Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderingar på att installera ftx i vårat hus med befintligt självdrag.
Skissat på ett förslag hur jag skulle kunna dra rör med aggregatet på kallvinden. Där har jag åtkomst till hela övervåningen.
Sedan ned med tilluft och frånluftsstammar på varsitt ställe.
Min fundering är hur jag gör i sovrummen på bottenplan. Där kommer röret gå över dörrarna. Hur får jag ut tilluftsdon så smidig som möjligt från det röret?
T-skarv?
Kan man dra 160mm på vinden och sedan 125mm ner genom våningarna?
Håller med föregående talare, försök behålla 160 så långt det går på huvudstammen för att hålla nere lufthastigheten och ljudet. Men ska du ner till andra våningsplan så är det väldigt vanligt att man går över till 125 dimension för att spara plats😀 Tips är också ljuddämpare i anslutning till sovrum om ni vill ha extra tyst!
Angående planeringen så håller en polare på att snickra på ett verktyg för att skissa upp ventilationssystem själv. Säg till om du vill testa så kan jag kolla med honom, kanske underlättar för att få ihop delarna.
Angående planeringen så håller en polare på att snickra på ett verktyg för att skissa upp ventilationssystem själv. Säg till om du vill testa så kan jag kolla med honom, kanske underlättar för att få ihop delarna.
Har börjat projektet. Dragit upp aggregatet, ett Heru 100 på kallvinden.
Nu börjar jag rördragning. Tänkte använda mig av befintliga rör täfrån yttertaket ner genom huset till bottenvåningen.
Det ena blir tilluft och det andra frånluft. Det är 160mm rör. De är instängda i ett schakt bakom spisen i köket.
Blir rejält kallt där bakom även om de är på den varma sidan av isoleringen i yttervägg.
1. Frågan är om jag ska ge mig på att såga upp en innervägg för att komma åt dessa och kunna isolera dem hela vägen i schaktet??
Tänker på Mest för att få allt så energieffektivt som möjligt men även ev kondens??
Vill stänga schaktet helt sedan.
Är som sagt tilluft och frånluft som ska gå i dessa rör upp genom schaktet och upp till aggregatet på kallvinden. Där blir rören isolerade med 100mm.
Nu börjar jag rördragning. Tänkte använda mig av befintliga rör täfrån yttertaket ner genom huset till bottenvåningen.
Det ena blir tilluft och det andra frånluft. Det är 160mm rör. De är instängda i ett schakt bakom spisen i köket.
Blir rejält kallt där bakom även om de är på den varma sidan av isoleringen i yttervägg.
1. Frågan är om jag ska ge mig på att såga upp en innervägg för att komma åt dessa och kunna isolera dem hela vägen i schaktet??
Tänker på Mest för att få allt så energieffektivt som möjligt men även ev kondens??
Vill stänga schaktet helt sedan.
Är som sagt tilluft och frånluft som ska gå i dessa rör upp genom schaktet och upp till aggregatet på kallvinden. Där blir rören isolerade med 100mm.
Du måste alltid isolera tilluften, annars kommer du sannolikt att få kondens med medföljande fuktskada.
Det är en två variabler, temp och luftfuktighet.
Kommer inte ihåg exakta tal men jag tror att om du har 50% luftfuktighet så är kondenspunkten runt +8-10 grader.
Köp typ armaflex, superenkelt att montera, vågar inte svaga på tjocklek men skulle tro att 10mm räcker.
Kommer inte ihåg exakta tal men jag tror att om du har 50% luftfuktighet så är kondenspunkten runt +8-10 grader.
Köp typ armaflex, superenkelt att montera, vågar inte svaga på tjocklek men skulle tro att 10mm räcker.
Tänker att tilluften förvärms ju i aggregatet så den är ju inte iskall när den skickas ner i detta rör.
Kommer ju kondensisolera avluft och uteluft. Alltså från aggregatet och ut genom fasad.
Men gör nog som du säger för att vara på säkra sidan inne i den schakten också.
Har för övrigt börjat såga hål mellan sovrum för att dra 125 rör.
Nu tänkte jag ta hål i badrum men har inte borr för det. Funderar på att borra massora av hål med 6mm kakelborr runt om . Funkar?? 😀
Kommer ju kondensisolera avluft och uteluft. Alltså från aggregatet och ut genom fasad.
Men gör nog som du säger för att vara på säkra sidan inne i den schakten också.
Har för övrigt börjat såga hål mellan sovrum för att dra 125 rör.
Nu tänkte jag ta hål i badrum men har inte borr för det. Funderar på att borra massora av hål med 6mm kakelborr runt om . Funkar?? 😀
Tilluften är ju nästan lika varm som frånluften så Armaflex får betraktas som överkurs. Vanlig värmeisolering duger bra.E ErikFr skrev:Du måste alltid isolera tilluften, annars kommer du sannolikt att få kondens med medföljande fuktskada.
Tror jag byter ut rören helt och isolerar innan jag trär in de nya. Blir det lite färre 90 graders böjar samt rensluckorna kan hamna nere i tvättstugan istället för bakom spisen. Sen kan jag stänga schaktet helt med gips
Klicka här för att svara