Jag håller på att bygga ett isolerat varmförråd. Det har pulpettak där ena långsidan är 3m hög och den motstående 2,1 m. På ena kortsidan finns dörren. Ina fönster. Planen är att sätta en elradiator på varje kortsida.

Hur ska jag placera ventilerna. Hittat gamla trådar där man rekommenderar två ventiler högt placerade i motsatt sida av byggnaden. Någon annan rekommenderar en lågt placerad ventil och en högt placerad i motsatt sida.

Vad är egentligen rätt?

Jag funderar på om jag skulle använda en paxfläkt för frånluft. Frånluften högt placerad på ena kortsidan och tilluft placerad högt på motsatt kortsida. Vad säger den samlade expertisen?

Mikael_L
Fördelen med en lågt placerad och en högt är att det kommer automatiskt driva luftflödet, i alla fall om byggnaden är uppvärmd.

Men sätter du en fläkt så spelar detta ingen roll. Om det skulle användas som bostadsutrymme, typ, så skulle man gärna låta tilluften komma in ovanför (eller bakom, eller ev just under) en radiator, som då gör att den inströmmande luften blir varm. Det är inte skönt med kalldraget från en ventil om man ska befinna sig mitt i det. (Men det finns vissa lösningar här också, bl.a ventiler utformade som att tilluften sprids högt upp nära taket och hinner värmas en del innan den faller ner på folk som vistas där)

Men om nu detta är ett förråd, och inga planer på att det kan bli något annat, så är det mindre att bekymra sig om, och har du dessutom fläkt för frånluften, ... tja jag skulle bara välja placeringar så att luften tvingas färdas genom hela förrådet, och troligtvis skulle jag placera bägge högt.

• Gilla
nightzero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.