Hej!
Jag skulle behöva hitta en firma/vvs-are i Skåne med kunskap om solfångare. Det gäller plana solfångare av märket Svesol monterade för knappt 10 år sedan. De värmer inte, solfångarvätskan byttes i våras. Det verkar inte vara något tryck/flöde. Läckage? Hur som helst är det inget jag känner att jag själv kan lösa och de lokala vvs-firmor jag kontaktat säger sig inte ha någon kompetens kvar inom solfångarområdet. Tar tacksamt emot tips om vem jag kan kontakta för hjälp.

P papaya skrev:
Hej!
Jag skulle behöva hitta en firma/vvs-are i Skåne med kunskap om solfångare. Det gäller plana solfångare av märket Svesol monterade för knappt 10 år sedan. De värmer inte, solfångarvätskan byttes i våras. Det verkar inte vara något tryck/flöde. Läckage? Hur som helst är det inget jag känner att jag själv kan lösa och de lokala vvs-firmor jag kontaktat säger sig inte ha någon kompetens kvar inom solfångarområdet. Tar tacksamt emot tips om vem jag kan kontakta för hjälp.
Rörisar som inte vet något ? Vilken röris som helst kan provtrycka systemet med ca 2,5 bar och om det är en läcka, så kommer det att synas på taket.
I övrigt så ska hela systemet spolas igenom länge, så det inte finns någon luft i slingorna, då kan cirken avta.
Vilken temp är det i fångarna, vet du det.

J jonaserik skrev:
Rörisar som inte vet något ? Vilken röris som helst kan provtrycka systemet med ca 2,5 bar och om det är en läcka, så kommer det att synas på taket.
I övrigt så ska hela systemet spolas igenom länge, så det inte finns någon luft i slingorna, då kan cirken avta.
Vilken temp är det i fångarna, vet du det.
Okej. Ja jag kanske ska be dem göra just det då. Den som bytte solfångarvätskan fick ut 7-8 liter och fick i de 15 liter som skulle gå i och var säker på att det inte var någon luft kvar i systemet. Temperaturen kan gå upp till 130-140 grader en varm och solig dag.

P papaya skrev:
Okej. Ja jag kanske ska be dem göra just det då. Den som bytte solfångarvätskan fick ut 7-8 liter och fick i de 15 liter som skulle gå i och var säker på att det inte var någon luft kvar i systemet. Temperaturen kan gå upp till 130-140 grader en varm och solig dag.
Med dom temperaturerna så finns det igen eller dålig cirkalation, genom fångarna.
Hur är det med pumpen, orkar den att trycka till så cirken kommer igång. Går den på högsta fart eller.
Vad är det för fabrikat och modell på den.
Det är platta fångare du har och då är det ett tunt kopparrör som går runt i en fångare och fortsätter in i nästa med lika. Det kan bli att med fångarna i serie så orkar inte pumpen. Samt att med dåligt flödeså ökar tempen, så att vätskan kommer tilll kokpunkten och bildar ångblåsor. Blir liksom nästan tvärnit på flödet då.
Hur många fångare har du och är dom i serie.

Ja jag förstår att cirkulationen inte fungerar när det blir så varmt. Pumpen verkar fungera. Tre solfångare, vet inte hur de är kopplade men tror installationen är ok eftersom de ju fungerat ett antal år. Men provtryckning är kanske en bra början. Tack för hjälpen!

P papaya skrev:
Ja jag förstår att cirkulationen inte fungerar när det blir så varmt. Pumpen verkar fungera. Tre solfångare, vet inte hur de är kopplade men tror installationen är ok eftersom de ju fungerat ett antal år. Men provtryckning är kanske en bra början. Tack för hjälpen!
Har du en manometer på fångarna, inte fel att sätta dit, om du inte har någon nu.
Den ska sitta på trycksidan eller sugsidan bäst och då syns om trycket ( pumpstatiska ) åker lite jojo, när pumpen stängs av/på.
Går pumpen på maxfart ? Har det varit 140 C, så kan soppan ha koxat en del och det blivit mindre volym i fångarrören. Ska det spolas, så ska det vara med solvätska, med vatten så kan det bli kvar i rören och frysrisk finns på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.