K
Hej

Jag försöker förstå hur Vatette V6 ska användas för rör-i-rör genom vägg i duschutrymme när väggarna har plastmatta.

Fråga 1
Som jag har förstått det skärs ett hål i plastmattan som är något mindre än bockfixturens rördel, därefter träs mattan över på samma sätt som runt ett avlopp och tätas med Aquatät. Eftersom utsticket på Vatette är relativt litet vid plastmatta används en förhöjningsbricka för att få större utstick och därmed utrymme för tätning mot bockfixturen. Stämmer detta?

Fråga 2
Hur är fuktsäkerheten löst mellan bockfixtur och skyddsrör? Tätskiktet ligger mot själva bockfixturen och inte mot skyddsröret. Finns det risk att vatten kan tränga in i glipan mellan skyddsrör och bockfixtur?

I Vatettes monteringsanvisning är det något otydligt hur plastmatta ska hanteras, vilket gör det svårt att verifiera att arbetet är korrekt utfört. Tyvärr svarar inte Vatettes support på frågor från privatpersoner.

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/637686_Vatette_VaggenomföringssystemV6Bla.pdf

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar,
Tomas

Redigerat:
System v6 är väldigt beprövat.
Mattan+tätning ger ju en liten radie, förhöjningsbrickan gör att kopplingsdelen ligger plant mot underlaget.

I väggbockfixturen sitter en oring som tätar mellan fixtur och medierör.

K
mexitegel mexitegel skrev:
System v6 är väldigt beprövat.
Mattan+tätning ger ju en liten radie, förhöjningsbrickan gör att kopplingsdelen ligger plant mot underlaget.

I väggbockfixturen sitter en oring som tätar mellan fixtur och medierör.
Tack för snabbt svar, det uppskattas!
Bara för att förtydliga, stämmer mina andra påståenden i fråga 1?

Jag har V6 i mitt badrum men jag rekommenderar inte systemet på grund av de hemska böjarna ut mot kranarna.

Det ska tydligen finnas något annat RIR-system som inte kräver samma böjar (rören slutar raka i behållare av något slag) som är smartare. Hinner inte slå upp vad systemet heter nu, dock.

R ReMaxBerea skrev:
Jag har V6 i mitt badrum men jag rekommenderar inte systemet på grund av de hemska böjarna ut mot kranarna.

Det ska tydligen finnas något annat RIR-system som inte kräver samma böjar (rören slutar raka i behållare av något slag) som är smartare. Hinner inte slå upp vad systemet heter nu, dock.
Du tänker kanske på LK's väggdosor?

Väggdosa med röranslutning, grå och gul detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ser väl bra ut på papperet, men man får ju en dold skarv inuti väggen, så man måste sätta en inspektionslucka bakom dosorna. Så jag har svårt att se några fördelar i praktiken?

OBS! LK Systems rekommendation om användning av PE-X rör för anslutning till väggdosor, och varning mot dolda fogar utan serviceöppning.

Servicebox med öppen lucka som visar två LK-väggdosor kopplade till rör. Text ovanför beskriver installation och behovet av en inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
De ser väl bra ut på papperet, men man får ju en dold skarv inuti väggen, så man måste sätta en inspektionslucka bakom dosorna.
Det var de jag tänkte på, men jag trodde att skarven var i dosan och att dosan är åtkomlig.

I så fall är v6 mycket smartare.

useless useless skrev:
Du tänker kanske på LK's väggdosor?

[bild]

De ser väl bra ut på papperet, men man får ju en dold skarv inuti väggen, så man måste sätta en inspektionslucka bakom dosorna. Så jag har svårt att se några fördelar i praktiken?

[bild]

[bild]
Kör man med pex 16mm (vilket väl kanske är det vanligaste) så behövs ingen inspektionslucka. Men det känns ändå lite otryggt jämfört med obruten slang hela vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.