224 läst ·
2 svar
224 läst
2 svar
Hur gå tillväga med nytt avlopp?
Hej! Min make och jag köpte vårt lilla hus för 25 år sen. Då fanns inte vatten eller avlopp i huset. Det finns mycket berg under huset så vi fick veta att det skulle bli mycket kostsamt med avlopp till toalett, vi hade ont om pengar så vi valde att ha en Separettoalett och endast avlopp för BDT-vatten. Det blev en låg tvåkammarbrunn med infiltrationsanläggning. Nu börjar vi bli trötta på Separetthanteringen och vill ha en vanlig toalett. Jag har läst en del, men blir överväldigad av det finns så många alternativ. Har ni några tips?
Vi funderar på om vi ska byta ut hela avloppssystemet eller kanske är det billigare med en sluten septiktank för endast en vattenspolande toalett och låta den gamla tvåkammarsbrunnen vara kvar för BDTvattnet?
Är tacksam för tips, råd och erfarenheter!
Vi funderar på om vi ska byta ut hela avloppssystemet eller kanske är det billigare med en sluten septiktank för endast en vattenspolande toalett och låta den gamla tvåkammarsbrunnen vara kvar för BDTvattnet?
Kan man behålla delar av nuvarande lösning så blir det klart billigast med sluten tank. Kolla om miljöenheten på kommunen godkänner detta. Går det att lägga tanken i en svacka på tomten o fylla över någorlunda?PalomaG skrev:
Hej! Min make och jag köpte vårt lilla hus för 25 år sen. Då fanns inte vatten eller avlopp i huset. Det finns mycket berg under huset så vi fick veta att det skulle bli mycket kostsamt med avlopp till toalett, vi hade ont om pengar så vi valde att ha en Separettoalett och endast avlopp för BDT-vatten. Det blev en låg tvåkammarbrunn med infiltrationsanläggning. Nu börjar vi bli trötta på Separetthanteringen och vill ha en vanlig toalett. Jag har läst en del, men blir överväldigad av det finns så många alternativ. Har ni några tips?
En helt ny lösning med wc+bdt drar iväg kraftigt i pris.
Prisuppgifter kan man se här
https://www.avloppscenter.se/produkt/neo-tb-5000-hamtpris/
Jag tror att det skulle gå att få ner en tank av den typen du länkade till! Jag ska kolla med kommunen om de godkänner en sån lösning.H Håbbe01 skrev:Kan man behålla delar av nuvarande lösning så blir det klart billigast med sluten tank. Kolla om miljöenheten på kommunen godkänner detta. Går det att lägga tanken i en svacka på tomten o fylla över någorlunda?
En helt ny lösning med wc+bdt drar iväg kraftigt i pris.
Prisuppgifter kan man se här
[länk]
Tack så mycket för ditt svar!
Klicka här för att svara