749 läst ·
18 svar
749 läst
18 svar
Komplettera solceller med batteri? Hur mycket egenanvändning?
Sida 1 av 2
Hallå! Sitter med en helt för stor solcellsanläggning på 19 kWp och retar mig över att i princip skänka bort solelen och funderar på att investera i ett batteri. Ni som kompletterat er solcellsanläggning med batteri, hur mycket har er egenanvändning av solelen ökat?
Använder du så mycket el under ett dygn som solcellerna producerar kanske batteriet är nått för dej, har du däremot köpt för stor solcellsanläggning får du antingen stänga av den eller acceptera att i princip få skänka bort överskottet
Med batteri kan man också sälja vid anktopparna och då är priset klart högre och man borde tjäna in batteriet med råge.F fribygg skrev:
Stämmer det inte?F fribygg skrev:
https://data.nordpoolgroup.com/auct...&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=SE3
Tittar jag här på priset i SE3 så är det ca 120 öre dyrare på kvällen än på dagen.
Köper man ett batteri för 1000 kr/kWh och med 8000 laddcykler talar vi om 10 öre i lagringskostnad. Säg att det är optimistisk och vi dubblar det till 20 öre. Då är det 100 öre i vinst.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
jag läser här och där om 1000 kr/kWh men min bästa offert ligger 3300 kr/kWh efter grönt bidrag. Är jag helt ute och cyklar?
Att man skulle uppnå en prisdiff på 1-1,5kr vid försäljning mellan topp och botten är ju lite utav cherrypicking. Det inträffar periodvis men är regel och vinterhalvåret ska man istället lyckas ladda. Batteriet ska klara att öka din egenanvändning, där i ligger vinsten. Gör det inte det så blir vinsten svårberäknad och oklar.
Våra 4 offerter för ett par månader sen var ungefär likadana ....J Jeppenedved skrev:
~15kWh batterier, hybridväxelriktare 15kW inklusive installation för dryga 50 000. Dyraste var 69 000:-, efter grönt avdrag/bidrag.
Ny växelriktare, som är nödvändig för oss, då den vi har inte klarar batterilagring, är en rejäl del av kostnaden!
Nej, du är nog inte ute och cyklar.J Jeppenedved skrev:
Det du hänvisar till är batterisäljare som också säljer solpaneler med installation. Och dom håller höga priser på batterier. Och det är kanske inte skurkaktigt heller för den delen. De sk få igen kostnaderna för utecklingen av hemmabatterierna och marknadsföring mm. Samt att de erbjuder garantier till köpare.
Men producenterna av battericeller jobbar ju på och förbättrar och förbilligare hela tiden i ganska raskt takt. Och det kommer med stor fördröjning till hemmabatterierna.
Därför går det hitta batterier för hemmabruk i andra länder, som säljs till dryga 1000 kr/kWh. Men där kan det nog bli svårt att få sig garantier tror jag. Men å andra sidan är priset så lågt att man kan köpa 3 uppsättningar i stället.
Antalet laddcykler har förbättrats ganska mycket de senaste åren. Men LFP-kemin har svårt att ta sig över 8000 laddcykler. Det man kan göra som hemanvändare är att uttnyttja batterier mellan 20%-80% av max kapacitet. Då slits batterier minimalt. (Detta gäller fö laptops också).
Na-jon kemin har lättare att ta sig över 8000 cykler. Där kan man nå 10000 cykler. Något som CATL lovat för sina. Däremot är Na-jon ovanliga än så länge. Prismässigt har dom inte (ännu) fördel. Men dom har potential att gå långt under LPF. Vi får vänta något år på det. Då kan man vänta sig en halvering av priset. Men då kommer också, pga, det låga priset försäljningen vara stor. Så det kan hålla uppe priset ett tag.
En faktor 2 dyrare i Sverige än i Tyskland. För samma batteri.
https://www.elinstallatoren.se/dubb...t:e9ccc8a9-e86e-4b0d-8f3b-2f5c751ba4c6:eld_90
Redigerat:
Tack för alla svar. Har svårt att motivera investering idagsläget. Får ta mig en funderare.