760 läst ·
25 svar
760 läst
25 svar
Nån med erfarenhet Balkongkraftverk i Sverige?
Japp, man maste anmäla det till ett register (vilket nog enbart max hälften gör förvisso), men annars bara i plugga in i valfri kontakt. Min står ex i garaget och inkopplad i en kontakt därC cpalm skrev:Var lite otydlig där, menade inmatning i allmänhet, dvs. till bostadens elanläggning. Vilket naturligtvis potentiellt sett även innebär inmatning till elnätet, oavsett om den mäts eller inte.
När jag läst om detta har jag förstått att det även i Tyskland krävs en dedikerad grupp m.m. för kraftverket och då blir det ju lätt fel om kraftverket kan pluggas in i godtyckligt eluttag. Men det kanske är fritt fram med de regellättnader som @GK100 pratar om? Bara att plugga in och köra?
Jadå jag är väl medveten om hur det ligger till i VDE- och ÖVE land och hur de normalt utför sina installationer.G Gusen skrev:
Det är vanligt med 3 x 63 A för serviser i DE närmast ett gammalt normerat krav. Samma med tex 16 minibrytare för grupper vi normalt lägger på 10 A dvs 1.5 mm2.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Detta argument har väl framförts av elsäkerhetsverket och därför är dessa anläggningar inte tillåtna i Sverige. I Tyskland har man gjort en annan bedömning. Jag har inte hört att det blivit något problem fast det finns hundratusentals balkongkraftverk i Tyskland.R Robert-san01 skrev:Det jag ser som stora faran med att ansluta med stickpropp i valfritt uttag är att du inte har någon koll på hur mycket gruppen totalt kan belastas med.
Ponera att det är 10A gruppsärkring och den då kan belastas med 2400W. Lägger du till 800W inmatning på gruppen kan du nu ta ut 3200W innan gruppsärkringen löser.
Det är precis samma problem som med vanliga solcells och batteri installationer. Vi kallar problemet dubbla och trippla matningar.
Till TS: Det är upp till ditt eget samvete. Jag skulle inte ha några betänkligheter att ta hem ett sådant med stickpropp och montera själv på sommarstugan. Kan du ha den på en egen säkring så är det ju bättre.
Men att anlita en elektriker skulle vara onödigt och äta upp alla eventuella besparingar. Att anmäla till elbolaget leder bara till otrevligheter.
Frågan är bara om det är lönsamt med Sveriges låga elpriser.
Gillar "att vara rebel"- svaret! Jag misstänker dessväre att min smarta elmätare gör att elbolaget direkt kommer se att jag skickar ut ström - även om väldigt lite - och be mig stänga av den eftersom inte anmäldT Thomas_Blekinge skrev:Detta argument har väl framförts av elsäkerhetsverket och därför är dessa anläggningar inte tillåtna i Sverige. I Tyskland har man gjort en annan bedömning. Jag har inte hört att det blivit något problem fast det finns hundratusentals balkongkraftverk i Tyskland.
Till TS: Det är upp till ditt eget samvete. Jag skulle inte ha några betänkligheter att ta hem ett sådant med stickpropp och montera själv på sommarstugan. Kan du ha den på en egen säkring så är det ju bättre.
Men att anlita en elektriker skulle vara onödigt och äta upp alla eventuella besparingar. Att anmäla till elbolaget leder bara till otrevligheter.
Frågan är bara om det är lönsamt med Sveriges låga elpriser.
Redigerat:
Shit, det var synnerligen generöst. Ingen debatt om överbelastade lokalnät, dammsugning dagtid, etc. som här hemma i Sverige då antar jag? Är det effektavgift som gäller då? Här kostar det 700 spänn i månaden att säkra upp till 63A. (Ledsen för lite OT, men intressant med lite perspektiv)G Gusen skrev:
Inte expert här... men mig veterligen finns ingen effektavgift alls. Dvs du betalar kwh och nät och inget annat. Och i nyare hus är det 50 eller 63A indragetC cpalm skrev:
Läggs priset för energin rätt får man i princip samma verkan. Förr var 63 A normen men numera även 35 A. Linjetätheten i centraleuropa gör sitt till också för att inte våra diskussioner i SE är direkt giltiga där och tvärtom. Perspektiv är bra men det är inte speciellt många som har lagt sig till med förmågan mer i grunden tyvärr och då står vi där och vevar som i en del trådar på temat även på BH.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara