Vad finns det för bra lösningar för att leda upp ventilation från krypgrund när hålet i väggen ligger under mark. Har sett små kantiga plåtlådor samt äldre varianter som en liten "snorkel" av ett stålrör med 180-grader böj som sticker upp ovan mark. Sökt och googlat men hittar inget då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter.
Ventilationen ligger ca. 30cm under marknivå. Man kan absolut bygga en grop men det kommer bli väldigt opraktiskt och skulle vilja ha en lösning som helst monteras på väggen.
Ventilationen ligger ca. 30cm under marknivå. Man kan absolut bygga en grop men det kommer bli väldigt opraktiskt och skulle vilja ha en lösning som helst monteras på väggen.
Avloppsrör då??D divander skrev:Vad finns det för bra lösningar för att leda upp ventilation från krypgrund när hålet i väggen ligger under mark. Har sett små kantiga plåtlådor samt äldre varianter som en liten "snorkel" av ett stålrör med 180-grader böj som sticker upp ovan mark. Sökt och googlat men hittar inget då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter.
ja det skulle funka. Men svårt att montera då jag inte tror att det finns väggfästen för 110-rör och sen funkar ju inte avloppsrör ovanför mark (ib-ljus). Kanske inte heller så kul att ha ett avloppsrör som sticker upp vid huset strax intill entrén. Har sett små lådor för just det här men kan inte komma på vad man ska söka på. Förr gjorde man ju dem i kraftiga stålrör men gissar att sånt inte görs längre.B Belastar skrev:
Hittade en bild på en lösning. Men var hittar man sån?
Kanske plåtas kan göra en kanal åt dig med tillhörande behör?D divander skrev:ja det skulle funka. Men svårt att montera då jag inte tror att det finns väggfästen för 110-rör och sen funkar ju inte avloppsrör ovanför mark (ib-ljus). Kanske inte heller så kul att ha ett avloppsrör som sticker upp vid huset strax intill entrén. Har sett små lådor för just det här men kan inte komma på vad man ska söka på. Förr gjorde man ju dem i kraftiga stålrör men gissar att sånt inte görs längre.
Hittade en bild på en lösning. Men var hittar man sån?
Klicka här för att svara