P Pee_road skrev:
Ja, det har jag testat. Monterade täckhylsan fel här, men det fortsätter droppa oavsett..
Jag delar din frustration. Svårt att förklara varför det rinner…
Min egen erfarenhet är att det blir enklare att köpa nytt. Slipper då alla sådana här problem.
Finns oftast något att hitta till extrapris ngn stans, så blir det inte så dyrt.

Lite synd då det känns bättre att laga…
 
B Bee skrev:
Du monterar tächylsan bakofram. Den höga delen ska vara mot väggen. Nu stänger inte spaken som den ska.
Om den började läcka efter att du installerat genomströmningsvärmaren och du inte varit på kranen kan det vara så att du har backventil men inte fungerande säkerhetsventil. Det som kan hända då är att när värmaren hettar upp vattnet så ökar trycket i ledningen så att keramikskivorna pressas isär. I så fall kan du vara glad att det läcker ut i vasken och att inte rören under diskbänken börjar läcka.
Spännande! Kan inte så mycket om back- och säkerhetsventiler, men var finns dessa keramikskivor?

Som du säger var täckhylsan fel, var stressad för jag filmade bara. Men den läcker likväl.

Tack på förhand, Petter
 
P Pee_road skrev:
Spännande! Kan inte så mycket om back- och säkerhetsventiler, men var finns dessa keramikskivor?

Som du säger var täckhylsan fel, var stressad för jag filmade bara. Men den läcker likväl.

Tack på förhand, Petter
Skivorna sitter i "den blå burken", dvs reglerpaketet. Läcker den avsett vridning på spaken (om det är kall eller varmsidan som läcker)? I så fall skulle det möjligen kunna vara en ledtråd.
Om reglerpaketet du sätter i aldrig varit monterat innan så är det lite klurigare, frågan är då om du dragit åt ordentligt.
 
det kan vara att styrtapparna bottnar för tidigt ,se till att bottnen på hålen är fria från ev kalk annars prova korta styrtapparna lite
 
T tergo skrev:
det kan vara att styrtapparna bottnar för tidigt ,se till att bottnen på hålen är fria från ev kalk annars prova korta styrtapparna lite
Tack för svar!
De bottnar, eller det finns ingenting i de hål där de ska sitta iaf. Och läckan började uppstå plötsligt en dag...
 
B Bee skrev:
Skivorna sitter i "den blå burken", dvs reglerpaketet. Läcker den avsett vridning på spaken (om det är kall eller varmsidan som läcker)? I så fall skulle det möjligen kunna vara en ledtråd.
Om reglerpaketet du sätter i aldrig varit monterat innan så är det lite klurigare, frågan är då om du dragit åt ordentligt.
Ok! I det jag kallar insats tror jag. Den läcker lika mycket oavsett hur jag vrider kranen, oavsett vilken insats som sitter i.

Det var en sådan värmare: https://www.clage.com/sv/produkter/kompakt-genomstroemningsvaermare/cex-u

När elektrikern monterade den nya genomströmningsvärmaren så gick något sönder vid fästet vid slangen, så han gjorde liksom en extra slang som han kopplade in så att den skulle passa. Denna (https://www.clage.com/assets/gfx/accessories/aab3238922bcc25a6f606eb525ffdc56.jpg) . Kan det ha något med det att göra?
 
Ja, det enda jag kan komma på är som jag sa att skivorna pressas isär pga för högt tryck. Ta tipset du fick tidigare och ring till FMM:s kundsupport. De är grymma!
 
Äntligen, och av en händelse, så vet jag varför kranen läcker! Av en tillfällighet stängde jag av in vattnet till genomströmningsberedaren - och då slutade det droppa!

Jag tror det kan bero på att elektrikern - när han installerade en ny värmare - tog sönder någon reduceringskoppling och installerade den där extra slangen istället (som fanns till hands). Säkert därför, tänker jag.
 
  • Vattenrör, kopplingar och plastslangar under diskbänk, med genomströmningsberedare monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.