483 läst ·
12 svar
483 läst
12 svar
Oberoende solcellsanläggning 2026
Hur hittar man någon som vill installera en oberoende solcellsanläggning?
Jag tittar på solcellsanläggning till småhus i villaområde, ganska standard med cirka 15000 kWh årsförbrukning och god solinstrålning. Jag vill ha ett oberoende system som jag själv har kontroll över och inte är anslutet till en AI eller molntjänst eller andra stater. Det ska gå att välja att gå off-grid, helst bara verka på lokalt internet och gå att justera via API så man kan justera laddning/försäljning/förbrukning själv. Normalläge ska dock vara att mata och äta el mot elnätet och batterierna.
Det spelar ingen roll om hårdvaran tillverkas i, så länge den är "dum" och inte kräver mjukvaruuppdateringar eller ständigt uppkoppling/kommunikation med extern server. Alltså, lite special men inte överdrivet omöjligt -en vanlig simpel solcellsanläggning?
Men alla installatörer jag hittar via internet och söktjänster vill bara installera Solis som kör AI och ständigt uppkoppling mot Kina.
Har försökt söka lite själv och tror att SMA, Victron eller Fronius hade uppfyllt mina krav, men hittar inte några installatörer till dessa som velat lämna offert.
Vet ni vilket system jag söker och framförallt - vilka installatörer i Stockholm med omnejd som man kan prata med?
Jag tittar på solcellsanläggning till småhus i villaområde, ganska standard med cirka 15000 kWh årsförbrukning och god solinstrålning. Jag vill ha ett oberoende system som jag själv har kontroll över och inte är anslutet till en AI eller molntjänst eller andra stater. Det ska gå att välja att gå off-grid, helst bara verka på lokalt internet och gå att justera via API så man kan justera laddning/försäljning/förbrukning själv. Normalläge ska dock vara att mata och äta el mot elnätet och batterierna.
Det spelar ingen roll om hårdvaran tillverkas i, så länge den är "dum" och inte kräver mjukvaruuppdateringar eller ständigt uppkoppling/kommunikation med extern server. Alltså, lite special men inte överdrivet omöjligt -en vanlig simpel solcellsanläggning?
Men alla installatörer jag hittar via internet och söktjänster vill bara installera Solis som kör AI och ständigt uppkoppling mot Kina.
Har försökt söka lite själv och tror att SMA, Victron eller Fronius hade uppfyllt mina krav, men hittar inte några installatörer till dessa som velat lämna offert.
Vet ni vilket system jag söker och framförallt - vilka installatörer i Stockholm med omnejd som man kan prata med?
Hur har du tänkt att göra med jordtag?
I princip så godkänns enbart anläggningar i Sverige med manuell övergång från ödrift till nätdrift.
Ödrift är generellt, som jag förstått det, komplexa anläggningar och installationskostnaden blir hög. Detta gör att få personer installerar detta då det blir mer eller mindre en dyr hobby för 100.000-tals kronor mer än en traditionell anläggning.. Om du dessutom vill ha en speciallösning som inte erbjuds från några installatörer så kommer du få vara egen projektledare.
Så frågan är
1. Har du råd?
2. Har du råd?
3. Har du råd?
4. Orkar du projektleda allt i detalj?
5. Tror du att du kan upphandla och leda elektriker i detta och hålla budget, tidsplan och kvalitetet?
Jag vet att när en kompis tittade på liknande så gav han upp när uppskattningarna låg 150.000 över att bara köpa "färdigt paket".
I princip så godkänns enbart anläggningar i Sverige med manuell övergång från ödrift till nätdrift.
Ödrift är generellt, som jag förstått det, komplexa anläggningar och installationskostnaden blir hög. Detta gör att få personer installerar detta då det blir mer eller mindre en dyr hobby för 100.000-tals kronor mer än en traditionell anläggning.. Om du dessutom vill ha en speciallösning som inte erbjuds från några installatörer så kommer du få vara egen projektledare.
Så frågan är
1. Har du råd?
2. Har du råd?
3. Har du råd?
4. Orkar du projektleda allt i detalj?
5. Tror du att du kan upphandla och leda elektriker i detta och hålla budget, tidsplan och kvalitetet?
Jag vet att när en kompis tittade på liknande så gav han upp när uppskattningarna låg 150.000 över att bara köpa "färdigt paket".
Ser att du bor i Sthlm.
Är det något jag vet om elektrikerna här så är det att de sällan vill åta sig "specialare" hos privatpersoner då det är för stor risk.
Men din lösning är (om du har pengar) att hitta ett företag som brinner lika mycket som du gör för lösningen.
Är det något jag vet om elektrikerna här så är det att de sällan vill åta sig "specialare" hos privatpersoner då det är för stor risk.
Men din lösning är (om du har pengar) att hitta ett företag som brinner lika mycket som du gör för lösningen.
1. Systemet du söker finns inte. Inte of the shelf. Som jag tyckte jag skrev. Du får bygga det självB bs ss skrev:
2. Ingen elektriker orkar prata med drömmare gratis. Framförallt inte i Sthlm. Du kanske kan hitta nån som kan projektera det åt dig men då får du räkna med 1000 kr timme för bara "bollning"
Har du råd lägga 150.000 mer på systemet än ett traditionellt batteri/Solpanelssystem?
Enklast är att fråga runt bland installatörer på SMA, Victron eller Fronius. En offert samt om de har tidigare erfarenhet av att installera dem. Kina-fabrikaten har ju lite tagit över. Eller ha tur och hitta någon lite nördigare person hos någon installatör
Victron har inga installatörer?K knightjocke skrev:
Och nördiga elektriker är väldigt brända av alla som snackar men inte har råd. Som sagt. Dyr lösning
Är det inte lite konstigt ändå? Här får vi i Sverige stora statliga subventioner för att installera solcellsanläggningar. Det hade kunnat stärka totalförsvaret med massor av oberoende elanläggningar kunde leverera privat och nationellt.
Men i princip allt som är tillgängligt för en konsument är beroende av globalt internet och klarar inte ett strömavbrott, öppnar all data till kinesiska företag och förlitar sig på en AI. Vad händer den dagen någon vill påverka Sveriges elsystem?
Men i princip allt som är tillgängligt för en konsument är beroende av globalt internet och klarar inte ett strömavbrott, öppnar all data till kinesiska företag och förlitar sig på en AI. Vad händer den dagen någon vill påverka Sveriges elsystem?
För att folk vill ha det smidigaste. Kunderna och installatörerna. Och de smidiga lösningarna är väldigt mycket billigare än specialarna.B bs ss skrev:Är det inte lite konstigt ändå? Här får vi i Sverige stora statliga subventioner för att installera solcellsanläggningar. Det hade kunnat stärka totalförsvaret med massor av oberoende elanläggningar kunde leverera privat och nationellt.
Men OM du är villig att betala projektering och merarbete (som uppskattas till typ 150.000) så finns det de som kan hjälpa dig.
Du har inte svarat om du har de pengarna utan bett om nån att bolla med.
Men ingen jobbar gratis
Om du ringer en elfirma och säger "hej, jag har ett projekt jag skulle vilja ha lösningsförslag och projektering för. Jag är beredd att betala er tid från minut ett när vi jobbar med detta."
Då kommer du få hjälp
Men jag antar att du mest vill klaga på lösningarna och Kina. Samt är lite av en drömmare (som så många andra, ink jag) och inte har pengarna som krävs..
För 150.000 får du väldigt mycket special special. Har installatörerna helt glömt bort hur det är att jobba med SMA eller Fronius?Appendix skrev:
För att folk vill ha det smidigaste. Kunderna och installatörerna. Och de smidiga lösningarna är väldigt mycket billigare än specialarna.
Men OM du är villig att betala projektering och merarbete (som uppskattas till typ 150.000) så finns det de som kan hjälpa dig.
Du har inte svarat om du har de pengarna utan bett om nån att bolla med.
Men ingen jobbar gratis
Om du ringer en elfirma och säger "hej, jag har ett projekt jag skulle vilja ha lösningsförslag och projektering för. Jag är beredd att betala er tid från minut ett när vi jobbar med detta."
Då kommer du få hjälp
Men jag antar att du mest vill klaga på lösningarna och Kina. Samt är lite av en drömmare (som så många andra, ink jag) och inte har pengarna som krävs..
Det överlägset mest populära systemet i Sverige för smart styrning av belysning är Plejd. Det är ett låst system, Plejd kan bli en prenumerationstjänst eller sluta fungera helt imorgon och då är alla dessa puckar skrot.B bs ss skrev:Är det inte lite konstigt ändå? Här får vi i Sverige stora statliga subventioner för att installera solcellsanläggningar. Det hade kunnat stärka totalförsvaret med massor av oberoende elanläggningar kunde leverera privat och nationellt.
Det finns också öppna system som är oberoende av sånt men dom är inte alls lika populära. Och Plejd är populärt för det är enkelt.
Så min slutsats är att "enkelt" är det överlägset viktigaste för svenskarna och jag tror väldigt få solcellsägare i Sverige bryr sig om "Kina" som du pratar om..🤔
Har ett litet hus jag kör med Ö-drift med Victron anläggning. Funkar utmärkt och man kan göra eget jordtag utan problem, finns att köpa kopparstänger för det. Allt är testat och godkänt så att få det godkänt är inga problem.
Däremot måste man projektera mycket själv men Offgridlagret tex är väldigt hjälpsamma och kan fixa kit åt dig.
Däremot måste man projektera mycket själv men Offgridlagret tex är väldigt hjälpsamma och kan fixa kit åt dig.
Klicka här för att svara