Hallå!
Jag och min fru har bestämt oss för att skaffa solcellspaneler + batteri. Solpanelerna ska vara på garagetaket!
Funderingen är: var bör batteriet stå, inne i källaren eller ute i kallgaraget(bild)??
Mvh Micke
Jag och min fru har bestämt oss för att skaffa solcellspaneler + batteri. Solpanelerna ska vara på garagetaket!
Funderingen är: var bör batteriet stå, inne i källaren eller ute i kallgaraget(bild)??
Mvh Micke
K Knubbe 37 skrev:
- Det är alltid en fördel med korta ledningar
- Batterier innebär en extra fara vid brand och fara för att brand uppstår. Hur mycket extra är en sak. Men man kanske hellre räddar huset man bor i än garaget.
- Temperaturen i lokalen där batteriet står spelar oxo in
- Vad batteriet skall användas till och när under året kan påverka vilka aspekter som är de viktigaste
Tack för ditt svar!O skrev:
Dvs var batteriet skall stå "beror på"
- Det är alltid en fördel med korta ledningar
- Batterier innebär en extra fara vid brand och fara för att brand uppstår. Hur mycket extra är en sak. Men man kanske hellre räddar huset man bor i än garaget.
- Temperaturen i lokalen där batteriet står spelar oxo in
- Vad batteriet skall användas till och när under året kan påverka vilka aspekter som är de viktigaste
Om batteriet står i garaget är det lika kallt där som ute!
Jag läste att det är bättre att batteriet+växelriktaren är inomhus med max avstånd på 5 m! Då vi har 40 m mellan hus & garage så behöver jag inte dra Ethernet kabel till garaget och så får vi gå upp i grovlek på kabel(6 mm 2)!
Så länge solpanelerna sitter på garaget behöver ni väl ändå en grov kabel.K Knubbe 37 skrev:
Naturligtvis beroende på om ni skall ladda batteriet med sol-el eller nät-el. Alltså vad ni skall använda batteriet till spelar roll.
Skall man bara ladda bilen med solpaneler och batterier kan de ju placeras i garaget så slipper man kabel till huset. Hur man skall använda grejerna spelar väldigt stor roll för vad som är bäst.
Ja, så är det!O skrev:
Så länge solpanelerna sitter på garaget behöver ni väl ändå en grov kabel.
Naturligtvis beroende på om ni skall ladda batteriet med sol-el eller nät-el. Alltså vad ni skall använda batteriet till spelar roll.
Skall man bara ladda bilen med solpaneler och batterier kan de ju placeras i garaget så slipper man kabel till huset. Hur man skall använda grejerna spelar väldigt stor roll för vad som är bäst.
Vi ska ladda batteriet med sol-el så vi kan hålla nere
kostnaderna!
Klicka här för att svara