41 743 läst ·
87 svar
42k läst
87 svar
Sigenergy Växelriktare/batteri SigenStor
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
Nu när jag har haft mer tid att läsa alla möjliga trådar - även äldre - så ser jag att om det är någon här på byggahus som har bra insikter om vad som är den smartaste kompromissen angående hembatterier så borde det vara du @Robert-san01R Robert-san01 skrev:
Skulle Sigenergy funka bra då jag har 5kwp solceller med Solaredge Se5k och P300 optimerare?
Eller är det något annat fabrikat som är bättre i mitt fall? Hade glömt att du installerar solceller sedan rätt länge så din input skulle vara avgörande.
60-öringen försvinner ju till årsskiftet och så småningom kommer ju effekt tarifferna också…
Mvh Robert
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Ja, det funkar bra att kombinera en Sigenergy system med en befintlig SolarEdge anläggning.D Dortmunder DAB skrev:Nu när jag har haft mer tid att läsa alla möjliga trådar - även äldre - så ser jag att om det är någon här på byggahus som har bra insikter om vad som är den smartaste kompromissen angående hembatterier så borde det vara du @Robert-san01
Skulle Sigenergy funka bra då jag har 5kwp solceller med Solaredge Se5k och P300 optimerare?
Eller är det något annat fabrikat som är bättre i mitt fall? Hade glömt att du installerar solceller sedan rätt länge så din input skulle vara avgörande.
60-öringen försvinner ju till årsskiftet och så småningom kommer ju effekt tarifferna också…
Mvh Robert
Man sätter två smartmätare eller en Gateway C60-2 (inte Home Pro då den bara har en ingång för växelriktare).
Det finns många system som funkar bra idag. Viktiga är bara att det har stöd för det man kallar "retrofit" och två smartmätare så det kan samarbeta med din befintliga anläggning.
SolarEdge har också hybrider, men de är väldigt dyra i förhållande till prestanda. Men då byter man bara ut den växelriktare du har och behåller allt på taket.
Nu börjar min nätleverantör med de nya last-priserna, och samtidigt lägre överföringsavgifter. Därmed verkar de ju vara läge att ändra lite inställningar i Sigen-appen. För det är ju bara dumt att batteriet pumpas på från elnätet i t.ex. 10 kW, om detta drar upp min månadsavgift onödigt mycket.
Jag har testat att ställa in olika max-lägen för användning av el, för olika tider. Detta kommer ju slå igenom först framåt oktober-mars, när extra avgifter läggs på detta. Men - jag ser ändå att batteriet nu pumpas på för fullt från elnätet... dvs klart mer än det jag ställt in.
Inställningen "Effektbegränsning för import" är dock markerd som "Inaktiverat", men det finns ingen knapp för att aktivera detta... Nån som vet var man faktsikt ändrar detta i Sigen-appen, så att inställda max-nivår börjar gälla?
Jag har testat att ställa in olika max-lägen för användning av el, för olika tider. Detta kommer ju slå igenom först framåt oktober-mars, när extra avgifter läggs på detta. Men - jag ser ändå att batteriet nu pumpas på för fullt från elnätet... dvs klart mer än det jag ställt in.
Inställningen "Effektbegränsning för import" är dock markerd som "Inaktiverat", men det finns ingen knapp för att aktivera detta... Nån som vet var man faktsikt ändrar detta i Sigen-appen, så att inställda max-nivår börjar gälla?
"Effektbegränsning för import" (samt motsvarande för export) är låst för slutanvändaren och där ska egentligen din installatör ha matat in ett värde för att förhindra att du inte blåser dina huvudsäkringar.
Har man bara två batterimoduler blir det sällan ett reellt problem, men vid utökning kan det ju bli större flöden.
Peak shaving (toppskärning heter det på svenska i appen) är som du märkt däremot redigerbart för slutanvändaren.
Har man bara två batterimoduler blir det sällan ett reellt problem, men vid utökning kan det ju bli större flöden.
Peak shaving (toppskärning heter det på svenska i appen) är som du märkt däremot redigerbart för slutanvändaren.
Aha, då förstår jag skillnaden på de inställningarna. Tack!A A Haddock skrev:"Effektbegränsning för import" (samt motsvarande för export) är låst för slutanvändaren och där ska egentligen din installatör ha matat in ett värde för att förhindra att du inte blåser dina huvudsäkringar.
Jag köpte min SigenStor i maj i år. Det blev 3 batterimoduler (24 kWh) med 10 kW växelriktare. Har sedan tidigare solceller (12.2 peak kW) så bytte bara ut växelriktaren mot SigenStor. Det gick på 87.000 efter avdraget. Hittills nöjd, hade några buggar med anslutna Shellymätare som visade alldeles för höga siffror, men det rättade de till efter supportärende.V växelventil skrev:
Hej,
Jag sitter och funderar på ett Sigenergy batteri nu, hur ser ni på er investering nu en tid senare? Har det fungerat som ni hoppats och hur ser driftekonomin ut? Hade ni gjort om investeringen idag?
Jag sitter och funderar på ett Sigenergy batteri nu, hur ser ni på er investering nu en tid senare? Har det fungerat som ni hoppats och hur ser driftekonomin ut? Hade ni gjort om investeringen idag?
Jag är väldigt nöjd, systemet funkar klockrent till 99,8% i AI-läge. Jag verkar bli snuvad på införandet av effektavgift tills vidare, så effekttoppskapningen har jag inte orkat testa än men de flesta verkar väldigt nöjda med den också bara man ser till att konfigurera den rätt.
Sen kan man väl ifrågasätta investeringen. Jag tar det här till stor del på hobby-kontot. Det är kul med teknik och nice att ge mindre pengar till elbolagen. Ska jag tro uträkningen i appen så sparar jag 8-10k per år vilket skulle innebära 12-14 år för mig innan det är återbetalt. Nu har jag precis beställt ett batteri till så jag får lägga till ytterligare två år till den kalkylen. Rent ekonomiskt hade det med allra största sannolikhet varit bättre att sätta pengarna i en indexfond och använda avkastningen för att betala elräkningarna. Men så kan man ju resonera om mer eller mindre allt man köper...
Sen kan man väl ifrågasätta investeringen. Jag tar det här till stor del på hobby-kontot. Det är kul med teknik och nice att ge mindre pengar till elbolagen. Ska jag tro uträkningen i appen så sparar jag 8-10k per år vilket skulle innebära 12-14 år för mig innan det är återbetalt. Nu har jag precis beställt ett batteri till så jag får lägga till ytterligare två år till den kalkylen. Rent ekonomiskt hade det med allra största sannolikhet varit bättre att sätta pengarna i en indexfond och använda avkastningen för att betala elräkningarna. Men så kan man ju resonera om mer eller mindre allt man köper...
Håller med, det är knappast den bästa pengamaskinen, men jag gillar också tekniken i dig och grejen med att inte vara helt utlämnad åt timpriserna och elbolagen, utan att ha visst spelrum samt att kunna maximera nyttan med solceller (sommartid). Men det är knappast något man ska belåna sig på och sen tro att man kommer tälja guld… Svårt att räkna på exakta återbäringen som batteriet ger, eftersom elpriser och temperaturer skiljer sig åt från år till år. Men det är ju hur som helst en investering som gör villans totalekonomi lite bättre, utifrån sett.A A Haddock skrev:Jag är väldigt nöjd, systemet funkar klockrent till 99,8% i AI-läge. Jag verkar bli snuvad på införandet av effektavgift tills vidare, så effekttoppskapningen har jag inte orkat testa än men de flesta verkar väldigt nöjda med den också bara man ser till att konfigurera den rätt.
Vi skaffade Sigenergy för ca ett år sedan (dels för diversifiering samt dels för att man är intresserad av tekniken), hade sedan tidigare solceller och växelriktare (Huawei). Om jag jämför mina ugifter och intäkter mellan 2024 (utan Sigenergy) och 2025 (med Sigenergy) så gav mig ett system för ca 80k kr (24kWh batteri + 25kW växelriktare installerat och klart) en ökning av min avbetalning/nedskrivning av solcellsystemet med ca 7-8k kr per år.
Så med förra årets läge blir det ca 10 års avbetalning, ungefär det jag kom fram till innan jag beställde det. Men i år så försvann 60 öringen, detta bör öka användandet av batteriet samt bidra till snabbare avbetalning av specifikt batteriet då egenanvändning på sommarhalvåret samt blir högre, inte lika värt att exportera längre.
Tycker att AI läget är tillräckligt självgående, den väljer själv när det är dags att ladda upp batteriet (oftast på natten på vintern eller när solen skiner på sommaren) sedan portionerar den ut elen när pristopparna på morgon och kväll kommer. Att sälja el är inte lika värt längre när man inte får 60 öringen eftersom nätavgiften nästan är en krona är det bättre att spara för egenanvändning.
Med det sagt så är det i många fall bättre för ekonomin att lägga pengarna på börsen och använda avkastning därifrån att betala elräkningen. Något många som jämför börsen med solceller/batteri missar är att man faktiskt måste ta ut pengarna varje månad för att täcka elräkningen om det ska vara likvärdigt, så blir som regel inte lika aggressiv ökning som om man kan räkna ränta-på-ränta på hela investeringen.
Btw, de som knackar dörr och säger att det betalar av sig på 2-5 år ger jag inte mycket för, men kanske finns extremfall i SE4.
Så med förra årets läge blir det ca 10 års avbetalning, ungefär det jag kom fram till innan jag beställde det. Men i år så försvann 60 öringen, detta bör öka användandet av batteriet samt bidra till snabbare avbetalning av specifikt batteriet då egenanvändning på sommarhalvåret samt blir högre, inte lika värt att exportera längre.
Tycker att AI läget är tillräckligt självgående, den väljer själv när det är dags att ladda upp batteriet (oftast på natten på vintern eller när solen skiner på sommaren) sedan portionerar den ut elen när pristopparna på morgon och kväll kommer. Att sälja el är inte lika värt längre när man inte får 60 öringen eftersom nätavgiften nästan är en krona är det bättre att spara för egenanvändning.
Med det sagt så är det i många fall bättre för ekonomin att lägga pengarna på börsen och använda avkastning därifrån att betala elräkningen. Något många som jämför börsen med solceller/batteri missar är att man faktiskt måste ta ut pengarna varje månad för att täcka elräkningen om det ska vara likvärdigt, så blir som regel inte lika aggressiv ökning som om man kan räkna ränta-på-ränta på hela investeringen.
Btw, de som knackar dörr och säger att det betalar av sig på 2-5 år ger jag inte mycket för, men kanske finns extremfall i SE4.
Hej!
Någon som testat Greenely Link ihop med Sigenergy?
Ser ut som man kan dela upp batteriet (om jag förstått det rätt) så man kan välja hur stor del som ska användas till stödtjänster och hur mycket man vill använda själv.
Dock verkar det vara att man inte använder Sigenergy AI utan fjärrstyr via Greenely Link apadptern (via modbus).
Greenely hade ett erbjudande nu om att slippa fasta månadsavgiften i 13 månader så jag hoppade på dem och såg sedan att man hade möjlighet att koppla ihop sitt Sigenergy batteri till deras stödtjänster så beställde deras "adapter", just nu 0 kr.
Har dock inte fått den ännu så tänkte bara kolla om någon redan testat och har några erfarenheter, bra / dåliga?
Fungerar Greenely styrning lika bra som Sigenergy AI?
Någon som har koll på information någon annanstans där någon testat detta?
Ser ut som man kan dela upp batteriet (om jag förstått det rätt) så man kan välja hur stor del som ska användas till stödtjänster och hur mycket man vill använda själv.
Dock verkar det vara att man inte använder Sigenergy AI utan fjärrstyr via Greenely Link apadptern (via modbus).
Greenely hade ett erbjudande nu om att slippa fasta månadsavgiften i 13 månader så jag hoppade på dem och såg sedan att man hade möjlighet att koppla ihop sitt Sigenergy batteri till deras stödtjänster så beställde deras "adapter", just nu 0 kr.
Har dock inte fått den ännu så tänkte bara kolla om någon redan testat och har några erfarenheter, bra / dåliga?
Det kom ett erbjudande till alla Greenely kunder, så även till oss, trots att vi bor i SE2. Deras tjänst stöds endast för SE3/4.H house46 skrev:Hej!
Dock har jag svårt att tro att deras AI skulle vara bättre än Sigens egna AI. Tjänar man så mycket på FCR-D numer? Hur påverkas det sedan med effektavgifter?
Klicka här för att svara