Hej alla kunniga därute!
Jag har nyligen flyttat ner min dator-station till gillestugan i källaren och med den en CO2-mätare (en Ikea Alpstuga). Jag har då märkt att nivåerna av CO2 ofta kryper upp över 1000-sträcket, vilket fick mig att börja fundera på om man kanske borde förbättra ventilationen här nere. I övrigt finns inga problem med fukt, dålig lukt eller dylikt.
Huset är 1,5 våningar + källare från -68 och I dagsläget sitter det tre passiva "hål i väggen" (markerade med blått i mina snabb-skiss) i källaren och har ingen annan aktiv ventilation någon annanstans i huset utöver en badrumsfläkt på ovanvåningen. Dörren in till matkällaren hålls stängd.
Borde man sätta in en fläkt i hålet i gillestugan för tilluft? från-luft? och/eller sätta in en fläkt i tvättstugan? Eller finns det någon annan bra lösning för bättre arbetsmiljö i gillestugan?
Jag har nyligen flyttat ner min dator-station till gillestugan i källaren och med den en CO2-mätare (en Ikea Alpstuga). Jag har då märkt att nivåerna av CO2 ofta kryper upp över 1000-sträcket, vilket fick mig att börja fundera på om man kanske borde förbättra ventilationen här nere. I övrigt finns inga problem med fukt, dålig lukt eller dylikt.
Huset är 1,5 våningar + källare från -68 och I dagsläget sitter det tre passiva "hål i väggen" (markerade med blått i mina snabb-skiss) i källaren och har ingen annan aktiv ventilation någon annanstans i huset utöver en badrumsfläkt på ovanvåningen. Dörren in till matkällaren hålls stängd.
Borde man sätta in en fläkt i hålet i gillestugan för tilluft? från-luft? och/eller sätta in en fläkt i tvättstugan? Eller finns det någon annan bra lösning för bättre arbetsmiljö i gillestugan?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Så pass! Trodde det var över 1000 som var ”skadligt”. Tack för kunskapen! Nog stirrat mig blind på den gula varningslampan som lyser upp på mätaren vid 1000, men då kanske det bara är en släng av hypokondri. Alltid trevligt när man som husägare får veta att man inte har problem 😊A ajn82 skrev:
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
I källaren ligger den någonstans mellan 500-800 om jag inte är där. I övriga huset har jag inte mätt utöver där jag satt tidigare på övervåningen där den låg konstant under 1000 när jag jobbade därD D_Anders skrev:
CO2 halten på 1000 ppm är i sig helt ofarlig. Det du andas ut innehåller 40000 ppm så om du andas in 500 ppm eller 2000 ppm gör det ingen skillnad. Gränsvärdet på ubåtar lär vara 5000 ppm.I Iceinbeard skrev:
Det är lätt och billigt att mäta CO2 halten. Det gör att man använder den som en en indikator för om luften är bra eller dålig. Erfarenhetsmässigt vet man att i lokaler där många vistas ex skolsal, biosalong så upplevs luften som dålig när CO2 halten är högre än 1000 ppm men det är inte CO2 halten som är problemet utan allt annat som människor avsöndrar. Svett, fisar, parfym m.m.
Då du har 40000 ppm i dina lungor då du andas ut kan du omöjligen påverkas negativt om du andas in luft med CO2 halt på 1000 ppm. Dina besvär är inbillning. Får du huvudvärk och blir trött beror det på att du varit där en längre tid och ansträngt dig mentalt. Du kan se CO2 halten som en indikator på när det är dags att ta en paus inget annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden