Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Vi ska byta fönster, dörrar, panel, tilläggsisolera och byta tak på vårt hus från 1820.
I samband med det kommer huset bli för tätt är jag rädd, idag ventileras det med självdrag genom otäta fönster/dörrar och sedan ut genom ventiler i två skorstenar.
Har gjort en icke skalenlig bild på husets entré och övervåning, skulle gärna få inspel på vart vi ska placera tilluftsventiler. Förstår att alla sovrum ska ha, men sedan?
Vill tillägga att åt norr är det helt öppet över gärden och en sjö så nord/nordväst friskar det i ordentligt när stormarna går.
I samband med det kommer huset bli för tätt är jag rädd, idag ventileras det med självdrag genom otäta fönster/dörrar och sedan ut genom ventiler i två skorstenar.
Har gjort en icke skalenlig bild på husets entré och övervåning, skulle gärna få inspel på vart vi ska placera tilluftsventiler. Förstår att alla sovrum ska ha, men sedan?
Vill tillägga att åt norr är det helt öppet över gärden och en sjö så nord/nordväst friskar det i ordentligt när stormarna går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Nej det vill jag inte ha då golvvärme åker in nästa år
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Den huvudsakliga tanken med spalventiler är ju att den kalla luften ska "falla" ner över elementet som i regel sitter under fönstret och på så vis motverkar kallras
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 326 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 326 inlägg
Det behövs tilluftsventiler i vardagsrummet, och kanske frånluft i allrummet för att få tillräckligt med luftflöde i sovrummen där uppe.
Normvärden för täta hus:
minst 0,35 l/s och kvm frånluft
minst 15 l/s ständigt i badrum
minst 10 l/s ständigt i kök, tvättstuga.
Minst 4 l/s och person som luftflöde i sovrum.
Varje våningsplan ventileras för sig.
Normvärden för täta hus:
minst 0,35 l/s och kvm frånluft
minst 15 l/s ständigt i badrum
minst 10 l/s ständigt i kök, tvättstuga.
Minst 4 l/s och person som luftflöde i sovrum.
Varje våningsplan ventileras för sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 326 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 326 inlägg
Fast det är ju samma sak med ventiler genom väggarna. Det blir minst kallras från dem om de sitter bakom/ovanför en radiator.G Gårdsboende skrev:
Tilluft i alla sovrum och vardagsrum. Frånluft i kök, wc, pannrum, tvättstuga och dylik. Spaltventil är ett alternativ, annars såga upp separat tilluftsventil som är runt 100-120 mm. En spaltventil känns spontant som minst jobbar fönstren ändå byts.
Men jag hade satsat på ftx. Bättre inomhusklimat. Du kan göra det själv.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Min helt ovetenskapliga tanke är att om det inte finns någon radiator under fönstret så passerar den kalla utomhusluften den kallaste platsen i rummet nämligen fönstret.BirgitS skrev:
Tänker då att en ventil som släpper luft mot en varmare innervägg kunde vara bättre?
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Jag har jordvärme idag via en Thermia Atlas, kan jag gynnas av kombo med FTX?H Hans G2 skrev:Tilluft i alla sovrum och vardagsrum. Frånluft i kök, wc, pannrum, tvättstuga och dylik. Spaltventil är ett alternativ, annars såga upp separat tilluftsventil som är runt 100-120 mm. En spaltventil känns spontant som minst jobbar fönstren ändå byts.
Bild(er) på befintliga fönster vore intressantare än en planritning på kåken, fönsterbyte är sällan nån bra ide om de befintliga fönstren är renoveringsbara..G Gårdsboende skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 326 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 326 inlägg
Nog upplever många att det drar kallt från väggventiler i alla fall. Det handlar också om hur man möblerar i förhållande till ventilernas placering.G Gårdsboende skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Kan väl knappast vara intressantare när diskussionen handlar om friskluftsventiler?F fribygg skrev:
Fönster från 50 talet, 2 glas, några handblåsta så ännu äldre. Kommer bevaras för andra äventyr
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Exakt så, sen är dom befintliga helt repiga och fula.F fribygg skrev:
Du behöver inte försöka sälja på mig renovering av befintliga fönster, jag har redan bestämt mig för vad som ska göras, nu vill jag ha tips på min fråga istället.
Tack på förhand