Har en 2 1/2 år gammal engreppsblandare från Gustavsberg som börjat läcka (där pilen visar på bilden nedan). Inte så att det sipprar ut vatten konstant men ändå tillräckligt mkt för en rejäl pöl vissa mornar när man kommer in i badrummet.
Är det byte av insats som gäller? Vi har medelhårt vatten (7-8 dH) och det bildas en del kalkavlagringar lite här och var.
Blandaren har även börjat kännas ganska trög att öppna/vrida på så jag antar att det kanske finns ett samband?
Är det byte av insats som gäller? Vi har medelhårt vatten (7-8 dH) och det bildas en del kalkavlagringar lite här och var.
Blandaren har även börjat kännas ganska trög att öppna/vrida på så jag antar att det kanske finns ett samband?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min uppfattning är att reservdelar är dyrt och svårt att få perfekt efter byte. I slutänden kostar det mindre att köpa en ny blandare på kampanj.offlarjon skrev:
Har en 2 1/2 år gammal engreppsblandare från Gustavsberg som börjat läcka (där pilen visar på bilden nedan). Inte så att det sipprar ut vatten konstant men ändå tillräckligt mkt för en rejäl pöl vissa mornar när man kommer in i badrummet.
Är det byte av insats som gäller? Vi har medelhårt vatten (7-8 dH) och det bildas en del kalkavlagringar lite här och var.
Blandaren har även börjat kännas ganska trög att öppna/vrida på så jag antar att det kanske finns ett samband?
[bild]
Ett bra första steg är att demontera insatsen och lägga den i ättika med lite bikarbonat eller citronsyra över natten.offlarjon skrev:
Har en 2 1/2 år gammal engreppsblandare från Gustavsberg som börjat läcka (där pilen visar på bilden nedan). Inte så att det sipprar ut vatten konstant men ändå tillräckligt mkt för en rejäl pöl vissa mornar när man kommer in i badrummet.
Är det byte av insats som gäller? Vi har medelhårt vatten (7-8 dH) och det bildas en del kalkavlagringar lite här och var.
Blandaren har även börjat kännas ganska trög att öppna/vrida på så jag antar att det kanske finns ett samband?
Givetvis krävs en rejäl rengöring invändigt i blandarhuset också.
Men det förutsätter ju att du har separata avstängningsventiler till badrummet eller enkom blandaren.
Ok ja jag får nog göra det tänker jag. Ska inhandla en avhärdade här under året för kalken ställer till det överallt.Krilleman skrev:
Ser inga ballofixer alls bakom badrumskommoden så det får nog bli att strypa inkommande vatten helt tyvärr.
Klicka här för att svara