36 606 läst ·
81 svar
37k läst
81 svar
Sigenergy Växelriktare/batteri SigenStor
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Nu när jag har haft mer tid att läsa alla möjliga trådar - även äldre - så ser jag att om det är någon här på byggahus som har bra insikter om vad som är den smartaste kompromissen angående hembatterier så borde det vara du @Robert-san01R Robert-san01 skrev:
Skulle Sigenergy funka bra då jag har 5kwp solceller med Solaredge Se5k och P300 optimerare?
Eller är det något annat fabrikat som är bättre i mitt fall? Hade glömt att du installerar solceller sedan rätt länge så din input skulle vara avgörande.
60-öringen försvinner ju till årsskiftet och så småningom kommer ju effekt tarifferna också…
Mvh Robert
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ja, det funkar bra att kombinera en Sigenergy system med en befintlig SolarEdge anläggning.D Dortmunder DAB skrev:Nu när jag har haft mer tid att läsa alla möjliga trådar - även äldre - så ser jag att om det är någon här på byggahus som har bra insikter om vad som är den smartaste kompromissen angående hembatterier så borde det vara du @Robert-san01
Skulle Sigenergy funka bra då jag har 5kwp solceller med Solaredge Se5k och P300 optimerare?
Eller är det något annat fabrikat som är bättre i mitt fall? Hade glömt att du installerar solceller sedan rätt länge så din input skulle vara avgörande.
60-öringen försvinner ju till årsskiftet och så småningom kommer ju effekt tarifferna också…
Mvh Robert
Man sätter två smartmätare eller en Gateway C60-2 (inte Home Pro då den bara har en ingång för växelriktare).
Det finns många system som funkar bra idag. Viktiga är bara att det har stöd för det man kallar "retrofit" och två smartmätare så det kan samarbeta med din befintliga anläggning.
SolarEdge har också hybrider, men de är väldigt dyra i förhållande till prestanda. Men då byter man bara ut den växelriktare du har och behåller allt på taket.
Nu börjar min nätleverantör med de nya last-priserna, och samtidigt lägre överföringsavgifter. Därmed verkar de ju vara läge att ändra lite inställningar i Sigen-appen. För det är ju bara dumt att batteriet pumpas på från elnätet i t.ex. 10 kW, om detta drar upp min månadsavgift onödigt mycket.
Jag har testat att ställa in olika max-lägen för användning av el, för olika tider. Detta kommer ju slå igenom först framåt oktober-mars, när extra avgifter läggs på detta. Men - jag ser ändå att batteriet nu pumpas på för fullt från elnätet... dvs klart mer än det jag ställt in.
Inställningen "Effektbegränsning för import" är dock markerd som "Inaktiverat", men det finns ingen knapp för att aktivera detta... Nån som vet var man faktsikt ändrar detta i Sigen-appen, så att inställda max-nivår börjar gälla?
Jag har testat att ställa in olika max-lägen för användning av el, för olika tider. Detta kommer ju slå igenom först framåt oktober-mars, när extra avgifter läggs på detta. Men - jag ser ändå att batteriet nu pumpas på för fullt från elnätet... dvs klart mer än det jag ställt in.
Inställningen "Effektbegränsning för import" är dock markerd som "Inaktiverat", men det finns ingen knapp för att aktivera detta... Nån som vet var man faktsikt ändrar detta i Sigen-appen, så att inställda max-nivår börjar gälla?
"Effektbegränsning för import" (samt motsvarande för export) är låst för slutanvändaren och där ska egentligen din installatör ha matat in ett värde för att förhindra att du inte blåser dina huvudsäkringar.
Har man bara två batterimoduler blir det sällan ett reellt problem, men vid utökning kan det ju bli större flöden.
Peak shaving (toppskärning heter det på svenska i appen) är som du märkt däremot redigerbart för slutanvändaren.
Har man bara två batterimoduler blir det sällan ett reellt problem, men vid utökning kan det ju bli större flöden.
Peak shaving (toppskärning heter det på svenska i appen) är som du märkt däremot redigerbart för slutanvändaren.
Aha, då förstår jag skillnaden på de inställningarna. Tack!A A Haddock skrev:"Effektbegränsning för import" (samt motsvarande för export) är låst för slutanvändaren och där ska egentligen din installatör ha matat in ett värde för att förhindra att du inte blåser dina huvudsäkringar.
Jag köpte min SigenStor i maj i år. Det blev 3 batterimoduler (24 kWh) med 10 kW växelriktare. Har sedan tidigare solceller (12.2 peak kW) så bytte bara ut växelriktaren mot SigenStor. Det gick på 87.000 efter avdraget. Hittills nöjd, hade några buggar med anslutna Shellymätare som visade alldeles för höga siffror, men det rättade de till efter supportärende.V växelventil skrev:
Klicka här för att svara