Jag har bergvärmepump ivt geo500
När vi skulle städa bort lite damm så såg vi att det var något ljusbrunt/vatten på bergvärmepumpen som har torkat.
Ovanför pumpen så går partikelfilter och där såg vi att det droppar lite från koppar röret. Som är brevid partikelfilter. Se bilder.
Vi har testat att dra åt lite men den satt som tusan så vi lätt den va. Finns det någon som är rörmokare som kan svara varför det droppar och hur man löser det?
Tack på förhand.
När vi skulle städa bort lite damm så såg vi att det var något ljusbrunt/vatten på bergvärmepumpen som har torkat.
Ovanför pumpen så går partikelfilter och där såg vi att det droppar lite från koppar röret. Som är brevid partikelfilter. Se bilder.
Vi har testat att dra åt lite men den satt som tusan så vi lätt den va. Finns det någon som är rörmokare som kan svara varför det droppar och hur man löser det?
Tack på förhand.
Då har dom dragit den för hårt kanske. Inget att bråka om just nu, när kylan finns. Är det inte mer så bry dig inte. Ställ en pyts under. Invänta sommaren för åtgärd.G grinneby94 skrev:Jag har bergvärmepump ivt geo500
Tack på förhand.
Det ser även ut att vara pressade rör och då är bara kapa och dit med nya rör.
Tack för svar.J jonaserik skrev:
Om den sitter som ... borde den inte droppa? Är det en packning som har gått sönder då?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det ser ut som en klämringskoppling. En sån har ingen packning utan det som tätar är två koniska metalldelar mot varandra. Den kan läcka t ex om det finns en repa eller deformation, vilket kan ske t ex av slarv eller om den dras åt för hårt. Den kan även läcka om den inte är tillräckligt åtdragen, men om det går trögt kan det vara bättre att först lossa och inspektera och (om det ser bra ut) lägga på lite locherpasta innan man försöker dra åt den hårdare.G grinneby94 skrev:
Men håller med om att om det bara läcker några droppar skulle jag nog vänta på bättre tider innan jag försöker åtgärda den.
Kan vara att klämringen i kopplingen deformerats lite och då kan dom läcka. Kan bli som en vit beläggning på kopplingen. Men bry dig inte nu, det är ett större jobb än du tänker och går inte att dra till mer. Så låt det vara med en pyts under och tömma vid behov.G grinneby94 skrev:
Okej,J jonaserik skrev:
Nu svarar jag till alla er som har svarat på min tråd.
Är det någon av er som är rörmokare av ? Om svaret är jag vad skulle det kosta att fixa droppande för det är inge akut?
Jag får nog lägga en skål under och fixa det i vår sen.
Klicka här för att svara