19 589 läst ·
88 svar
20k läst
88 svar
Radonsug kopplad till dränering
Är det öppet i ena ändan av ett rör/slang och en fläkt ska suga, så blir det inget vacum, det blr en ventilation som suger luft från ett ställe till ett annat. Samt att inte det ska bli problem på vintern, att det suger in isluft som fryser fuktigheten i rör/slang, det kan gå fort med is.C Christoffer L skrev:
C Christoffer L skrev:
Hej, vilken typ av vattenlås kan vi sätta på det här röret? När jag sätter på fläkten luktar det väldigt illa, som en septiktank. Så jag tror att jag måste sätta ett vattenlås på det markerade röret för att undvika att suga in illaluktande lukt.J jonaserik skrev:
Var kommer espektive rör från, vet du det. Dom sitter högt, så något utlopp syns inte, eller är det i botten på brunnen. Höjs nivån så det rinner ut genom något av rören.G Girish Kumar Maurya skrev:
Den röda är på den nedre sidan och den gula är på den högre sidan. Så jag misstänker att den gula är dräneringsröret och att den röda går till septiktanken.J jonaserik skrev:
Något missförstånd här troligen. Gult från dräneringen och rött ut till septitank, enligt dig. Septitank är avlopp och ser ut att vara skit i brunnen. Dränvatten är klart och genomskinligt. Drän är markvatten och ska inte vara kopplade tillsammans med avlopp. Spola i toa och se om det rinner i det gula.G Girish Kumar Maurya skrev:
Toppentråd detta. Kopplade nu själv på Julas billiga rörfläkt (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tilation/ventilationsflaktar/rorflakt-012894/) på dräneringens inspektionsbrunn.
Efter bara 24h ser man en väldigt tydlig minskning från runt 350 till 70. Får se om den håller sig där kommande veckor. Mäter med en Corentium Home 2.
Efter bara 24h ser man en väldigt tydlig minskning från runt 350 till 70. Får se om den håller sig där kommande veckor. Mäter med en Corentium Home 2.
Tack för fina tips att sänka radonhalten inomhus.
Jag har nu sedan en månad testat att koppla in en en utomhusklassad kanalfläkt kopplad till ett befintligt lodrätt spolrör i ett lätt vinklat orange 110 mm markavloppsrör. Enkel, snabb och billig lösning som sänkt radonhalten avsevärt.
Principen är att sänka lufttrycket under huset. Enligt Bernoullis princip sjunker lufttrycket i strömmande luft. Markluften med radon söker sig till dräneringsrören och ut genom fläkten. Även betongen under huset avger en del fukt och gaser. Har byggt ett fläkthus av en gammal ventilationshuv med ett ventilgaller som vetter bort från huset. Rekommenderar alla att testa. Mäter kontinuerligt med en automatisk radonmätare som registrerar nya uppmätta värden en gång i timmen. Sänkt radonhalten inomhus från cirka 150 Bq/m3 till cirka 25 Bq/m3. WHO rekommenderar att man får ner radon i luft inomhus till under 100 Bq/m3 luft.
Jag har nu sedan en månad testat att koppla in en en utomhusklassad kanalfläkt kopplad till ett befintligt lodrätt spolrör i ett lätt vinklat orange 110 mm markavloppsrör. Enkel, snabb och billig lösning som sänkt radonhalten avsevärt.
Principen är att sänka lufttrycket under huset. Enligt Bernoullis princip sjunker lufttrycket i strömmande luft. Markluften med radon söker sig till dräneringsrören och ut genom fläkten. Även betongen under huset avger en del fukt och gaser. Har byggt ett fläkthus av en gammal ventilationshuv med ett ventilgaller som vetter bort från huset. Rekommenderar alla att testa. Mäter kontinuerligt med en automatisk radonmätare som registrerar nya uppmätta värden en gång i timmen. Sänkt radonhalten inomhus från cirka 150 Bq/m3 till cirka 25 Bq/m3. WHO rekommenderar att man får ner radon i luft inomhus till under 100 Bq/m3 luft.
Härligt att metoden funkar för så många utan dyr installation eller en särskilt dyr fläkt!J Janssonz skrev:Tack för fina tips att sänka radonhalten inomhus.
Här är en till som (verkar) lyckats. Mätning pågår fortfarande, men i veckorna här fick jag svar på en spårfilmsmätning som visade 270 +-40 Bq/m3 i sutterängplan och 200 Bq/m3 på ovanvåningen. Enkel fläkt på spolbrunnen till dräneringen har nu initialt sänkt värdena med 90% i sutterängplan(från runt 300 till 25) . Tidigt att dra för stora slutsatser, men mätning pågår och får bekräftas med ny spårfilmsmätning i vinter. När jag mätt några veckor till ska jag utvärdera fläkthastigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handlade 13 Watts tyst fläkt och en lätt vinklad rörböj att lägga fläkten i:225 kr sammanlagt och en radonmätare Airthings Wave Plus för 1500 kr. Så under två tusen för lite popnitar och färg till fläkthuset. Överkomlig summa tycker jag.M Mattsan33 skrev:
Kan du skicka bild på din set up? Jag har beställt lite grejer från jula och tänkte komma till skott i dagarna tänkte jag.P Pekktur skrev:Här är en till som (verkar) lyckats. Mätning pågår fortfarande, men i veckorna här fick jag svar på en spårfilmsmätning som visade 270 +-40 Bq/m3 i sutterängplan och 200 Bq/m3 på ovanvåningen. Enkel fläkt på spolbrunnen till dräneringen har nu initialt sänkt värdena med 90% i sutterängplan(från runt 300 till 25) . Tidigt att dra för stora slutsatser, men mätning pågår och får bekräftas med ny spårfilmsmätning i vinter. När jag mätt några veckor till ska jag utvärdera fläkthastigheten.
[bild]
Absolut, men det jag gjort är ingen slutgiltig lösning utan billigaste möjliga för att prova och utvärdera.N Niclas33 skrev:
Fläkten jag använder är denna https://tinyurl.com/mvask4d4
Slängde ihop en liten fågelholksliknande skyddskåpa i trä över. Har ingen bild på den skapelsen men en på själva fläkten på sin plats.
Logga in
Skapa konto
Det gör det enkelt för mig att utvärdera fläkthastigheten framöver. Kommer bli en mer permanent lösning för mig senare om allt faller väl ut.
Ser bra ut. Jag köpte kanalfläkt och markrörböj på Biltema. Satte betongrörböj som skydd och byggde ett litet fläkthus i plåt med ventil riktad från huset.
Den där kåpan var ju riktigt snygg👍
Här är fågelholken, den har sugpassning mot röret och fläkten, och hastighetsreglaget är inklämt därinne också. Vet f*n inte hur den permanenta lösningen ska se ut, men det är ingen brådska att ordna det nu. Absolut inte särskilt snyggt men får duga tills vidare.
Logga in
Skapa konto
Här är fågelholken, den har sugpassning mot röret och fläkten, och hastighetsreglaget är inklämt därinne också. Vet f*n inte hur den permanenta lösningen ska se ut, men det är ingen brådska att ordna det nu. Absolut inte särskilt snyggt men får duga tills vidare.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden