Kanske kan hjälpa någon: har en 604-16 Villa och kontaktade kundtjänst gällande att sänka grundflödet. På denna modell gjordes det enkelt med programmering

• Manual för programmering av Franke elektroniska styrningar modell 604-16, inklusive instruktioner och knappar för att ställa in olika programlägen för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas Larsson
  • Laddar…
Är det någon som vet var man kan köta en transformator till FRanke 1240B-16. exakt den på bilden?
mvh
Marko

Jag bumpar tråden såhär några år senare.
Precis inflyttad i en villa där vi har mekanisk frånluft via köksfläkten. Köksfläkten är en franke från ca 2012. Funderingen jag har:
När den går på grundläge, skall det höras höras någonting över huvud taget? När vi kör forcerat så är det bra sug kanalerna från samtliga rum. Samt att man hör även utvändigt att det susar uppe från taket. Men när vi har köksfläkten avstängd är det inget sug vid rumsventilerna och man hör ingenting. Vad jag förstår så skall fläkten gå på min när när fläkten inte används?
Vore väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor. Och vad jag eventuellt bör göra om någonting skulle vara fel.

Hej ELfenbenet,

Kan vara så att någon ställt spänningen för läge 1 (grundläge) så lågt att takfläkten inte startar, eller helt enkelt satt den på 0 V.

Du har rätt, takfläkten skall gå konstant, med ett grundflöde och det skall susa lätt i frånluftsventilerna.

Det enklaste är att ta reda på modellbeteckning, maila Frankes kundtjänst och be om ett kopplingsschema för transformatorn (som kan vara olika för olika modeller). Sen kan du öppna kåpan för transformatorn och koppla om, se till att fläkten är helt frånkopplad och ingen spänning finns.

Om det känns för komplicerat kan du leja ut det till den lokale sotaren, och passa på att göra rent kanalerna samtidigt.

C camelspin skrev:
Hej ELfenbenet,

Kan vara så att någon ställt spänningen för läge 1 (grundläge) så lågt att takfläkten inte startar, eller helt enkelt satt den på 0 V.

Du har rätt, takfläkten skall gå konstant, med ett grundflöde och det skall susa lätt i frånluftsventilerna.

Det enklaste är att ta reda på modellbeteckning, maila Frankes kundtjänst och be om ett kopplingsschema för transformatorn (som kan vara olika för olika modeller). Sen kan du öppna kåpan för transformatorn och koppla om, se till att fläkten är helt frånkopplad och ingen spänning finns.

Om det känns för komplicerat kan du leja ut det till den lokale sotaren, och passa på att göra rent kanalerna samtidigt.
Tack för svar!😊
Bara så att jag förstår rätt nu. Jag har 5 knappar. En belysning, en forcerad och sedan 1,2 och 3 hastigheter (som jag antar skall användas för matlagning). Men grundläge sen då. Skall det gå när alla knappar är urtryckta? Eller är hastighet 1 grundläget? Efter lite googlande så har jag en franke opal alliance 77416 rf.

Hej

Du har en alliancefläkt dvs en takfläkt och en fläkt i franken. Franken har också ett elektriskt spjäll, samt en transformator som skickar ström med olika spänning till takfläkten. Ju mer spänning desto mer fart.

Grundläge är när ingen knapp är intryck. Spjäll stängt, vanligen ca 100 V.
VL - Full spänning, spjäll stängt.
1 - Samma som grundläge fast spjäll öppet, även fläkt i Franken går.
2 - Mellanspånning och spjäll öppet, även fläkt i Franken går.
3- Full spånning (230 V) och spjäll öppet, även fläkt i Franken går.

Du kan kontrollera att allt funkar genom att ta bort fettfiltret och kolla att spjället beter sig som det ska och att fläkten i Franken snurrar som förväntat.

Du kan också försöka hitta takfläkten och kolla att den snurrar i alla lägen.

På vissa modeller kan man programmera grundläget med knapparna, kolla manualen. Det kan någon ha gjort, och sänkt spänningen för grundläget för lågt så att takfläkten inte går. Man kan även koppla om fysiskt i transformatorn till olika spänningar. Om du vill kolla i transformatorn eller öppna upp takfläkten, se noga till att strömmen är bruten och proppen urskruvad, mät att där inte finns spänning.

C camelspin skrev:
Hej

Du har en alliancefläkt dvs en takfläkt och en fläkt i franken. Franken har också ett elektriskt spjäll, samt en transformator som skickar ström med olika spänning till takfläkten. Ju mer spänning desto mer fart.

Grundläge är när ingen knapp är intryck. Spjäll stängt, vanligen ca 100 V.
VL - Full spänning, spjäll stängt.
1 - Samma som grundläge fast spjäll öppet, även fläkt i Franken går.
2 - Mellanspånning och spjäll öppet, även fläkt i Franken går.
3- Full spånning (230 V) och spjäll öppet, även fläkt i Franken går.

Du kan kontrollera att allt funkar genom att ta bort fettfiltret och kolla att spjället beter sig som det ska och att fläkten i Franken snurrar som förväntat.

Du kan också försöka hitta takfläkten och kolla att den snurrar i alla lägen.

På vissa modeller kan man programmera grundläget med knapparna, kolla manualen. Det kan någon ha gjort, och sänkt spänningen för grundläget för lågt så att takfläkten inte går. Man kan även koppla om fysiskt i transformatorn till olika spänningar. Om du vill kolla i transformatorn eller öppna upp takfläkten, se noga till att strömmen är bruten och proppen urskruvad, mät att där inte finns spänning.
Tusen tack för svar! Fick många frågor besvarade😊 jag ska kolla lite närmare med ditt svar som manual. Hittar inte så mkt i orginalmanualen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.