Ett rätt gamalt inlägg ser jag, men fick ni nån ordning på hårigt vatten?
Jag har samma problem!
 
Vi har samma problem med vår brunn. Strilarna i kranarna sätter igen på ett dygn ungefär. Ser ut som svarta korta pälshår. Ska testa om det är organiskt eller kanske rent av en FeOx-utfällning.
Mattias
 
  • Svart, hårig beläggning som kan täppa till vattenkranar. Ser ut som korta pälshår, eventuellt organiskt eller en järnoxidutfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Lärospånet och 5 till
  • Laddar…
bisonium bisonium skrev:
Vi har samma problem med vår brunn. Strilarna i kranarna sätter igen på ett dygn ungefär. Ser ut som svarta korta pälshår. Ska testa om det är organiskt eller kanske rent av en FeOx-utfällning.
Mattias
Prova elda på det. Luktar det bränt hår så är det hår. Vi hade detta problem 2018 men försvann efter ett tag. Antagligen en mus som tagits sig ner i borrhålet. Tätade bättre och inte haft mer problem.
 
Hejsan, blåser liv i tråden igen då vi just upptäckt liknande korta hårstrån som fasnat i vattenkranarna. Egen borrad brunn, inget filter i anläggningen. Har en gammal hydrofor från 1976. Någon som kom fram till vad det handlade om?🐭
 
OBJ OBJ skrev:
Hejsan, blåser liv i tråden igen då vi just upptäckt liknande korta hårstrån som fasnat i vattenkranarna. Egen borrad brunn, inget filter i anläggningen. Har en gammal hydrofor från 1976. Någon som kom fram till vad det handlade om?🐭
Hej! Jag vet inte vad det är, men det verkade inte vara organiskt material hos oss, kunde inte få det att förbrännas med eld. Så jag misstänker att det rör sig om nån metallisk förening, förmodligen innehållande järn, eftersom vattnet har en viss röd ton. Vi har inte skickat vattnet på analys utan undviker helt enkelt att dricka av det. Kommunalt vatten kommer ändå arr dras fram inom några år tror vi.
Vore intressant att höra ifall du nån gång får reda på vad det är för något. :)
 
  • Gilla
OBJ
  • Laddar…
Mangan? När vi hade för höga halter av mangan (och järn) fick vi sådana där trådar i silarna på kranarna. Så mycket att det rann dåligt.
 
  • Gilla
OBJ och 2 till
  • Laddar…
Vi tog vattenprov för två år sen, halter inom spannet för tjänligt på allt, inkl metaller. Både tekniskt och för hälsan. Testat att bränna en tuss och det krullar sig och luktar som hår. Kollat mynningen på borrhålet och det finns springa på ett par centimeter, runt pumpslangen. Får nästan anta att det är en pälsig stackare som trillat i...
 
  • Gilla
bisonium
  • Laddar…
Vill bara tillägga att med "för höga halter" menar jag att det var inom "tjänligt med anmärkning" men uppenbarligen för höga för att det skulle funka på ett rimligt sätt.
 
  • Gilla
OBJ och 1 till
  • Laddar…
Har någon satt in filter och fått bort det här? Våra silar kloggar också med igen med "hår" och svarta flagor
 
Satt in ett partikelfilter, typ stora björn med filterpatron i bomull. Blev toppen! Lite rördragning och så behövdes, blev typ 8000 efter rot.
 
  • Gilla
Brote123
  • Laddar…
För vår del räckte det med att vi använde brunnen ett tag för att vattnet skulle bli bättre. Nu sköljer vi silarna en gång per år och då finns ytterst lite "trådar" i silen.

Hade vi haft (små) barn hade vi förmodligen vidtagit någon åtgärd men för vår egen del har vi inte känt att det varit nödvändigt.
 
  • Gilla
Brote123
  • Laddar…
B Brote123 skrev:
Har någon satt in filter och fått bort det här? Våra silar kloggar också med igen med "hår" och svarta flagor
Våra "hår" slutade kom efter typ en veckas hårt spolande. Sen har jag aldrig fått det igen. Anledningen var nog en mus som tagit sig in i en borrad brunn. Men har tätat och inte haft problem sedan dess.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.