Jag kikar på att anlägga en reningsdamm till dammen jag anlagt. Något som med filtrering genom grus och växter tar upp det grumliga vatten som naturligt blir i små vatten och återför klart vatten och också syresätter den större dammen. För det behövs en pump.

Anläggningen ligger inte mer än 50 meter från huset, så att gräva ner en kabel och köra på normal hushållsel är ingen omöjlighet, men vill man det? Eller finns det en rimlighet i att bygga en liten solcellsanläggning som snurrar runt vattnet så länge solen ger tillräcklig kraft på vår, sommar, höst då allt ändå lär frysa när solcellerna inte ger något på vintern?

Tittar man på off grid-varianten kan man få till en liten anläggning för 7–12 tkr fördelat på:
  • solceller, 150–200 W, 2000 kr
  • MPPT-regulator, 1000 kr
  • vattenpump 100 W, 1000 liter/h, 1500–5000 kr
  • trycktank, 300 kr
  • kablage, 700 kr
  • bilbatteri, 1000 kr
  • batterimonitor, 1000 kr
Är det vettiga delar att ha, och är det något man borde satsa mer eller mindre på? Jag kan exempelvis inte avgöra hur mycket bättre en flojet från Sunwind för 5000 kr är jämfört med en seaflo från samma företag för 1500 kr och om fördelen hjälper mig som tänker mig ett konstant pumpande.

Är det värt det? Man får enkelt en betydligt kraftfullare jetpump för 2–3000 kr om man går upp till 400 V, men då ska det grävas för kabel, köpas kabel och rör och tas hem elektriker. Utöver det åker man på en rörlig kostnad på kanske ett par tusen spänn per år om man tänker att man kör en 600 W pump kontinuerligt i 250 dagar.

Finns det ett case för ett solelssystem här, eller bygger man bara in sig i ett kontinuerligt utbytande av prylar samtidigt som man får ett lite sämre system jämfört med om man drar fram "riktig" el?

• Gilla
faf
  • Laddar…
Behöver du batteri? Om det räcker med att bara driva när solen skiner...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Behöver och behöver. Jag tänker att jag med ganska enkla medel får kontinuerlig drift dygnet runt en stor del av året om jag kompletterar med ett batteri. Ju fler kubikmeter vatten som går genom reningen och syresätts desto bättre tänker jag. Men jag är tämligen grön både vad gäller tanken på solcellsanläggning och hur mycket vatten man skulle vilja köra genom rening/syresättning per dygn så jag googlar, youtubar och tänker och funderar på vad som skulle kunna passa mig. Och så tar jag upp det till diskussion här för att kunna få bra input. 🙂

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nu hade jag ju direkt gått på solpaneler bara för att det är kul...

Det finns färdiga 120W system utan batteri för ca 3000kr på nätet.

Leta efter överblivna paneler på Blocket. Då kan du hitta 400W paneler för ca 800kr/st.

Har du kollat på denna?

• Gilla
nilkem och 2 till
  • Laddar…
Ja, just den filmen var faktiskt det som fick mig ur startfållan i helgen. Deras länkade material kändes också lite mindre smäckigt än det jag sett som paket, men det kan jag egentligen för lite för att avgöra.

Faktorn att det är en kul grej ska verkligen inte underskattas heller.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
P
Allt beror väl på vad den egentliga målsättningen är..

att gräva/peta ner en kabel och bara köra med en vanlig nätdrivenpump kommer troligen bli bra mycket billigare och fler timmar med vattenflöde än en solcells anläggning som ju egentligen bara funkar riktigt bra vid sol , även om det såklart ger lite så länge det inte är för dåligt med solljus

att den mängd pengar du behöver investera i grejer där vissa har begränsad livlängd likt batterier och innan det går jämt ut mot dom ändå låga priser vi har på el när solen skiner och vi har sommar. nja nån lönsamhet eller ens gå jämt ut kommer nog aldrig riktigt att komma innan grejerna är antika då 😂

som kul lekprojekt som kul grej och för att lära sig mer och förstå mer om hur det funkar så är det såklart skoj och lärorikt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Allt beror väl på vad den egentliga målsättningen är..
Ja, och sådant är förvånansvärt svårt att vara ärlig mot sig själv med. Den primära målsättningen är att snurra runt lite vatten för rening och syresättning. Jag vet dock ärligt talat inte i vilken omfattning det krävs.
P polaris78 skrev:
att gräva/peta ner en kabel och bara köra med en vanlig nätdrivenpump kommer troligen bli bra mycket billigare och fler timmar med vattenflöde än en solcells anläggning som ju egentligen bara funkar riktigt bra vid sol , även om det såklart ger lite så länge det inte är för dåligt med solljus
Är du säker på det, och utifrån vilka ingångsvärden? Jag räknar som sagt på att det nätdrivna alternativet vore en 600 W jetpump. Den skulle ge 3.000 l/h, men bara skatten vid 250 dygns kontinuerlig drift vore typ 2.000 kr och tänker vi ett elpris inklusive rörlig nätavgift (har ett avtal om under 8.000 kWh/per år så relativt hög nätavgift/kWh, men det här skulle knuffa mig över gränsen, så säg 30 öre överföringsavgift och 20 elkostnad/kWh) på i alla fall 50 öre i snitt hamnar man på strax under 4.000 kr/år i elkostnad inkl. skatt. Plus material (pump, motorskydd, säkring, kabel), grävning (max 50 meter) och elektriker.

Jag skulle inte bli förvånad om både start- och driftkostnad skulle bli lägre med solcellsalternativet.

Men så har vi prestandan. Jag tittar ju på en solcellspump som bara ger en tredjedel så mycket vatten. Räcker det, eller vill jag ha 2–3 st sådana i så fall? Och hur stor del av en 250-dygnssäsong får jag i så fall vettigt med vatten, och hur ofta kommer pumpen stå pga. klen energitillgång? Det har jag svårt att avgöra.

Jag är helt ok med att anläggningen är helt avstängd dec–medio mars, och även om den går på sparlåga i oktober och november. (Så låt oss säga 3.000 kr/år för nätvarianten, den kan ju också få ta det lugnt senhöst.)
P polaris78 skrev:
att den mängd pengar du behöver investera i grejer där vissa har begränsad livlängd likt batterier och innan det går jämt ut mot dom ändå låga priser vi har på el när solen skiner och vi har sommar.
Som sagt, räknar jag något sånär rätt på driften betalar sig den solcellsanläggning jag tittar på på tre års drift med nätalternativet. Jag vet dock inte om den är bra nog.
P polaris78 skrev:
nja nån lönsamhet eller ens gå jämt ut kommer nog aldrig riktigt att komma innan grejerna är antika då 😂
Jag är ingen extrem solcellsentusiast, men min känsla är att du har fel här. Hur tänker/räknar du?
P polaris78 skrev:
som kul lekprojekt som kul grej och för att lära sig mer och förstå mer om hur det funkar så är det såklart skoj och lärorikt
Ja, och det är som sagt en faktor, det hymlar jag inte med.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
En kompis provade detta och det funkade inget bra. Det blev rätt fjösigt flöde och batteriet (bilbatteri 2 parallella) mådde inte något vidare med ständiga djupurladdningar och tveksam laddningskurva. Så han fick stödladda ganska ofta.

Men nog är det görbart med rätt teknik och gejor- fast jag hade satsat på kabel alla dagar i veckan 🙂

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Djupurladdningen är batterimonitorn tänkt att förhindra, men fjösigt flöde är väl det även jag är orolig för. Får försöka hitta några siffror på hur stor del av maxeffekten på solcellerna man kan tänkas få ut under dygnet olika delar av sommarhalvåret

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Djupurladdningen är batterimonitorn tänkt att förhindra, men fjösigt flöde är väl det även jag är orolig för. Får försöka hitta några siffror på hur stor del av maxeffekten på solcellerna man kan tänkas få ut under dygnet olika delar av sommarhalvåret
Om flödet är OK med 12V lösningen…
Komplettera med en billig nätdriven bil-laddare som du har vid huset, sisådär 2-5A laddning. Borde funka skapligt ändå trots 50m 1,5 mm2 kabel. Då blir driftkostnaden låg men och du kan ha färre batterier.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Istället för att gräva ordentligt frågade jag ChatGPT. Ta det för vad det är:

Här är en uppskattning av den procentandel av maxeffekten som en solcellsanläggning i Stockholm [anläggningen ska vara 20 mil längre söderut, men gissade att Sthlm skulle ge ett bättre svar än andra orter] kan förväntas producera under dygnets 12 ljusaste timmar, från mars till oktober:

Månad Procent av maxeffekt (%)
Mars 25%
April 35%
Maj 45%
Juni 50%
Juli 50%
Augusti 45%
September 35%
Oktober 25%

Dessa siffror är ungefärliga och kan variera beroende på faktorer som väderförhållanden, solinstrålning, panelernas lutning och eventuell skuggning.

Utifrån det kan man väl approximera att man behöver i alla fall 3–4 ggr så kraftiga solceller som effekt på pumpen. Jag hade tidigare antagit att det skulle räcka med dubbla märkeffekten.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
en annan faktor att ta hänsyn till är ju att panelstorleken kontra effekten vad pumpen tar och hur många soltimmar man faktiskt har där det ger lite mer effekt

Att säga 100w pump på solcells lösningen och 600w på nätlösningen blir ju rätt stor skillnad på hur mycket vatten som pumpas

Att sen ta 24 h per dygn på nätlösningen men ska du få drift på solcellspumpen 24 timmar om dygnet så måste batteribanken laddas "full" varje dag för att gå hela natten och sen kommer det en molnig mulen regnig vecka

DEt kommer bli en mycket mycket större solcellsanläggning och batteribank än i filmen för att få drift 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan

Att få pumpen att gå en solig sommardag så går den lätt hela dagen men problemet kommer när du vill ha en full stor batteribank som pumpar hela natten också som nästa dag måste laddas full igen

Det finns ju också förluster hela tiden när ström ska lagras i batterier och användas sen

man överskattar oftast hur mycket ström solceller faktiskt ger över hela dygnet och hur mycket detta sänks en regnig mulen vecka

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är absolut en risk för att jämföra äpplen och päron. Om vi för enkelhetens skull tänker oss ett 100 Ah bilbatteri och 12 V så skulle det bara klara att driva den nätbaserade jetpumpen på 600 W i två timmar 100*12=600*2. Det är ju inte så imponerande. Batteriet behöver alltså vara kraftigare eller pumpen klenare/effektivare.

12 V-pumparna jag tittat på (som iofs. bara ger en tredjedel av vattenflödet som jetpumpen ovan) verkar liggar närmare 100 W, och skulle då alltså vara dubbelt så effektiva. Jag har svårt att värdera om det är sant, men det skulle i så fall ge 12 timmars drifttid på samma batteri.

Men då pratar vi som sagt fortfarande bara en tredjedel så mycket vatten per dygn och batteriet skulle behöva ladda fullt varje dag för att klara den nivån. Det känns inte realistiskt, i synnerhet inte vår/höst och kanske inte mulna dagar heller.

Nästa steg i övningen blir därför sannolikt att komma fram till vilket flöde man faktiskt önskar sig, och vad det är värt. Behöver jag 3 kubikmeter i timmen eller 1? Eller är det en helt annan nivå som vore lämplig. Jag har ju lite hoppat rakt in i att räkna på systemet utan att egentligen sätta upp en kravspec. Det har ju sina brister...

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
P
ja sen har ju batterier särskillt om man tänker sig billigaste bly syra batterier som brukar avses när man pratar om bilbatterier så är det ju så att djupa urladdningar drastiskt kortar livslängden.
Så i praktiken så blir det nog runt 25 % av batteribankens totala kapacitet som kan cyklas på dygn basis.

urladdning till 50 % har stor chans att skada batterier iaf om det sker dagligen

fritidsbatterier är lite bättre men alla bly syra batterier har alltid svårt att tåla djupa urladdningar ofta

Sen har vi ju det här med mulen regnig vecka..

https://sutars.com/support/batterierna/hur-manga-batterier-behover-jag/

här är ju om båtar men ändå om batterier och om hur man ska se batteriet som en tank att man inte kan ta ur mer än man fyller på. ofta får nog batterier i mångas huvud vara nån slags magisk litet kärnkraftverk där man bara tar kraft hela tiden ,så mycket som behövs men man måste ju ständigt ladda tillräckligt mot vad man tar ur för att inte skada batteribanken eller ja drastiskt förkorta livslängd kanske är ett bättre ordval

DEt finns ju såklart bättre batterier men det kommer ju med en rejält ökad prislapp och även dom har begränsningar och en livslängd

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, batterifrågan har jag nog varit naiv kring. Bilbatterier kommer inte räcka långt till en rimlig kostnad. Då får man istället fråga sig hur mycket nytta de gör. Kanhända kan man lika gärna pumpa med dubbla pumpar 12 h per dygn som en dynet runt. Eller bara ha batteri som backup för en tillfällig dipp, inte för halva dygnet. Tål att tänkas på då ju målet är rening och syresättning, inte kontinuerlig drift.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.