Hej!

Jag är mitt uppe i att renovera tvättstugan i källaren och flytta golvbrunnen och lägga till en extra anslutning för en diskho. Och under ytan visade det sig vara lerrör/keramikrör från Höganäs som man fick lära sig hur ömtåliga de är.. Jag har nu till slut fått fram ett friskt lerrör som jag nu behöver ansluta mig mot.

Lerröret är 130 mm på utsidan och 100 mm på insidan och det som kommer anslutas mot det är avloppet från köket och tvättstugan. Ser ut ungefär såhär:

Schema över röranslutningar i tvättstuga, visar diskho och tvättmaskin anslutna till ett rör från kök på våningen över.

Min första idé var att använda 110 mm och ansluta det mot lerröret, och hittade då en gummikoppling som passar på insidan av lerröret och ansluter runt plaströret.

Diagram av röranslutning med mått: 110 mm plaströr, anslutning till 100 mm insida och 130 mm utsida lerrör, visar Purus Plug-in modell.

Men det blev rätt mycket mindre i diameter vid kopplingen så funderar om man istället ska gå ned i diameter till 75 mm istället och använda en enkel gummikoppling.

Diagram över rörkopplingar i en tvättstugerenovering, med fokus på anslutningen mellan lerrör (100 mm) och plaströr (75 mm) med en Purus-koppling.

Vad tror ni? Är det dumt att köra på 75 mm istället? Eller hur riskfyllt är det att få stopp med förminsnkingen som kommer med att köra 110 mm?

Claes Sörmland
Claes Sörmland
Låter vettigt, keramikrören är nog lite smalare än mina gamla betongrör var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.