pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratade jag iofs om hur man kan gå runt det kravet...
Nä, det är just det man inte kan.
Så det är det jag vill förtydliga.

P Plutus skrev:
Jag har mälarenergi som nätägare, och efter ha plöjt igenom deras villkor så är det ingen årlig avgift för att vara mikroproducent, Och deras mätare kan läsa av både in och utgående el. Så då verkar inte en liten anläggning vara ett problem. Så då återstår bara hur man undviker att få betala om man matar ut el när det är minuspriser?
Hej
Det jag förstått så kan dagens elmätare läsa av det som matas in och det som matas ut från en villa

Men elmätarens grundinställning är att både inmatad effekt och utmatad effekt samlas i samma register till dess du anmäler att du är en microproducent och blir godkänd för detta av elnätsbolaget

Den som kan visa att det är annorlunda får gärna göra detta

Förutom detta så räknas man inte som en microproducent och kan tex få betala avgifter för din oanmälda anslutning som framgår av inlägg #13

Redigerat:
P Plutus skrev:
Jag har mälarenergi som nätägare, och efter ha plöjt igenom deras villkor så är det ingen årlig avgift för att vara mikroproducent, Och deras mätare kan läsa av både in och utgående el. Så då verkar inte en liten anläggning vara ett problem. Så då återstår bara hur man undviker att få betala om man matar ut el när det är minuspriser?
Det är inte storleken på anläggningen som är avgörande, det är att du kopplar in den mot elnätet som gör att du måste göra detta i samförstånd med nätbolaget.

Redigerat:
Hannuse Hannuse skrev:
Nä, det är just det man inte kan.
Så det är det jag vill förtydliga.
I praktiken går det runda det. Inte lagligt, men det går.

pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken går det runda det. Inte lagligt, men det går.
Ja, självklart.
Du kan ju köra hur fort du vill med bilen på vilka vägar du vill, bara inte polisen står där, eller du orsakar en olycka.
Men tycker ändå att man ska vara tydlig med hur regelverket ser ut.

Om man laddar sin powerwall med nätet eller solkraft och sedan powerwallen driver hemmet vad kan de göra. Allt de ser är ju förbrukningen när man laddar med nätet

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man laddar sin powerwall med nätet eller solkraft och sedan powerwallen driver hemmet vad kan de göra. Allt de ser är ju förbrukningen när man laddar med nätet
Ja, du har bevisligen inte fattat poängen med elsäkerhet.
Men, helt rätt, jag hänvisar bara till mitt tidigare inlägg.

Och så länge du inte kopplar det mot elnätet så kan du göra som du vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.