Har problem med att röret fruset till septitanken för att kunna tömma. Tanken är helt full och ska tömmas nu i veckan. Öppnade locket och märkte nu att det är fruset. Vad gör jag?

Tanken är om jag ska ta min lilla dieselvärmare och värma upp, om jag mot förmodan skulle få det tinat hur ska jag göra för att det inte fryser igen innan tömning? Kan jag lägga en värmeslinga?

Vad består proppen av - skit eller frusen kondensvatten, och hur lång är sträckan som misstänkts ha fryst och går det att komma åt med varmluft på utsidan ??

Förmodligen blir det att spola med varmvatten i styv slang i röret tills proppen försvinner och rasar ned - är det överfullt så kommer det säker upp skit istället när det släpper, så har inte finkläderna på dig...

det bästa är ju förstås om man hade ånggenerator och lämplig slang och lans för det, men det är mer rörisarna som jobbar med avlopp som har sådant

---

Om du lyckas tina detta med din dieselvärmare så är det att fortsätta hålla värmen tills det är slamtömt, typ, är inte säker på att en värmekabel har den kapaciteten som behövs för att hålla ett ganska grovt oisolerat rör tinat med den kylan som har varit de senaste dagarna

Och om det visar sig bli väldigt besvärligt och du själv blivit dränkt i skit i tiningsförsöken, innan det hela är löst, så blir det att skissa på annan avloppslösning som inte behöver tömmas när det är -12 grader C ute sedan två veckor tillbaka och allt är fruset...

Nej, jag avundas inte dig...

En tapetborttagare med ånga kan användas för att tina allt möjligt. Klipp av slangen vid plattan så har du en fungerande ångupptinare. Kostar några hundringar på Classe eller Bauhaus.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Löste sig satte dieselvärmaren och la frigolit över, som tur hade de bara frusit ca 15 dm ner. Har nu isolerat lite mer runt locket och satt en värmeslinga. Hoppas de håller + i hålet nu tills slambilen kommer.

Hålet är ca 60x60 och ligger i nivå med marken.

Första gången på 15 år som det händer

Det har varit kallt ganska länge och uthålligt, så nu fryser saker som annars inte brukar vara problem.

Igår blev det att ånga upp avloppet för säkerhetsventilvattnet från VVB. Den billiga ångtvätten + en bit akvarieslang från biltema har visat sig ovärderlig för sådana problem, hade ett stopp tidigare från duschen (annan rör ned) pga. sakta droppläckande röranslutning i blandaren (är nu fixad) - duschade man var dag så var det inget problem - men bortrest några dar och sedan duscha = problem....

Med torpagrund och oisolerad avlopp så är sakta droppläckor inte bra - och VVB ger ju en skvätt vatten i dropptakt via säkerhetsventilen när det värmer och detta har fungerat utan problem i mina 3 tidigare vintrar med huset varav första hade en ganska kall en period då också...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.