1 750 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Läckande kökskran FM Mattsson 9000
Medlem
· Västra götaland
· 44 inlägg
Jag delar din frustration. Svårt att förklara varför det rinner…P Pee_road skrev:
Min egen erfarenhet är att det blir enklare att köpa nytt. Slipper då alla sådana här problem.
Finns oftast något att hitta till extrapris ngn stans, så blir det inte så dyrt.
Lite synd då det känns bättre att laga…
Spännande! Kan inte så mycket om back- och säkerhetsventiler, men var finns dessa keramikskivor?B Bee skrev:Du monterar tächylsan bakofram. Den höga delen ska vara mot väggen. Nu stänger inte spaken som den ska.
Om den började läcka efter att du installerat genomströmningsvärmaren och du inte varit på kranen kan det vara så att du har backventil men inte fungerande säkerhetsventil. Det som kan hända då är att när värmaren hettar upp vattnet så ökar trycket i ledningen så att keramikskivorna pressas isär. I så fall kan du vara glad att det läcker ut i vasken och att inte rören under diskbänken börjar läcka.
Som du säger var täckhylsan fel, var stressad för jag filmade bara. Men den läcker likväl.
Tack på förhand, Petter
Skivorna sitter i "den blå burken", dvs reglerpaketet. Läcker den avsett vridning på spaken (om det är kall eller varmsidan som läcker)? I så fall skulle det möjligen kunna vara en ledtråd.P Pee_road skrev:
Om reglerpaketet du sätter i aldrig varit monterat innan så är det lite klurigare, frågan är då om du dragit åt ordentligt.
Ok! I det jag kallar insats tror jag. Den läcker lika mycket oavsett hur jag vrider kranen, oavsett vilken insats som sitter i.B Bee skrev:Skivorna sitter i "den blå burken", dvs reglerpaketet. Läcker den avsett vridning på spaken (om det är kall eller varmsidan som läcker)? I så fall skulle det möjligen kunna vara en ledtråd.
Om reglerpaketet du sätter i aldrig varit monterat innan så är det lite klurigare, frågan är då om du dragit åt ordentligt.
Det var en sådan värmare: https://www.clage.com/sv/produkter/kompakt-genomstroemningsvaermare/cex-u
När elektrikern monterade den nya genomströmningsvärmaren så gick något sönder vid fästet vid slangen, så han gjorde liksom en extra slang som han kopplade in så att den skulle passa. Denna (https://www.clage.com/assets/gfx/accessories/aab3238922bcc25a6f606eb525ffdc56.jpg) . Kan det ha något med det att göra?
Äntligen, och av en händelse, så vet jag varför kranen läcker! Av en tillfällighet stängde jag av in vattnet till genomströmningsberedaren - och då slutade det droppa!
Jag tror det kan bero på att elektrikern - när han installerade en ny värmare - tog sönder någon reduceringskoppling och installerade den där extra slangen istället (som fanns till hands). Säkert därför, tänker jag.
Jag tror det kan bero på att elektrikern - när han installerade en ny värmare - tog sönder någon reduceringskoppling och installerade den där extra slangen istället (som fanns till hands). Säkert därför, tänker jag.
Klicka här för att svara