Jag har bytt blandare i köket till en som har softpex rör. Vv och kv är klamrade precis under anslutningen/övergången till softpex helt enligt säkervatten. Men på deras skiss ser det ut som att man på något sätt ska fästa tilloppslangen till diskmaskinen? Just nu hänger softpexslangen och diskmaskinsslangen (ihopkopplade) helt löst ifrån blandaren, men hur skulle man fästa nån del av den av den ihopkopplade slangen, och var?

Rickard.
En bild säger mer en 1000 ord men ja den ska fästas så den inte hänger från blandaren. Man kan göra på många olika sätt men det kan vara så enkelt som ett eller två buntbandsfästen under kopplingen.

Allt känns ju självklart för en själv, men här kommer bilden
Under diskbänken med vattenledningar, två grå slangar, ett eluttag och en koppling på varmvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag mailade till och med säker vatten, och fick svaret att jag skulle kontakta en certifierad firma som skulle kunna installera en lösning…

Men då skulle jag kunna stripa fast den slangen vid kopplingen, till VV röret ovanför klämman?

Krilleman
lnilsson lnilsson skrev:
Jag mailade till och med säker vatten, och fick svaret att jag skulle kontakta en certifierad firma som skulle kunna installera en lösning…
Ja det var ju ett konstigt svar.
Fast jag har även ifrågasatt flera suspekta lösningar & produktval och inte fått något svar alls direkt till säkervatten.

Bara luddiga svar likt ditt. Ungefär som dom själva inte vet vad dom ska svara på konkreta sakliga frågor. Jättekonstigt!

Men bilden på sidan 46 beskriver väl vad som förväntas av dylik installation om man enkom kikar i regelverket. Klamma under aquastoppet.

Men du verkar ha en förlängningsslang till diskmaskinen?

https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Diagram över köksblandare med kopparrör och mjukt PEX-rör. Anslutningar visas med kommentarer om klamring ovan och under kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Nja, jag har en gammal diskmaskin som inte har nån vattenstopgrej, så det är bara 3/4 anslutning på diskmaskinen där jag satte en stålomspunnen pex (satt en naken pex där innan).

Bästa svaret

Rickard.
Jag gillar inte tanken av att strippa fast på röret fast det såklart uppfyller samma funktion, ditt val.

Denna funkar också om man skruvar försiktigt, kanske mer "rätt"...
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-vit-rorklamma-enkel-8-15-mm/
Annars kanske det finns nått elklammer som också skulle fungera lika bra, det är ju verkligen ingen svår uppgift den ska uppfylla.

(Det säljs och installeras fortfarande diskmaskiner utan aquastop, i alla fall nyligt)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag gillar inte tanken av att strippa fast på röret fast det såklart uppfyller samma funktion, ditt val.

Denna funkar också om man skruvar försiktigt, kanske mer "rätt"...
[länk]
Annars kanske det finns nått elklammer som också skulle fungera lika bra, det är ju verkligen ingen svår uppgift den ska uppfylla.

(Det säljs och installeras fortfarande diskmaskiner utan aquastop, i alla fall nyligt)
Jag hade en sådan klämma liggande efter badrumsrenoveringen så jag har skruvat upp den. Det ser väl lite bättre ut än stripes. Men jag är lite förundrad över att det inte finns någon given lösning/klämma för softpex direkt skruvat ihop med en pex-slang utan aquastop hos säkervatten, bara en luddig skiss och direktiv att den ska klamras fast.

lnilsson lnilsson skrev:
Men då skulle jag kunna stripa fast den slangen vid kopplingen, till VV röret ovanför klämman?
Jag skulle stripa fast den undre flexslangen i det kromade röret och sedan somna om. Inget fladdrar runt, inga tryckslag får rören att röra sig slangen hänger inte i softpex osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.