Prova elda på det. Luktar det bränt hår så är det hår. Vi hade detta problem 2018 men försvann efter ett tag. Antagligen en mus som tagits sig ner i borrhålet. Tätade bättre och inte haft mer problem.bisonium skrev:
Hej! Jag vet inte vad det är, men det verkade inte vara organiskt material hos oss, kunde inte få det att förbrännas med eld. Så jag misstänker att det rör sig om nån metallisk förening, förmodligen innehållande järn, eftersom vattnet har en viss röd ton. Vi har inte skickat vattnet på analys utan undviker helt enkelt att dricka av det. Kommunalt vatten kommer ändå arr dras fram inom några år tror vi.OBJ skrev:
Vore intressant att höra ifall du nån gång får reda på vad det är för något.
Vi tog vattenprov för två år sen, halter inom spannet för tjänligt på allt, inkl metaller. Både tekniskt och för hälsan. Testat att bränna en tuss och det krullar sig och luktar som hår. Kollat mynningen på borrhålet och det finns springa på ett par centimeter, runt pumpslangen. Får nästan anta att det är en pälsig stackare som trillat i...
För vår del räckte det med att vi använde brunnen ett tag för att vattnet skulle bli bättre. Nu sköljer vi silarna en gång per år och då finns ytterst lite "trådar" i silen.
Hade vi haft (små) barn hade vi förmodligen vidtagit någon åtgärd men för vår egen del har vi inte känt att det varit nödvändigt.
Hade vi haft (små) barn hade vi förmodligen vidtagit någon åtgärd men för vår egen del har vi inte känt att det varit nödvändigt.
Våra "hår" slutade kom efter typ en veckas hårt spolande. Sen har jag aldrig fått det igen. Anledningen var nog en mus som tagit sig in i en borrad brunn. Men har tätat och inte haft problem sedan dess.B Brote123 skrev:
Klicka här för att svara