Hallå!
Jag och min fru har bestämt oss för att skaffa solcellspaneler + batteri. Solpanelerna ska vara på garagetaket!
Funderingen är: var bör batteriet stå, inne i källaren eller ute i kallgaraget(bild)??
Mvh Micke
 
  • image-4080263804248965347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-164895555085234351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knubbe 37 skrev:
Funderingen är: var bör batteriet stå, inne i källaren eller ute i kallgaraget(bild)??
  1. Det är alltid en fördel med korta ledningar
  2. Batterier innebär en extra fara vid brand och fara för att brand uppstår. Hur mycket extra är en sak. Men man kanske hellre räddar huset man bor i än garaget.
  3. Temperaturen i lokalen där batteriet står spelar oxo in
  4. Vad batteriet skall användas till och när under året kan påverka vilka aspekter som är de viktigaste
Dvs var batteriet skall stå "beror på"
 
O O skrev:
  1. Det är alltid en fördel med korta ledningar
  2. Batterier innebär en extra fara vid brand och fara för att brand uppstår. Hur mycket extra är en sak. Men man kanske hellre räddar huset man bor i än garaget.
  3. Temperaturen i lokalen där batteriet står spelar oxo in
  4. Vad batteriet skall användas till och när under året kan påverka vilka aspekter som är de viktigaste
Dvs var batteriet skall stå "beror på"
Tack för ditt svar!
Om batteriet står i garaget är det lika kallt där som ute!
Jag läste att det är bättre att batteriet+växelriktaren är inomhus med max avstånd på 5 m! Då vi har 40 m mellan hus & garage så behöver jag inte dra Ethernet kabel till garaget och så får vi gå upp i grovlek på kabel(6 mm 2)!
 
K Knubbe 37 skrev:
Då vi har 40 m mellan hus & garage
.....
får vi gå upp i grovlek på kabel(6 mm 2)!
Så länge solpanelerna sitter på garaget behöver ni väl ändå en grov kabel.
Naturligtvis beroende på om ni skall ladda batteriet med sol-el eller nät-el. Alltså vad ni skall använda batteriet till spelar roll.

Skall man bara ladda bilen med solpaneler och batterier kan de ju placeras i garaget så slipper man kabel till huset. Hur man skall använda grejerna spelar väldigt stor roll för vad som är bäst.
 
O O skrev:
Så länge solpanelerna sitter på garaget behöver ni väl ändå en grov kabel.
Naturligtvis beroende på om ni skall ladda batteriet med sol-el eller nät-el. Alltså vad ni skall använda batteriet till spelar roll.

Skall man bara ladda bilen med solpaneler och batterier kan de ju placeras i garaget så slipper man kabel till huset. Hur man skall använda grejerna spelar väldigt stor roll för vad som är bäst.
Ja, så är det!
Vi ska ladda batteriet med sol-el så vi kan hålla nere
kostnaderna!
 
K
Antingen är det lång och grov växelströmskabel eller likströmskabel som gäller när du ska ha panelerna på garaget.

Skulle säga att det är för kallt garage för att batteriet ska jobba effektivt på vintern
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.