Heh!

Har en franke alliansfläkt och en fläkt på taket. I köksfläkten har jag en transformator som styr fläkten på taket. Jag behöver sänka spänningen till fläkten på taket men blev lite förvirrad när jag såg transformatorn. Den ska nu vara på 100v i grundventilation och tror jag läste 130v eller 145v vid forcering. Jag vill alltså sänka grundventilationen till 80V, är det bara till att byta plats på sladdarna vid 80v och 100v eller ska jag göra på något annat vis?

En närbild av en transformator med kopplade sladdar och synliga spänningsinställningar för en köksfläkts ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en transformator med tekniska specifikationer och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Det med att byta plats är kanske inte riktigt ,( sitter det 1 tamp på 100V och en tamp på 80V ) normalt sitter det en på 100V och ingen på 80V
då flyttar du 100V till 80V så får du 80V till fläkten

• Gilla
robocop71se och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det med att byta plats är kanske inte riktigt ,( sitter det 1 tamp på 100V och en tamp på 80V ) normalt sitter det en på 100V och ingen på 80V
då flyttar du 100V till 80V så får du 80V till fläkten

Jo jag tänkte också så men dessvärre sitter det redan en på 80V..

Såhär är den kopplad:
Ena sidan
0V Grön kabel
180V Tom
60V Tom
230V Brun kabel

Andra sidan
80V Blå kabel
100V Vit kabel
130V Svart kabel
145V Röd kabel

L
Till Elektroluxaren , skrev så för att han kanske ser och vet
Jaha , då finns det bara ett sätt kvar att mäta vad respektive pinne ger på båda sidor om trafon
Jag vill nog inte efter dina uppgifter säga något det kan bli fel , normalt flyttar man bara en kabel vid trafostyrning

Hur ser det ut i andra änden av trådarna? Är det kanske där du skall flytta på en tråd?

Fick du ordning på detta? Jag har precis samma fundering nu vid montering av en franke där jag vill sänka grundflädet till 80v.

H henrikpalm skrev:
Fick du ordning på detta? Jag har precis samma fundering nu vid montering av en franke där jag vill sänka grundflädet till 80v.
Nej jag har inte blivit klok på det och har gett upp.. Kanske får något tips nu.

• Gilla
KrisAnd
  • Laddar…
Hur många hastigheter har du på vredet på köksfläkten?
Tyvärr har inte Franke längre elschema på sin hemsida :worried:

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Hur många hastigheter har du på vredet på köksfläkten?
Tyvärr har inte Franke längre elschema på sin hemsida :worried:
Har inget vred utan fyra knappar, VL, 1,2 och 3.

P preben1 skrev:
Nej jag har inte blivit klok på det och har gett upp.. Kanske får något tips nu.
Jag ringde helt enkelt kundtjänst och det är så att man kan byta mellan 80 och 100 volt grundspänning via programmering. :D

• Gilla
uno fagrell
  • Laddar…
Hej,
Jag har liknade fråga, vill öka från 100V till 130V som grundflöde.

En fråga till henrikpalm - hur gjorde du för att byta från 100V till 80V och går det att byta till 130?

C camelspin skrev:
Hej,
Jag har liknade fråga, vill öka från 100V till 130V som grundflöde.

En fråga till henrikpalm - hur gjorde du för att byta från 100V till 80V och går det att byta till 130?
Att byta mellan 80 och 100 görs via programmering, att ändra till 130 kräver nog ändring av anslutningen i transformatorn. Men jag förstod av frankes kundtjänst att det kan skilja på fläktar.

Jag skulle råda dig att ringa Frankes kundtjänst, dom var väldigt hjälpsamma.

Mvh
Henrik

Jag ringde kundtjänst och dom var mycket hjälpsamma. Precis som det står i inlägget ovan så måste man koppla om på transformatorn. Dom har modellspecifik information för detta. Varning: det kan vara behörighetskrävande och man får se noga till att det inte finns spänning i apparaten.

Intressant nog upplever jag att hela anläggningens ljudnivå sjunkit betydligt, med bibehållet sug, efter bytet av spiskåpa och lite inställning. Kan alltså rekommendera detta om man har ett hus med gemensam fläkt för alla kanaler. Istället för att köpa en alliance uppgraderade jag den på vinden, till en ganska låg kostnad, och kör en passiv kåpa. Tyst och bra drag!

Har precis köpt en Franke Tender 722 (90cm) spiskåpa utan hjälpmotor. Gissar att fläktkåpan endast skickar hög och låg till takfläkten? Har precis bytt den till en ny 1fasfläkt från Österberg. Hade tidigare en 3fas sedan huset bygdes 1970. Provkör nu fläkten med en dimmer från Telldus/nexo. Den klipper sinuskurvan och ger mig just nu 100% kontroll på varval/effekt. Den tidigare fläkten gick alltid på full fart så inomhusmiljön påminde om en sunkig färja till tyskland med ett ständigt surr i huset.
Nåja, till frågan. Frankefläkten har ju 5 knappar. 0, VL, 1,2,3. Gissar att på en passiv spiskåpa så är det endast låg resp hög takfläktshastighet som kan styras förutom spjället då. Eller?

• Gilla
Jonas!
  • Laddar…
Hej

0 = grundflöde, du kan välja själv kommer inte ihåg vad den levereras med tror det är 100 V

VL = max 230 V, spjäll stängt

1= Spjäll öppet, grundflöde 100 V

2 = Spjäll öppet, Kommer inte ihåg spänning, mittemellan

3 = Spjäll öppet, max 230 V.

Så du har tre varvtal att spela med. I princip går nog alla att välja genom att koppla om på transformatorn. Grundflödet kan sänkas till 80 V utan omkoppling, det går att programmera via knapparna,

För att välja "rätt" varvtal behöver du mäta upp flöden i don (injustering) sotarn kan göra det om du vill vara extremt nogrann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.