EDIT: Problemet verkar vara löst. Av någon anledning har vi tryck och vatten igen! Vilken lättnad.

GRUNDPROBLEMET:
Vi har egen brunn och nu på morgonen blev tryck svagare tills det inte längre kommer något vatten.
Tacksam för tips på vad jag kan försöka kolla. Vet inte själv vad det är som är orsaken.
El finns, värmekablar från brunn och vidare till huset är varma.
Vi har för några år sen bytt ut
TRYCKSTRÖMBRYTAREN och i samband med det visade det sig att den nya som installerades var trasig (DOA). Innan det konstaterades gjordes många felsökningar av elektriker. Men då jag gjorde en motsvarande video och beskrev, insåg VVS:aren att det inte var ett elproblem. Är det här troligen ett VVS eller el-problem? Tyvärr känns det akut och utryckningar från akutfirmor från både VVS håll och elektriker är kostsamma.

Har gjort en snabb video där jag uttrycker vad jag ser.
Mycket tacksam om nån kan tipsa om nån inte för avancerad del i felsökningen.
I nästa steg skulle det vara bra att få tips på bra VVS firma eller elektriker som kan lösa problemet utan att det är elakt dyrt. 🤔

• Vattenpumpinstallation med slangar och tryckmätare i en brunnsmiljö, grått grus, elektriska kopplingar. Problem med svagt vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckströmbrytare och manometer med anslutna slangar och rör vid privat brunn.
    Skapa konto
Redigerat:
Går pumpen igång?

• Gilla
MaxBackstrom och 2 till
  • Laddar…
Räkna med att felsökning av vvs på helg kostar minat 5000 bara stt de ommer ut

Är det en gammal pump kan den behöva bytas. Eller så är det bara elfel.
Kan du använda en multimeter kan du ju se om felet sitter på tryckvakten

• Gilla
MaxBackstrom och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Går pumpen igång?
Nej, den gjorde inte det.
Men nu är den igång och vi har tryck och vatten tillbaka. Jag har ingen aning om vad som hänt eller varför men är enormt tacksam att det kommer vatten ur kranarna.

Du kan ha skit i röret till tryckbrytaren som gör att den inte ser trycket direkt.

Appendix Appendix skrev:
Är det en gammal pump kan den behöva bytas. Eller så är det bara elfel.
Kan du använda en multimeter kan du ju se om felet sitter på tryckvakten
Nu fungerar det igen! Vet inte vad som hänt eller varför men är tacksam att ha vatten igen.

Pumpen är inte väldigt gammal. Vi bytte från ursprungligt system som tryckte ner vatten för att få upp vatten med tryck, till en sänkpump för 10-15 år sen.
Jag kan använda en multimeter men vet inte var jag ska kolla. Minns att elektriker som felsökte då (se första inlägget i posten) mätte en hel del då den nya "tryckvakten" installerades för mindre än tio år sen.

D Dilato skrev:
Du kan ha skit i röret till tryckbrytaren som gör att den inte ser trycket direkt.
Hmm, man lär sig alltid något nytt. Kan alltså det vara orsaken till att det först inte funger och sen ändå hoppar igång?
I så fall, vad är bra att göra för att det inte ska hända igen?

Förutom vad som beskrivs i länken när det gäller rengöring av tryckkammaren:

Tryckbrytaren bör sitta på en rör ca 20 cm lodrätt rakt upp ovanför T-kopplingen, det är för att partiklar och annat inte skall fylla upp gummikammaren i tryckbrytaren så att det får allt svårare med tiden att slå om brytaren för att kammaren blir full med substans och hindra rörelserna. Av samma orsak skall brytaren heller inte sitta på sidan eller nedåt som man ibland ser i installationer.

Med (minst) 20 cm höga röret så säkrar man att vattnet närmast upp mot kammaren är så partikelfri som möjligt med en gravimetrisk sedimenteringsprocess i den 20 cm långa röret mot T-kopplingen och på sätt minskar takten på kammarens fyllnad med partiklar och smuts - med de längre röret så försvåras också utbytet mot nytt vatten efter rörlängden och då fylls det inte på med närsalter som kan underhålla en biologisk påväxt i kammaren (av samma orsak varför man stänger kranarna på stigarröret till en hydrofor när man inte specifikt vill se vattennivån - för att minska påväxten på insidan av glas eller plaströret för att det blir brist på närsalter när vattnet inte byts ut längre)

Rent åtkomstmässigt hade den 20 cm långa röret också underlätta väsentligt i att kunna skruva bort kammaren från tryckbrytaren för rengöring och kanske inte ens behöver koppla ur elen för rengöringsjobbet (dock stäng av strömmen först) gentemot nu när det är skruvat stumt mot T-kopplingen...

Redigerat:
  • Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Tryckbrytaren bör sitta på en rör ca 20 cm lodrätt rakt upp ovanför T-kopplingen, det är för att partiklar och annat inte skall fylla upp gummikammaren i tryckbrytaren så att det får allt svårare med tiden att slå om brytaren för att kammaren blir full med substans och hindra rörelserna.
Denna morgon (två dygn senare) har vi samma problem igen. Jag lyckas få den att arbeta upp trycket efter jag knackat på "glaset" på sidan av tryckströmbrytaren. Exakt så gjorde jag vintern 2022 då en VVS firma bytt till en ny tryckströmbrytare men den var DOA, alltså ny men icke fungerande. Då jag visade VVS killen videon bytte han ut den nya och skickade tillbaka den nya trasiga.
Så här gjorde jag 2022 och det är även en temporär lösning som tack och lov fungerade även nu på morgonen idag.

Är det ni beskrivit med smuts/skräp/substans den enda rimliga orsaken till problemet, undrar jag.
Jag är tacksam för all kunskap!

Fast var sitter allt detta? Tänkte så det inte fryser vid vissa delar ? Att det sitter en värmekabel ner i slangen betyder ju inte att allt är frostskyddat om det är -20 i utrymmet.

S Stefan1972 skrev:
Fast var sitter allt detta? Tänkte så det inte fryser vid vissa delar ? Att det sitter en värmekabel ner i slangen betyder ju inte att allt är frostskyddat om det är -20 i utrymmet.
Ursäkta sent svar.
VVS mannen som installerade tryckströmbrytaren 2022, sa igår förmiddag i telefon att det kan vara en liten partikel/gruskorn/skräp som kan sätta sig i det lilla hålet (storlek som ett nålsöga) som är en del i funktionen på tryckströmbrytaren. Han sa även att det kanske inte händer igen men han kan komma inom en till max två dagars varsel om det blir stopp en tredje gång.

En god vän med egen brunn nämnde precis som du, temperaturen som en faktor. Att det kan vara en liten iskristall som sätter sig i hålet.

Det är ett litet, isolerat "hus" bakom vårt hus, vars ena vägg är husväggen. Jag ökade temp på en frostvakt på väggen där inne, som är ganska varm nu. Dessutom har jag lagt de fria delarna av värmekablar (som går i vattentilloppet och vidare till ett stall), under vattentilloppet, under tryckströmbrytaren. I en förhoppning att det inte ska frysa i det stillastående vattnet. Jag mätte igår kväll temperaturen på stengolvet där inne och det var några plusgrader.

• Vattenslangar och rörkopplingar under mark med grus, grön och blå slang ihoptrasslade, etikett synlig på vattensystemet i en byggmiljö.
    Skapa konto
Nu ska problemet vara löst.
VVS som installerade tryckströmbrytaren 2022 har installerat en ny. Här är bilder på den gamla. I en av bilderna har jag försökt göra rent lite för att hitta "hålet" under.

• Gammal tryckströmbrytare med smuts runt ett centralt hål, omgiven av skruvar på en grå bas.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal tryckströmbrytare med synliga mässingsdetaljer och skruvar, delvis rengjord yta för att identifiera komponentens inre hål.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.