11 547 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
FTX stomvibrationer - hur vibrationsdämpa?
Hej! Lite många år sen men hur gick det? Vi har precis installerat ftx och har exakt samma som du beskriver. Stomljud so far fortplantas i hela huset. Firman säger att allt är perfekt installerat och de kan inte höra något ljud.P pcj skrev:Bra synpunkter. Firman tar det på allvar och kommer garanterat få till det i slutändan.
Aggregatet ligger på 52/57% i belastning, strax under 60% som är max rekommenderat i installationsanvisningen. Har själv dragit ned flödet till ca 43/48% nu, då är stomvibrationerna nästan borta, men det är fortfarande kvar något missljud.
Jobbigt. Östbergs hade fel på en batch fläktar som var i obalans, fick dem utbytta till sist av Östbergs och då blev det 90% bättre. Nu har kullagren havererat istället, riktig dynga, de använder billiga skräplager, bytt på ena motorn och hörde att den andra börjat låta illa vid senaste filterbyte.H Helenammx skrev:
Har nog inga bra råd, men det GÅR att lösa. Jag skulle inte nöja mig med ljudet. Klart att de inte hör något... Firman jag anlitade försökte också slingra sig till viss grad, men som tur var löste Östbergs problemet.
Har de monterat enligt tillverkarens anvisningar? Hjälper det att öka eller minska varvtalet? Innan jag fick fläktarna utbytta kunde jag hitta vissa varvtal som fungerade bättre, men löste inte problemet, har man vibationer så får man antagligen stående vågor någonstans i huset.
Hoppas det löser sig, uppdatera gärna.
Installerade en luftvärmepump för några år sedan, den ger stomvibrarioner när den går hårt, men har vant mig och kommer antagligen låta det vara.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag försöker få firma att lösa det. Swegon var här och det är inget fel på aggregatet enligt dem. Men de kan ändå tänka sig att byta en fläkt för att vi ska få "peace of mind". Ny injustering måste göras igen då den förra var fel. Sen ska de installera en 10cm Matta under för att dämpa. Får se om det löser saken. Men jag hittar inga installationsanvisningar så vet ej vad jag ska säga till dem. Någon här som har?
Ok det låter ju som rimliga åtgärder, vilket aggregat är det? Maila tillverkaren? Manual ska väl ingåH Helenammx skrev:Jag försöker få firma att lösa det. Swegon var här och det är inget fel på aggregatet enligt dem. Men de kan ändå tänka sig att byta en fläkt för att vi ska få "peace of mind". Ny injustering måste göras igen då den förra var fel. Sen ska de installera en 10cm Matta under för att dämpa. Får se om det löser saken. Men jag hittar inga installationsanvisningar så vet ej vad jag ska säga till dem. Någon här som har?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden