Hallojsan,
Har sedan ett tag använt mig av Tibbers smartstyrning och har ställt in detta på ”Optimering för egenförbrukning”. Fungerade ganska bra intitialt, sen började Tibber att sälja elen istället för att ladda batterier och elbilen. Påpekade detta och de skulle undersöka. Tillslut blev det så att Tibber sålde elen från batteriet emellanåt, och sedan laddade från nätet, istället för från solcellerna. Har haft en hel del kontakter via mail med supporten.
Fick igår följande svar från Tibber.

Hej Tor!

Tack för ditt tålamod medan teamet har undersökt situationen.

Jag har vidarebefordrat ärendet till vårt team eftersom läget för egenförbrukning tyvärr inte längre är tillgängligt; detta läge har fasats ut och ersatts med vårt intjäningsläge + solenergisammanställning (solenergi används alltid först för att täcka hushållets förbrukning innan batteriet laddas med den)

Teamet har bekräftat för mig att det i vissa fall kan se ut som att kunderna fortfarande kör självförbrukningsläget i appen om de aldrig har bytt läge sedan innan läget togs ur bruk, men att ditt system tekniskt sett inte kör detta självförbrukningsläge längre och nu är i vårt nya intjänings- och solkonsolideringsläge.

I detta läge är det möjligt att batteriet ibland laddas och laddas ur från elnätet, men endast när det är nödvändigt och spotpriserna är gynnsamma.

Det finns för närvarande inget sätt med vårt tillgängliga smarta laddningsläge att helt eliminera nätaktivitet, men för de flesta kunder med tillräcklig solenergiproduktion ser de i allmänhet mycket liten nätaktivitet med sina batterier.

I ditt fall har du i många situationer ett överskott av solenergi, tillräckligt för att täcka din hushållsförbrukning och ge dig intäkter genom att sälja tillbaka till elnätet. Det är alltså detta som batteriet gör i de flesta fall – huvuddelen av urladdningen går till din hushållsförbrukning, men dessutom finns det solenergi tillgänglig som kan matas ut till elnätet när spotpriserna är höga, vilket ger dig intäkter från den solenergin.

Ha en fortsatt trevlig dag! ☀️

MVH
Elizabeth

Är det någon annan som också drabbats av detta, dvs att Tibbers AI säljer el från batteriet och sedan laddar från nätet för att fylla upp batterierna till huset och på elbilen?
Förstår iofs att det är en bra affär att köpa elen billigt från mig och sedan låta mig köpa den lite dyrare och få ett påslag från Vattenfall också. En riktigt bra affärside!

Typ så här. elpriser under dagen.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fusion solar.png
Skapa konto
Tibber puls.png
Skapa konto
urladding pga Höga elpriser.png
Skapa konto

Tillägg till tråden.
Jag kontaktade Tibber i ärendet första gången i Februari månad med många ickesvar.

S
Jag gissar att Tibber säljer elen 11.30 för att du kommer ha solproduktion senare på eftermiddagen när spotpriset är lite lägre.

S
Här är en skärmdump från mitt Homevolt 21 april där man ser det rätt tydligt .

• IMG_4082.png
    Skapa konto
Hej,
Jättetack för svar här.
Elbilen skulle laddas med c:a 25 kWh och mitt batteri på 15 kWh skulle också vara fullt före solen gick ner. Har normalt en elproduktion under sommaren på max 45 kWh, och i maj brukar det ligga på max 40 kWh. Så att sälja från batteriet, då hela systemet är integrerat i Tibber (dvs att ladda bilen med solel i första hand) och att fylla batteriet (Tibber även har kontroll över mitt Huawei system via dongeln), och sedan ladda från nätet är ju inte helt optimalt.
Jag upplever att det allt som oftast är så att Tibbers AI säljer elen från batteriet och sedan för att säkerställa att det är tillräckligt laddat för natten, laddar från nätet.
Även idag säljer Tibber el från mitt batteri på morgonen, före jag har elproduktion och planerar att sälja på kvällen, när produktionen inte kan fylla upp batteriet.
Lite tråkigt att jag säljer ström för pass 13 öre kWh och sedan får man köpa in den igen för pass 150 öre kWh + Vattenfalls avgifter.

Är det bara jag som upplever dett?
Tor

S
Har du satt avresetid på bilen?

Så har hade jag idag. Bilen var inte inkopplad förrän efter 18.
Sen tömdes batteriet på kvällen på grund av Grid rewards (27 kr).
IMG_4302.png
Skapa konto

Så här är planen för imorgon. Som du ser så är mitt batteri vilande hela natten med 0% tills det finns solel.

Är det annorlunda hos dig? I så fall är det väl något fel med integrationen med ditt system.

• IMG_4303.png
    Skapa konto
Halloj.
Fullt rimligt om man har "Grid Rewards" inkopplat.
Jag vill dock inte sälja något alls från mitt batteri utan enbart när batterierna är fulladdade och elbilen inte står inkopplad för att vara fulladdad till en avresetid. Därför har jag inte kopplat in "Grid Awards"

Idag blir det så att Tibber tömmer batteriet med sin AI, och sedan köper in el till en högre kostnad. Är ju toppenbra för Tibber att de kan tömma mitt batteri och sedan sälja vidare med vinst. Sen får jag betala både nätavgift till Vattenfall och ett högre elpris till Tibber när jag behöver elen under natten.

Är det verkligen bara jag, av alla Tibberkunder, som upplever detta?

D
U uabtorw skrev:
Halloj.
Fullt rimligt om man har "Grid Rewards" inkopplat.
Jag vill dock inte sälja något alls från mitt batteri utan enbart när batterierna är fulladdade och elbilen inte står inkopplad för att vara fulladdad till en avresetid. Därför har jag inte kopplat in "Grid Awards"

Idag blir det så att Tibber tömmer batteriet med sin AI, och sedan köper in el till en högre kostnad. Är ju toppenbra för Tibber att de kan tömma mitt batteri och sedan sälja vidare med vinst. Sen får jag betala både nätavgift till Vattenfall och ett högre elpris till Tibber när jag behöver elen under natten.

Är det verkligen bara jag, av alla Tibberkunder, som upplever detta?
Jag är dålig på detta men jag har sett beskrivningar om hur man kompenseras för såna här urladdningar/laddningar, undrar om det inte var kopplat till GR men kanske gäller i allmänhet.
Gissar att du har Homevolt, kan du verkligen ha det styrt av Tibber utan att delta i GR?

Hej,
Har inte Homevolt eller GridRewards.
Däremot hanterar Tibber det som om jag hade detta, fast jag får inte någon kompesation... Dvs, de "lånar" mina batterier och tömmer dem när det är låga priser, och sedan hoppas de att solen skall fylla på batterierna tills jag behöver dem, har det inte funkat, så får jag köpa in el till dyrare pris.
Fantastisk bra affärside, där jag som konsument får ta alla kostnader för installation och utrustning.

Tidigare hade de en "smartfunktion" som hette maximal egenkonsumtion, men den har det tagit bort.

Blir nog att skaffa en ny elleverantör, då jag är orolig för vad som ske i vinter. Kan bli tokdyrt för oss om de håller på och tömmer batterierna när det är billigt och sedan laddar upp dem när det är dyrt.

D
U uabtorw skrev:
Hej,
Har inte Homevolt eller GridRewards.
Däremot hanterar Tibber det som om jag hade detta, fast jag får inte någon kompesation... Dvs, de "lånar" mina batterier och tömmer dem när det är låga priser, och sedan hoppas de att solen skall fylla på batterierna tills jag behöver dem, har det inte funkat, så får jag köpa in el till dyrare pris.
Fantastisk bra affärside, där jag som konsument får ta alla kostnader för installation och utrustning.

Tidigare hade de en "smartfunktion" som hette maximal egenkonsumtion, men den har det tagit bort.

Blir nog att skaffa en ny elleverantör, då jag är orolig för vad som ske i vinter. Kan bli tokdyrt för oss om de håller på och tömmer batterierna när det är billigt och sedan laddar upp dem när det är dyrt.
Aha, så du har eget batteri, då tror jag inte att det är GR som kickar igång. Det låter lite märkligt att det laddar ur när priserna är som lägst, det är ju svårt att motivera.

S
Vill du maximera egenkonsumtion så är Tibber fel för dig för de räknar bara på att maximera intäkterna.
Du kommer spara mer pengar med Tibbers styrning än att maximera egenanvändning om den funkar som det ska men något verkar störa ditt batteri.

S sinuslinus skrev:
Vill du maximera egenkonsumtion så är Tibber fel för dig för de räknar bara på att maximera intäkterna.
Du kommer spara mer pengar med Tibbers styrning än att maximera egenanvändning om den funkar som det ska men något verkar störa ditt batteri.
Hej.
Har du något tips på en annan leverantör?

Tidigare, med Tibbers inställning, "Optimera för egenförbrukning", så sparade jag mer pengar än med som det är nu, med någon form av inställning som Tibber benämner "intjäningsläge + solenergisammanställning".
Som du ser på bilden så har jag fortfarande detta aktivt.
Det som skiljer är att då laddades aldrig batterierna ut till nätet. Om prognosen var att det skulle vara behövas mer el än det var i batteriet, så laddade Tibber det vid den tidpunkt när priset var som lägst för mig.
Mvh Tor

• urladding pga Höga elpriser.png
    Skapa konto
S
Hur ser tidslinjen ut på batteriaktiviteten? Du ser den när du klickar på ”detaljerad graf” längre ner. Den där sidan säger inte så mycket om vad batteriet gör.

Jag har som sagt Homevolt som Tibber styr och det funkar bra så jag har inget förslag på alternativ. Har inte Huawei någon AI-styrning inbyggd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.