Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Om man fäller in kopparrör för tappvatten i en Leca-vägg, behöver man troligtvis täcka över röret i spåret det ligger i.
Jag håller på att installera lite matningar till en verkstadsbänk med bänkskåp och det smidigaste blir att fälla in rören i väggen bakom bänkskåpen. I och med att infällningen täcks i sin helhet av skåpen behöver det inte vara ”snyggt”. Jag skulle egentligen kunna strunta i utseendet och lämna ”rörgraven” öppen.
Däremot är jag rädd att kondens kommer att bildas på kallvattenröret och droppa i spåret bakom skåpet. Både i väggen och mot bakstycket av skåpen. Vad är då bästa sätt att förhindra detta? Någon form av isolering behövs runt kopparröret.
- PU-skum? Enkelt att arbeta.
- Armaflex? Blir lite pilligt att knô in i spåret, men funkar säkert bra.
- putsa in hela röret? Billigt och hyfsat enkelt.
- EPS-betong?
Rörgraven är kanske 4 cm bred och 4 cm djup, men kan vidgas vid behov. Ja, det kommer att blir presskopplingar i dolt montage, men den risken tar jag i en verkstad med golvbrunn.
Ej skalenlig skiss
Jag håller på att installera lite matningar till en verkstadsbänk med bänkskåp och det smidigaste blir att fälla in rören i väggen bakom bänkskåpen. I och med att infällningen täcks i sin helhet av skåpen behöver det inte vara ”snyggt”. Jag skulle egentligen kunna strunta i utseendet och lämna ”rörgraven” öppen.
Däremot är jag rädd att kondens kommer att bildas på kallvattenröret och droppa i spåret bakom skåpet. Både i väggen och mot bakstycket av skåpen. Vad är då bästa sätt att förhindra detta? Någon form av isolering behövs runt kopparröret.
- PU-skum? Enkelt att arbeta.
- Armaflex? Blir lite pilligt att knô in i spåret, men funkar säkert bra.
- putsa in hela röret? Billigt och hyfsat enkelt.
- EPS-betong?
Rörgraven är kanske 4 cm bred och 4 cm djup, men kan vidgas vid behov. Ja, det kommer att blir presskopplingar i dolt montage, men den risken tar jag i en verkstad med golvbrunn.
Ej skalenlig skiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Det är golvvärme precis under ända ut till innerväggen. Har även genomföringen för utkastare i samma vägg och den fryser inte trots köldbryggan med genomföringen i koppar. Det är också uppmätt att även Leca-väggen bakom fasadmätaren inte får minusgrader, trots att den bara är 10 cm tjock och bakom elcentralen.Matti_75 skrev:
Slutligen hade farsan VVS-ingenjören intygat att det aldrig kommer att frysa. Nu har jag tyvärr inte möjlighet att fråga honom längre om t.ex trådens ursprungliga ämne.
😉
Kopparrör rör sig ganska mycket med temperaturskiftningar, särskilt om det är långa raksträckor. Jag har 7 meter raksträcka till mitt kök, och där ser man att röret rör sig nästan en centimeter i ena änden (vid en 90 graders sväng, andra sidan är i praktiken fixerad i en vägggenomföring) när varmvattnet har kallnat i rören och jag spolar nytt varmvatten genom röret.Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara