H
he-peter: [citat] Oktober brukar vara rätt bra produktionsmånad. Med ett batteri skulle vi vara "självförsörjande". Februari brukar man få rätt bra betalt för elen man säljer. Fick 120 öre/kWh, men med batteri blir det nog ingen försäljning i February. Årets Mai månad har börjat som riktigt bra försäljningsmånad.
2 svar · 230 läst
Kvackatore
Kvackatore: Tar upp den här insomnade tråden. Har man överskott i sin solproduktion som många har nu och elpriserna fortsätter på dessa nivåer så kan man kapa en hel del tid i återbetalningstiden på anläggningen på kort tid. Börjar påminna om Augusti/September 2022 då jag sparade in 30% av solcellsinvesteringen på ett år. [bild]
10 svar · 9,2k läst
·
P
pmd: Det finns takinstallationer där panelerna är monterade på ett slags stativ för att vinkeln mot solen ska bli bra.
5 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: [citat] Går lika bra med en liten del diskmedel, för att ta bort ytspänningenn.
54 svar · 7,4k läst
·
Biggle
Biggle: [citat] Vi kör bara på egenanvändning av solel med hjälp av batteri, elbil, och snart en elpatron i akumulatortanken. Då borde vi från ca mitten av april till augusti vara 100% oberoende av inköp. Elområde 3. Tror inte man skall räkna med nån som helst form av ersättning för att sälja, eller stödtjänster längre tyvärr. När vi installerade solceller för 6-7 är sedan fick man
10 svar · 4,8k läst
U
Uffe-Nacka: [citat] Eller gå bakom fönsterfoder och genom fönsterkarm, om det går att få till snyggt
14 svar · 755 läst
·
Kvackatore
Kvackatore: En ren generell kommentar - man köper inte solceller för att i första hand sälja el, man gör det för att slippa köpa el. Överskottet du får blir troligtvis under de tiderna det råder lågprisnivå på elpriset, du får alltså inte särskilt mycket betalt för det. För att kunna sälja överskottet när det är bättre betalt så behöver du ett batteri. Se dagens pris nedan vilket är
32 svar · 11,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] SolarEdge tillverkar inga paneler (längre). De tillverkar växelriktare, optimerare och batterilager. Grundat och har HK i Israel.
33 svar · 8,2k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det kommer att rullas ut i typ slutet av maj. Betatester börjar nästa vecka.
35 svar · 15,3k läst
·
H
he-peter: [citat] Har du kört tester? Laddningsförluster vid låg effekt. Skulle tror en bil drar minst 300 till 500w under laddningen för att hålla igång all electronic mm. Men jag förstår ditt resonemang. Jag tror faktiskt med, att jag skulle sparar på effektavgift i kombination med ett litet batteri, (5kwh) då måste man inte vara så jätte disciplinerad. Glöm inte damsugaren. Den kan vara en
117 svar · 7,7k läst
·
G
GulWeb: [citat] Ett enklare sätt är att ta en pensionerad router, (ur skräplådan) och ge Sigenergyburken ett eget nät där den kan skrika bäst den vill. (madrasserad cell). GulWeb
17 svar · 611 läst
R
roli: [citat] Det går att fixa. Skicka ett PM med din mejladress så kommer pdf:en.
27 svar · 4,9k läst
K
knightjocke: 1, se till att det är förberett så att du i framtiden kan dra en datakabel. Med rör alltså. Man vet inte vad som händer på teknikfronten. Dumt och låsa in sig. Men du framtidssäkrar ju med 4 istället för tilltänkta 2 trådar vilket är bra. Kabeln i sig är inte de dyra. Men det kan i framtiden bli IP-baserade lösningar i framtiden och så räcker det med att de är på samma
1 svar · 260 läst
·
D
danieloz: Hej, Har precis köpt en 1,5 plansvilla på 190kvm som även har en uppvärmd pool. För att minska elförbrukningen så sitter jag och funderar på att installera solceller. Taket är i sydvästläge utan hinder, förutom en skorsten. Men taket lades när huset byggdes, 2004, och lades då med plastfolie och saknar ströläkt. Taket ser helt och fint ut, och vind + pannor inspekterades utan
0 svar · 262 läst
Biggle
Biggle: tvätt, torktumlare och matlagning med ugn å spis. Å då går bara solcellerna på halvfart :) Nästa steg är en elpatron i extratanken för resterande överskott. Så slipper bergvärmen gå på sommaren.
28 svar · 1,8k läst
·
M
Martinsand12345: [citat] Jag har tjatat till mig ett möte med supporten hos installatören (väljer att inte droppa deras namn då jag inte givit upp hoppet om att de skall fixa detta innan jag blir ”purken” på riktigt). Men man blir ju lite matt när fakturan droppar in trots att man är lämnad med appar och inställningar som inte funkar. Hoppas att få lite vettig support imorgon istället för Tibbers
17 svar · 1,3k läst
·
Mats-S
Mats-S: Det har hissats ett antal varningsflaggor för det företaget på det här forumet. Tror att dom var rätt OK när dom började sin verksamhet drygt 10 år sedan men dom verkar ha vuxit sig för stora för fort. Det är väl främst när det strular som bristerna visar sig ...
1 svar · 374 läst
P
pmd: [citat] Ja, så EI är väl tämligen irrelevant i detta sammanhang?
122 svar · 14,9k läst
·
A
AndersNabb: Du bör ha PM. Anders
20 svar · 18,9k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Att förstöra ett fint tegeltak så...
3 svar · 1,3k läst
·
Zevv
Zevv: [citat] Det kom ett erbjudande till alla Greenely kunder, så även till oss, trots att vi bor i SE2. Deras tjänst stöds endast för SE3/4. Dock har jag svårt att tro att deras AI skulle vara bättre än Sigens egna AI. Tjänar man så mycket på FCR-D numer? Hur påverkas det sedan med effektavgifter?
87 svar · 41,6k läst
·
C
Ceril: [citat] Jag tror att Tibber har ett bättre system. Jag ogillar bara att man låses in att köpa deras el.
28 svar · 11,1k läst
·
S
skruvkakaa: [citat] Ja har kikat runt på blinto, klaravik m.m men känns som auktionerna ofta blir obeskrivligt dåliga, jag har kollat vissa forum och grupper men inget som slagit mig rätt ännu
11 svar · 731 läst
F
fredpro: [citat] Hej! Tack för ditt inlägg. Jag har en välfungerande 6-år gammal växelriktare över eftersom jag byter system. Har du fått tips om denna utmärkta idé om att skicka till Ukraina?
4 svar · 791 läst
·
nizzehult
nizzehult: Startar en ny tråd om detta då det inte verkar finnas någon sådan publicerad. Jag har just beställt en anläggning med en Solis växelriktare och 16kW batterier för många pengar. Samtidigt läser man om att natriumjonbatterierna lurar runt hörnet. Dessa är betydligt billigare att tillverka, använder inga sällsynta jordartsmetaller, är explosions- och brandsäkra och klarar såväl
0 svar · 246 läst
H
he-peter: [citat] Jag rekommenderar att titta på energieffektivisering först. Kanske en LLVP till. 2.000kwh på en Decembermånad känns mycket. Om du har pengar över, och tycker det kan vara en kul grej med solceller och batteri, och du har inga fasta (egna) krav på pay off osv, kör på. Du kommer definitivt sänka dina kostnader under vår, sommar och höst, men ingen vet om det är ekonomiskt en
3 svar · 356 läst
K
knightjocke: [citat] Ja du behöver kvartspris för att gynnas av funktionen som styr batteri och förbrukning över dygnet
12 svar · 3,1k läst
·
H
hempularen: Om vi grovräknar lite. Antag att du köper ett 5Wh batteri för 18000 (inkluderar det installation??). och lite grovt tänker oss att varje kWh som du därmed slipper köpa, kostar 2 kr/kWh inkl. nätavgifter. Då sparar du 10 kr på varje uppladning till 100% av batteriet. Det krävs alltså 1 800 uppladdningscykler för breakeven (typ 5 år). Men till din kostnad bör du lägga en
15 svar · 1,2k läst
G
Grenen från Nord: [citat] Första posten!🤘 En polares firma som ändå är ganska stora fixar installationer med bra märken som inte är Kinesiskt bottenslam som Dyness, mfl. kring 2000kr/kWh, så allt hopp är inte förlorat. Så fort man går till stora bolag som Svea Solar, 1k5, Sesol (ironin..), Nordpolen, etc. så får man stå för deras overheadkostnader på elektriker, supportnissar, teamleaders,
4 svar · 644 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.