Hej,
Priserna idag ser väldigt annorlunda ut mot vad dom gjorde för några år sedan.
Frågan är om detta idag är billigt, rimligt eller dyrt. Tidigare räkna jag alltid pris/kW men idag är det ofta batteri också.
Enda anledningen för oss skulle va ekonomi. Det verkar kunna ge en avkastning på 10% per år, vilket kan va bättre än börsen?

Solpanel Design 480W 12 st
Växelriktare SAJ 12K 1 st
Smartmätare SAJ HS3 Smart meter 1 st
Batteripaket SAJ HS3 15kWh 1 st

90 000kr och 10 000kr på elen första året, men det lär bara ge 3000kr ungefär på min förbrukning.

Det ska monteras på betongtak på en tillbyggnad som inte har nån vind, jag är lite rädd för att dom spikar rätt igenom taket som man har sett hos andra.

Redigerat:
Mikael_L
K kennyr skrev:
90 000kr och 10 000kr på elen första året, men det lär bara ge 3000kr ungefär på min förbrukning.
Den här meningen får du nog förklara lite bättre ... 🤔

K kennyr skrev:
Hej,
Frågan är om detta idag är billigt, rimligt eller dyrt. Tidigare räkna jag alltid pris/kW men idag är det ofta batteri också.
Enda anledningen för oss skulle va ekonomi. Det verkar kunna ge en avkastning på 10% per år, vilket kan va bättre än börsen?

Det ska monteras på betongtak på en tillbyggnad som inte har nån vind, jag är lite rädd för att dom spikar rätt igenom taket som man har sett hos andra.
Lite osäker på hur de räknar, men en besparing på 3000 kr/år låter fullt rimligt, vilket ger till 3,3 % i dagsläget, eller 30 år avbetalningstid. Inte jättebra.
Dock har el och elnätsavgifter och skatter ökat mycket snabbare än inflationen, och på sikt kan man nog räkna på ett gemensamt (högt) elpris för hela Europa, vilket ger en helt annan lönsamhet på investeringen.

Mikael_L
Vad menar du med "10 000kr på elen första året"

Men ifall det du fått pris på gäller 90 000kr inkl installation, och jag antar att det är efter grön teknik, så kan man ju räkna lite.
12 paneler betalar de troligen runt 6000 kr för.
Växelriktaren ca 10000
Montagesystem, ca 4000
Smartmeter och lite annat, 2000
Grön teknik 15%; -3300

Batterilagret, 55000
Grön teknik 50%; -22500

Totalt 30.000

Jag kan gissat fel på priserna, kanske uppåt 30%, men det verkar inte finnas någon risk att det skulle bli mer än 40000 (så länge de inte slänger på stora marginaler på sitt inköpspris).

Då har de alltså tänk att kamma hem minst 50.000 på arbetet (egentligen mer, då även detta får grön teknik avdrag, men de flesta arbetstimmarna kommer bara att ha 15%), och det är ju lite saftigt, kanske ungefär 80 timmars arbete.

Jag tycker fortfarande att de som säljer solcellsinstallationer agerar som rena lycksökare.

Jag tror att priset egentligen är konkurrenskraftigt, utan att jag tycker det är bra.
Dvs, du får kanske inte bättre pris hos någon annan, för alla aktörer i branschen minns de glada åren, för typ 2-5 år sedan, och vill inte backa från "jävlit bra betalt-konceptet".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här meningen får du nog förklara lite bättre ... 🤔
90 000kr är fakturan på efter grönt
1 års fri elkonsumtion

S
K kennyr skrev:
Hej,

Det är dyrt och du kommer inte ha elektriker som utför eljobbet så det blir skit vilket som.

S SueCia skrev:
Det är dyrt och du kommer inte ha elektriker som utför eljobbet så det blir skit vilket som.
Det är inräknat i priset

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
K kennyr skrev:
Det är inräknat i priset
Har dom räknat med att det blir skit? Isf. Går du in med rätt inställning iaf! 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.