Hejsan.

Jag har en plan att försörja mitt sommarhus med dricksvatten.

Vad tycker ni om följande kedja?

1: Grovfilter för regnvattnet. - Utomhus
2: 1000L Tank att samla regnvatten i. - Utomhus
3: Hydroforpump (Jula ) - Inomhus
4: Hydroforpumpsfilter - Inomhus
5: Cintropur NW25 Filter (UV lampa) - Inomhus

När jag kollar på Julas Hydrofonpumpar så är jag inte säker om man kan använda dessa till dricksvatten men jag har ju filtret efteråt? Borde inte det funka då? Detta vatten planerar jag att man ska kunna dricka.

Sedan kommer jag ev att installera en varmvattenberedare men det är längre fram.

Hej

Är det bara för att dricka du tänker använda detta vatten eller är det för all vattenanvändning, och för hur många personer i så fall?
Tänker att det kan bli vattenbrist om sommaren är varm och regnet utebli i några veckor.

Angående dricka regnvatten så går det så klart i nödsituationer. Kokning är det som dödar mest bakterier. Annars är det någpt sorts mikrofilter eller klor som gör regnvattnet drickbart i stora mängder.

Du behöver hur som helst göra tanken helt ljustät för att slippa algodling i den.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
2. Jag föreslår att du gräver ner tanken ett par meter i backen om du inte har tillgång till nån källare eller jordkällare att placera den i.
Helst skulle jag föreslå en rostfri behållare typ beg mjölktand, men även ett nedgrävt betongrör lär fungera utmärkt.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Jag tänkte att första planen kommer att vara att ta med vatten i en stor dunk och ställa i teknikrummet som pumpen får dra vatten ifrån.

Men sen vill jg utöka vattenförrådet och tänkte ev köpa vatten varje år från nåt företag som kan fylla en kubik i en ren behållare av något slag.

Men jag är verkligen kluven om jag behöver dricka vattnet. Hemma i huset så dricker jag nästan aldrig kranvatten.

Köper mycket alkoholfri öl, ramlösa och vatten på PET. Inte bästa för miljön men så är det.

Så kanske är det onödigt med dricksvatten i systemet utan endast för att duscha, tvätta, spola toan och ändå gött att ta vatten från en tryckkran i köket när man ska koka pastavatten.

Tror ni det är dumt att fylla systemet med icke dricksvatten?

Skulle från början inte ha vatten, toa etc men om det nu finns en stor septiktank nedgrävd kan jag lika gärna gå den modernare vägen. 😀

Finns något som gör det omöjligt att borra ned till grundvatten på platsen? Visst det kostar en del tillsammans med slangar och pumpar. Men då finns det garanterat vatten i framtiden till allt.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Finns något som gör det omöjligt att borra ned till grundvatten på platsen? Visst det kostar en del tillsammans med slangar och pumpar. Men då finns det garanterat vatten i framtiden till allt.
Är lite inne på det också faktiskt. Finns massor av brunnar i närområdet och vattenkartan ser positivt på området.
Kanske är dumsnålt att inte borra...

Tankar och utrustning för regnvatten kostar säkert 20k totalt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.