Hej behöver hjälp att fatta hur man ställer in
Jag har en egen brun och undrar vad för tryck ska man ha till ett vanligt en plan villa vill kunna diska och duscha samtidigt utan att det tappar eller att det blir för mycket är ny till det här med VVS

Tacksam för hjälp

• Instruktionsblad för Danfoss tryckströmbrytare, visar installations- och tryckvärden, användbar för VVS-inställningar i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
Isak.34 Isak.34 skrev:
Hej behöver hjälp att fatta hur man ställer in
Jag har en egen brun och undrar vad för tryck ska man ha till ett vanligt en plan villa vill kunna diska och duscha samtidigt utan att det tappar eller att det blir för mycket är ny till det här med VVS

Tacksam för hjälp
Jag har haft starttryck drygt 2 och stopp 4,5.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har haft starttryck drygt 2 och stopp 4,5.
Ok tack

P
Har du förstått att den stora ratten styr stopptryck och lilla styr tryckdifferensen mellan stopp och start och inte absoluttrycket vid start?

P PappasHammare skrev:
Har du förstått att den stora ratten styr stopptryck och lilla styr tryckdifferensen mellan stopp och start och inte absoluttrycket vid start?
Fattar inte riktigt vad betyder tryckdifferensenen hur skulle du ställt in den ?

P
Tryckdifferansen är skillnaden mellan start och stopp.

Säg att du har stopp på 4 bar och start på 2 bar. Skillnaden är 2 bar
Om du då ändrar stopp till säg 5 bar så kommer start vara 3 bar. Skillnaden är fortfarande 2 bar. Skulle du då vilja fortfarande ha 2 som start så måste du ändra på den lilla skruven också.

Så börja med att ställa stopptrycket. Gissar att du har en manometer någonstans i närheten. Titta på den och se när trycket är lite under var pumpen klarar av.
När nu stopp trycket är satt kan du ställa starttrycket utan att påverka stopp.

Sen bör du kontrollera att hydropressen/hydroforen har lämpligt tryck. Det finns ett antal trådar här på forumet som beskriver på hur man gör beroende på om du har hydropress eller hydrofor.

P PappasHammare skrev:

Om du då ändrar stopp till säg 5 bar så kommer start vara 3 bar. Skillnaden är fortfarande 2 bar. Skulle du då vilja fortfarande ha 2 som start så måste du ändra på den lilla skruven också.

Så börja med att ställa stopptrycket. Gissar att du har en manometer någonstans i närheten. Titta på den och se när trycket är lite under var pumpen klarar av.

Sen bör du kontrollera att hydropressen/hydroforen har lämpligt tryck. Det finns ett antal trådar här på forumet som beskriver på hur man gör beroende på om du har hydropress eller hydrofor.
Ok tack lärde mig något nytt

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:

Hej har ett till problem verkar inte som att min manometer fungerar den sitter på röret upp till tryckströmbytaren men det visar samma även om det är fullt igång eller inte

mitt första problem var att trycket blev så högt från ingenstans iallafall det dubbla som jag brukar ha och sedan mitt i natten smäller trycktanken i källaren och i badrummet som var Max 2 år gamla då fick jag som tips att byta strömbrytaren för den verkar ha hängt sig och slutar inte ge ström till pumpen som går för fullt

Fins det något manometer man kan koppla till en vanlig kökskran ?

P
Isak.34 Isak.34 skrev:
Hej har ett till problem verkar inte som att min manometer fungerar den sitter på röret upp till tryckströmbytaren men det visar samma även om det är fullt igång eller inte

mitt första problem var att trycket blev så högt från ingenstans iallafall det dubbla som jag brukar ha och sedan mitt i natten smäller trycktanken i källaren och i badrummet som var Max 2 år gamla då fick jag som tips att byta strömbrytaren för den verkar ha hängt sig och slutar inte ge ström till pumpen som går för fullt

Fins det något manometer man kan koppla till en vanlig kökskran ?
Varför inte byta den trasiga? Finns nya på Hornbach/Bauhaus etc

P PappasHammare skrev:
Varför inte byta den trasiga? Finns nya på
P PappasHammare skrev:
Varför inte byta den trasiga? Finns nya på Hornbach/Bauhaus
Jag testar att byta den och återkommer tack för all hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.