Om man fäller in kopparrör för tappvatten i en Leca-vägg, behöver man troligtvis täcka över röret i spåret det ligger i.
Jag håller på att installera lite matningar till en verkstadsbänk med bänkskåp och det smidigaste blir att fälla in rören i väggen bakom bänkskåpen. I och med att infällningen täcks i sin helhet av skåpen behöver det inte vara ”snyggt”. Jag skulle egentligen kunna strunta i utseendet och lämna ”rörgraven” öppen.

Däremot är jag rädd att kondens kommer att bildas på kallvattenröret och droppa i spåret bakom skåpet. Både i väggen och mot bakstycket av skåpen. Vad är då bästa sätt att förhindra detta? Någon form av isolering behövs runt kopparröret.
- PU-skum? Enkelt att arbeta.
- Armaflex? Blir lite pilligt att knô in i spåret, men funkar säkert bra.
- putsa in hela röret? Billigt och hyfsat enkelt.
- EPS-betong?

Rörgraven är kanske 4 cm bred och 4 cm djup, men kan vidgas vid behov. Ja, det kommer att blir presskopplingar i dolt montage, men den risken tar jag i en verkstad med golvbrunn.

Ej skalenlig skiss

Skiss över Leca-vägg med bänkskåp och kopparrörsinstallation, visar infällt 15 mm Cu-rör genom väggen bakom bänkskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Täck det inte, flytta ledningen till ytterväggens insida istället så minskar du frysningsrisken och gör tidningen/reparationen/bytet om det väl fryser så mycket lättare.

F fribygg skrev:
flytta ledningen till ytterväggens insida istället så minskar du frysningsrisken
Ver inte om det framgick av skissen, men röret är placerat på den varma sidan. Utomhus till höger i skissen

• Gilla
Johannes59
  • Laddar…
Även på den varma sidan av väggen finns det kanske risk för frysning, leca är inte nått vidare isoleringsmtrl

F fribygg skrev:
Även på den varma sidan av väggen finns det kanske risk för frysning, leca är inte nått vidare isoleringsmtrl
Risken för frysning finns inte. Det är skydd mot kondens jag är ute efter i första hand.

Claes Sörmland
Puts måste väl bara lämpligast. Håller luftrörelse borta och putsen transporterar fukt på samma sätt som LECA-blocket.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Puts måste väl bara lämpligast. Håller luftrörelse borta och putsen transporterar fukt på samma sätt som LECA-blocket.
Så tänkte jag också, tills jag började fundera på om kopparrören rör sig för mycket med temperaturskiftningar. De kanske inte gör det i praktiken.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så tänkte jag också, tills jag började fundera på om kopparrören rör sig för mycket med temperaturskiftningar. De kanske inte gör det i praktiken.
Varför inte RIR- pex?

AXS
Gipsputs, går sjukt snabbt. Krångla inte till det mer än nödvändigt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror att risken för att det fryser är ganska hög. Leca isolerar sämre och du ställer ett skåp framför som hindrar värmen att nå dit.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag tror att risken för att det fryser är ganska hög. Leca isolerar sämre och du ställer ett skåp framför som hindrar värmen att nå dit.
Jag tror att byggnaden inte är belägen i vårat svenska klimat (om det inte är nån frysrisk)

F fribygg skrev:
Jag tror att byggnaden inte är belägen i vårat svenska klimat (om det inte är nån frysrisk)
Ja men ingen förklaring från Ts varför det inte kan frysa.

F fribygg skrev:
Varför inte RIR- pex?
Har överskott på kopparrör och presskopplingar. Sparsamhet.
Annars hade jag säkerligen valt det istället. Resten av huset är RiR.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja men ingen förklaring från Ts varför det inte kan frysa.
Det är golvvärme precis under ända ut till innerväggen. Har även genomföringen för utkastare i samma vägg och den fryser inte trots köldbryggan med genomföringen i koppar. Det är också uppmätt att även Leca-väggen bakom fasadmätaren inte får minusgrader, trots att den bara är 10 cm tjock och bakom elcentralen.
Slutligen hade farsan VVS-ingenjören intygat att det aldrig kommer att frysa. Nu har jag tyvärr inte möjlighet att fråga honom längre om t.ex trådens ursprungliga ämne.
😉

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kopparrör rör sig ganska mycket med temperaturskiftningar, särskilt om det är långa raksträckor. Jag har 7 meter raksträcka till mitt kök, och där ser man att röret rör sig nästan en centimeter i ena änden (vid en 90 graders sväng, andra sidan är i praktiken fixerad i en vägggenomföring) när varmvattnet har kallnat i rören och jag spolar nytt varmvatten genom röret.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.