X xLnT skrev:
Hej,
Jag funderar på att montera 95x95 NTR-A stolpar rakt ner i backen och sätta solceller mellan varje stolpe.
Jag har gått och funderat ett tag på hur jag bäst löser infästningen. Ett par saker att tänka på:

Rörelser
Virket sväller/krymper lite beroende på fuktmängden, kanske aluminiumramen också gör det, men borde vara minimalt.

Material
Hade ni valt C4, A2 eller A4 för infästning?

Infästning
Det är ganska lockande att bara borra hål i ramen och skruva dit skruvarna. Men drar jag skruven hårt så riskerar jag väl att spräcka glaset när stolpen sväller vid väta?
Drar jag den för löst så där är lite svällmån, så riskerar jag väl att hålet blir störe och större vid blåst (pga av vibrationer)?

Jag funderade på att sätta brickor av epdm både mellan stolpe och ram, men även mellan ram och skruvskalle, i tron om att den skulle ta upp lite rörelse. Sen om det fungerar i praktiken vet jag inte.

Ett annat alternativ vore att fräsa/såga de två främre hörnen och fälla in panelen där och sen låsa med något framifrån, oklart vad som är lämpligt.

Det är i denna stilen jag har tänkt mig:

[bild]

[bild]

Finns säkert någon finurlig person på detta forum som har en bra idé till lösning. Vad tror ni?
Vad blev det för infästning tillslut?

S Spopas skrev:
Vad blev det för infästning tillslut?
3st A4 skruv i varje sida med gummidistans mellan virke och panel och mellan panel och skruv. (Borrade hål i panelen först)
Men funderar över att sätta 4st 90gr vinkelbeslag och skruv/mutter per panel också. Ska bara hitta något som passar CC-mått till panelen/stolpen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.