens 95 mm slang och med det får tillräckligt flöde fast ventilations/rökgången kanske är 4-6 meter.

Men med dagens maskiner med snudd på dubbla luftmängden, 150 mm slang och en fläkt som knappt kan knuffa på i tryck, så är det inte säkert att inkoppling till en rökgång eller ventilationsgång i murstocken/skafferigenomgång till ytterväggen är tillräkligt stor i diameter för tillräklig luftflöde med den kanallängden som blir och ger inte önskad verkan och maskinen går varm och tungt (= drar mer ström) för att den inte blir av med tillräckligt med värme och med dålig COP som resultat, och i värsta fallet att den stannar pga överhettning.

---

Den gamle maskinen jag har kunde man dessutom hälla på vatten i en stor tråg (förberedd för att kunna ha vattendunkar för kyl-boost men var inte implementerad i just min maskin) och med en separat våtskrubbsdel i slutet av kondensslingan just för att förånga vatten med spolpump och strilar som hela tiden sköljde över nakna rörpaketet som luften samtidigt sögs igenom, kunde man förbättra kylverkan avsevärt med att det också förångade, förutom egna kondensvattnet, också den tillsatta vatten och kylde ned kondensordelen mer och matchade i den driften även en modern 12000 BTU portabel AC - dels för mer kyla då kondensortemperaturen sänktes markant och mindre med flashgas i kapillären (ljudet av flashgas tystnade ofta helt och kompressorlasten gick ned till 630 Watt mot 800-900 Watt när den kördes torr) och den andra viktiga faktorn att den fick iväg värmen på mycket mindre mängd luft (då en del av värmen bars med i form av vattenånga) än dagens motsvarighet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.