694 läst ·
12 svar
694 läst
12 svar
Byggde ett gratis verktyg som räknar ärligt på om hemmabatteri lönar s
Jag tröttnade på leverantörernas glädjekalkyler och byggde Batterikollen — ett gratis webbverktyg (öppen källkod, ingen reklam, inget konto) som simulerar ett helt år timme för timme: batteriet styrs med en matematiskt optimal laddstrategi mot day-ahead-spotpriset, med hänsyn till verkningsgrad, effektgräns, degradering och möjligheten att sälja överskottsel (utan den numera slopade skattereduktionen på 60 öre/kWh).
Med riktiga 2024-data från en villa i SE3 med solceller blev resultatet: ett 13,8 kWh-batteri sparar ca 4 000 kr/år även när det styrs perfekt — återbetalningstid 11–24 år beroende på systempris. Under samma tid hinner en indexfond tjäna in flera gånger batterikostnaden. Verkligheten blir dessutom bara sämre än så här, eftersom simuleringen är en övre gräns.
Det intressanta är att du kan ladda upp din egen timdata (elnätsbolagets export funkar direkt) och räkna på just ditt hus — allt körs lokalt i webbläsaren, ingen data lämnar din dator. Alla parametrar (batteristorlek, pris, avgifter, horisont m.m.) går att ändra och resultatet uppdateras direkt.
👉 https://larsenglund.github.io/fabsolarbat/
Feedback välkommen — både på modellen/siffrorna och på verktyget!
Med riktiga 2024-data från en villa i SE3 med solceller blev resultatet: ett 13,8 kWh-batteri sparar ca 4 000 kr/år även när det styrs perfekt — återbetalningstid 11–24 år beroende på systempris. Under samma tid hinner en indexfond tjäna in flera gånger batterikostnaden. Verkligheten blir dessutom bara sämre än så här, eftersom simuleringen är en övre gräns.
Det intressanta är att du kan ladda upp din egen timdata (elnätsbolagets export funkar direkt) och räkna på just ditt hus — allt körs lokalt i webbläsaren, ingen data lämnar din dator. Alla parametrar (batteristorlek, pris, avgifter, horisont m.m.) går att ändra och resultatet uppdateras direkt.
👉 https://larsenglund.github.io/fabsolarbat/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 285 inlägg
Vilket bra initiativ!
Skickade det vidare till några berörda (innehavare av och spekulanter på btteribanker) Jag räknade själv på det för några år sedan, men fick inte heller ihop det. 😮
Skickade det vidare till några berörda (innehavare av och spekulanter på btteribanker) Jag räknade själv på det för några år sedan, men fick inte heller ihop det. 😮
Jag har tidigare räknad på ett batteri för oss här. Ungefär samma resultat. Sparar ca 4.000 sek/år.larsenglund skrev:
Jag tröttnade på leverantörernas glädjekalkyler och byggde Batterikollen — ett gratis webbverktyg (öppen källkod, ingen reklam, inget konto) som simulerar ett helt år timme för timme: batteriet styrs med en matematiskt optimal laddstrategi mot day-ahead-spotpriset, med hänsyn till verkningsgrad, effektgräns, degradering och möjligheten att sälja överskottsel (utan den numera slopade skattereduktionen på 60 öre/kWh).
👉 [länk]
Tror det är anledningen det pratas mycket om arbitrage. Köpa billigt, sälja dyrt. Annars är det ju inten idé med ett batteri.
Sen är det ju mycket svårt att veta hur priser kommer ser ut framöver. Framförallt variation under dagen. Och hur det blir med effektavgift. Eller hur andra nätrelaterade kostnader kommer ser ut.
Eftersom det är så stor osäkerhet är hemmabatteri bara en post på nöjeskontot, inte något man räknar med att tjäna några pengar på. Då är indexfonder mycket bättre med 7% i genomsnitt över tid.H he-peter skrev:Jag har tidigare räknad på ett batteri för oss här. Ungefär samma resultat. Sparar ca 4.000 sek/år.
Tror det är anledningen det pratas mycket om arbitrage. Köpa billigt, sälja dyrt. Annars är det ju inten idé med ett batteri.
Sen är det ju mycket svårt att veta hur priser kommer ser ut framöver. Framförallt variation under dagen. Och hur det blir med effektavgift. Eller hur andra nätrelaterade kostnader kommer ser ut.
Jag räknade också på det och kom fram till att den enda anledningen att köpa batteri är om man betala extra för ö-drift. Men strömavbrott här i staden var inte så vanliga att det vore värt det (och en liten UPS håller igång hela PoE-nätverket i en timme ändå).
Det man inte får med i "beräkningar" är beteende förändringar. Timpris utan batteri är ju disciplinerade. Har man batteri, tror jag, att man släpper lite på snålandet. Det skulle åtminstone vi göra. I så vis håller jag med Dig: vi skulle boka batterikostnad på nöjeskonto, eller bättre sagt på komfort-kontot.F Fideliox skrev:
Vi skulle nog inte sparar mycket pengar, kanske inga pengar alls, men det skulle ökar komforten hemma.
Bra gjort! För en som inte har någon koll alls på batterimarknaden, men det börjat installeras åt höger och vänster hos bekanta… Vad finns det för olika kapacitet? Och vad kostar totalinstallationen på ett ungefär?
Är överföringsavgift medräknat? Den borde ju försvinna med solceller - så antar kalkyl med solceller skulle förkorta ROI tiden?
Är överföringsavgift medräknat? Den borde ju försvinna med solceller - så antar kalkyl med solceller skulle förkorta ROI tiden?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 705 inlägg
Bra initiativ!
Saknar att kunna välja olika storlek på batteriet. Stor skillnad på 9-18-27 kWh.
Saknar också övriga nyttor med batteriet, tex att kunna gå ner i säkringsstorlek 35A till 25A.
Saknar att kunna välja olika storlek på batteriet. Stor skillnad på 9-18-27 kWh.
Saknar också övriga nyttor med batteriet, tex att kunna gå ner i säkringsstorlek 35A till 25A.
Batteristorlek är den översta slidern i verktyget.S stugan_i_skogen skrev:
Välja säkringsstorlek var ett bra förslag, tack! Var det nått mer du tänkte på med övriga nyttor?
Går att få allt från några enstaka kWh till massor beroende på vad man betalarK kniv skrev:Bra gjort! För en som inte har någon koll alls på batterimarknaden, men det börjat installeras åt höger och vänster hos bekanta… Vad finns det för olika kapacitet? Och vad kostar totalinstallationen på ett ungefär?
Kostade typ runt 50-70tkr för 10kWh för två år sen.
Överföringsavgift är medräknat, exempeldatan är med solceller men det går ju bra att ladda upp data där solproduktionen är noll alla dagar för att kolla hur det blir utan solceller.
Klicka här för att svara