144 läst ·
2 svar
144 läst
2 svar
Varför sänkpump i borrhål
Har en gamnal grundfos ejektorpump med hydrofortank och vattenfilter, pumpen har gjort sitt då den frusit sönder (ejektorn är jag osäker på men >25år) och ska bytas, nu till lite frågor av er som har bred och god kunskap i ämnet. Ljudnivå från pump är inte av betydelse då sllt är installerat i ett pumphus på tomten där borrhålet är.
- Argument för att jag ska byta till sänkpump (elförbrukningen oviktig, vet ett den är väsentligt lägre)
- Vad/hur stor är risken att en sänkpump fastnar i borrhålet?
- vad behöver bytas i snstallationen? Slangarna i borrhålet är >30 år.
- Vad kan jag räkns med för livslängd på en sänkpump?
- Vad för underhåll kan jag räkna med att en sänkpump behöver? (Jag har reparerat otaliga centrifugslpumpar från 0,5 kW-5 kW, men ingen erfarrnhet av sänkpumpar)
- Argument för att jag ska byta till sänkpump (elförbrukningen oviktig, vet ett den är väsentligt lägre)
- Vad/hur stor är risken att en sänkpump fastnar i borrhålet?
- vad behöver bytas i snstallationen? Slangarna i borrhålet är >30 år.
- Vad kan jag räkns med för livslängd på en sänkpump?
- Vad för underhåll kan jag räkna med att en sänkpump behöver? (Jag har reparerat otaliga centrifugslpumpar från 0,5 kW-5 kW, men ingen erfarrnhet av sänkpumpar)
Redigerat:
Har inte kontrollerat, de va gamla svärfar som borrade, men skulle tippa på nånstans runt 60m (jag behöver pejla det före jag köper pump) vattenytan är 5-8 m ner.
Då när anläggningn byggdes fanns nog inte sänkpump med i funderingarna vet jag.
Men se frågorna, jag har koll på en hel del i ämnet pumpar, men ingen erfarenhet av sänkpumpar i borrhål.
Då när anläggningn byggdes fanns nog inte sänkpump med i funderingarna vet jag.
Men se frågorna, jag har koll på en hel del i ämnet pumpar, men ingen erfarenhet av sänkpumpar i borrhål.
Redigerat:
Klicka här för att svara