Yo,

Har ett RDAA-aggregat på vinden som jag nu lär mig lite om.

El-värmaren tror jag varit avstängd den tid vi bott här iallafall om man ska döma av elräkningen. Tyckte dock det blev kallt i vintras så jag tryckte på återställningsknappen och nu funkar det

Dock såg jag att temp-givaren bara hänger löst, ingen kabel in i pinnen.

Frågor: kan jag ansluta den själv eller behövs ersättning köpas? Om jag inte gör något, antar jag att elementet kommer gå konstant? Hur koppla ur det i så fall? Löser överhettningsskyddet ut och ”löser problemet” till slut om tempgivare ej funkar?

MVH

• Temperaturgivare som hänger löst bredvid en metallfläkt i ett RDAA-aggregat på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RDAA-aggregat på vindsutrymme med lös temp-givare synlig utan anslutning, isolering delvis exponerad och enhetens panel något öppen.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsbox med kablar och anslutningar i ett RDAA-aggregat på vinden. Temp-givare hänger löst utan kabelanslutning.
    Skapa konto
Redigerat:
Såg kabeln eller snarare röret sticka fram, antar att det är kört? Sådana här givare funkar väl med vätska i som expanderar osv?

• Kabel eller rör som sticker fram ur grov yta, omgiven av gulaktig fläck och metallisk bakgrund.
    Skapa konto
H Håbbe01 skrev:
Precis, kapillärröret verkar försvunnit

Hittade denna
[länk]
Tack, såg den också sen när jag lugnat mig lite och börjat googla. Lika bra att köpa kanske trista pengar men lika bra när det har med elvärme att göra att ha det rätt och riktigt.

Illa att köra aggregatet nu med elementet okopplat tills jag får hem den där?

N NV92 skrev:
Tack, såg den också sen när jag lugnat mig lite och börjat googla. Lika bra att köpa kanske trista pengar men lika bra när det har med elvärme att göra att ha det rätt och riktigt.

Illa att köra aggregatet nu med elementet okopplat tills jag får hem den där?
Elementet gör nog ingen större nytta nu inför våren

Är man händig o koppla el så skulle denna duga om man sätter den på 10 grader. Sprötet inte lika långt men kan säkert gå ändå

https://www.tme.eu/se/details/bt-kap120_a/termostater/arthermo/c702003235n/?brutto=1&currency=SEK

H Håbbe01 skrev:
Elementet gör nog ingen större nytta nu inför våren

Är man händig o koppla el så skulle denna duga om man sätter den på 10 grader. Sprötet inte lika långt men kan säkert gå ändå

[länk]
Nej det gör det ju inte, men jag tänker, om ventilationen är igång och elementet går (vilket jag kände att det gör när jag testade) så kommer det väl gå konstant eftersom ingen info kommer från termostaten när det är dags att stänga av elementet.

Därför jag är skraj att koppla in det nu. Men tänker att blir det för varmt borde överhettningsskyddet lösa ut igen?

N NV92 skrev:
(vilket jag kände att det gör när jag testade) så kommer det väl gå konstant eftersom ingen info kommer från termostaten när det är dags att stänga av elementet.

Därför jag är skraj att koppla in det nu. Men tänker att blir det för varmt borde överhettningsskyddet lösa ut igen?
Det har du tätt i. Koppla ur den tråden här o tejpa änden så kan den ligga så tillsvidare.

Elektrisk koppling med färgmarkerade kablar och orange pil som pekar mot en specifik kabelanslutning.
Skapa konto

• Gilla
NV92
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Det har du tätt i. Koppla ur den tråden här o tejpa änden så kan den ligga så tillsvidare.

[bild]
Tack för all din hjälp! Var upp där och slutade med att jag skruvade bort ena anslutningen till elementet och la den åt sidan helt i väntan på nya termostaten.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.